Agencja rekrutacyjna ambasadorem marki pracodawcy?

Tak, drodzy Czytelnicy, pytanie „czy agencja rekrutacyjna jest ambasadorem marki pracodawcy?” jest pytaniem retorycznym. I choć pytanie retoryczne, a samo zagadnienie często pomijane bądź traktowane powierzchownie, to wciąż budzi żywe dyskusje na konferencjach czy eventach branżowych gdzie spotykają się przedstawiciele działów HR i agencji rekrutacyjnych.
Wizerunek agencji Twoim wizerunkiem
Jeżeli zlecasz agencji zatrudnienia proces rekrutacyjny, Twoi kandydaci w pierwszych etapach jego trwania zetkną się właśnie z jej działaniami. Czy chcesz czy nie, (a chyba chcesz, skoro zlecasz rekrutację dostawcy), to rekruterzy z agencji rekrutacyjnych są pierwszym punktem styku z Twoją marką pracodawcy.
- Sposób, w jaki napisane jest ogłoszenie o pracę,
- to, gdzie jest zamieszczone,
- jak wygląda system do aplikowania,
- czy kandydaci otrzymują feedback na każdym etapie i jakiej jakości jest to feedback,
a przede wszystkim to, jak rekruterzy z agencji rekrutacyjnej komunikują się z kandydatami, jak opowiadają o twojej firmie, czy mają na jej temat gruntowną wiedzę, którą dzielą się w sposób jasny, atrakcyjny, oparty na prawdzie wpływa na wizerunek Ciebie jako pracodawcy.
Autentyczne partnerstwo, zaufanie, wymiana wiedzy, szacunek w komunikacji, dobrze sprecyzowane cele powinny być podstawą relacji biznesowych pomiędzy Tobą jako pracodawcą a agencją zatrudnienia. Właśnie te czynniki mają ogromny wpływ na to, jak jesteś postrzegany jako pracodawca.
Ogromnie ważny, choć czasem zapominany jest fakt, że jakość współpracy, partnerstwo pomiędzy Tobą jako pracodawcą, a agencją zatrudnienia ma wpływ na profesjonalizację całego rynku i postrzeganie branży HR.
Przedmiotem umowy pomiędzy agencją a pracodawcą jest kariera i przyszłość zawodowa człowieka – co czyni biznes rekrutacyjny wyjątkowym. Etyka, wartości, zaufanie, wiedza – to punkty, na które powinien być kładziony nacisk we wzajemnych relacjach.
Ciemna i jasna strona mocy
I znowu, teoria wydaje się prosta. Jednak i agencje, działy HR jak również kandydaci popełniają błędy, które mają negatywny na realizację postawionych celów.
Przede wszystkim, aby agencja rekrutacyjna była rzeczywiście ambasadorem marki pracodawcy, postawmy na transparentną komunikację. Weryfikujemy czy obie strony dobrze się rozumieją, identycznie podchodzą do procesu, znają wzajemne oczekiwania i role. Rekruterzy potrzebują jasnych wytycznych co do poszukiwanego kandydata, a także bieżącego kontaktu i informacji zwrotnej na temat kandydata – w innym przypadku mogą stracić tych najlepszych, jeszcze w trakcie procesu rekrutacyjnego. To uderzy zarówno w wizerunek Ciebie jako pracodawcy, agencji, ale nadszarpnie też personal branding rekrutera.
Proces działa też w drugą stronę – brak feedbacku dla kandydata ze strony rekrutera z agencji, rzutuje na markę pracodawcy i markę agencji.
Pobieżna weryfikacja profilu kandydata, niesprawdzenie czy będzie wpisywał się on w kulturę organizacyjną, czy wyznaje wartości Twojej firmy jest także błędem, który niestety wciąż pojawia się na linii agencja-pracodawca.
Partnerstwo, o którym wspominaliśmy wcześniej, to także:
- otwarcie na dyskusję na temat kandydatów,
- wysłuchania tego, co rekruter ma do powiedzenia na temat rynku kandydatów,
- czasem zmiany profilu czy wyjścia poza daną branżę,
- wsłuchiwania się w rekomendacje.
Zresztą, szeroka znajomość branży pracodawcy, umiejętność i chęć dzielenia się wiedzą to części składowe wpływające na jakość współpracy. Jakości, która aby mogłaby realizowana na wysokim poziomie może i powinna kosztować.
Agencja także pracodawcą
Tak, również agencje rekrutacyjne mierzą się z problemami rekrutacyjnymi i poszukiwaniem najlepszych kandydatów do swoich szeregów. Oceniają je kandydaci, ich przyszli pracownicy, ale też kandydaci, których rekruterzy z agencji wyszukują dla swoich klientów. Jeżeli agencji zabraknie tego, co już wykorzystują jej klienci:
- zakładek kariery,
- nietypowych ogłoszeń rekrutacyjnych,
- filmów wizerunkowo-rekrutacyjnych,
- rozbudowanych kampanii w social mediach
- konsekwentnie prowadzonych działań i strategii Employer Brandingowych,
to ich rola i znaczenie może być zagrożone.
Więcej na temat agencji rekrutacyjnej w roli pracodawcy przeczytasz na blogu Zyty Machnickiej: https://candidateexperience.pl/agencje-zatrudnienia-to-rowniez-pracodawcy/ oraz na stronie magazynu Rekruter:
więcej o budowaniu marki pracodawcy przeczytasz: https://www.magazynrekruter.pl/employer-branding-to-nie-rekrutacja/