ChatGPT w rekrutacji: jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branżę HR
Czy ChatGPT może pomóc działom HR? Poznaj najciekawsze sposoby wykorzystania sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych Twojej firmy.
W erze dynamicznego postępu technologicznego cały czas pojawiają się nowe narzędzia i technologie mające ogromny wpływ na różne dziedziny naszego życia. W tym roku największym zainteresowaniem zarówno środowiska biznesowego, jak i całego społeczeństwa, cieszy się oczywiście sztuczna inteligencja, a konkretnie udostępniony za darmo dla użytkowników internetu ChatGPT.
Przyjrzeliśmy się, jakie możliwości niesie ze sobą ten zaawansowany system generowania tekstu w branży HR. Czy ChatGPT może zrewolucjonizować procesy rekrutacyjne? Czy jesteśmy świadkami nowej ery w doborze kandydatów? Jak może on wspomóc rekruterów w poszukiwaniu idealnych talentów?
ChatGPT wspiera rekruterów
Na wstępie warto zaznaczyć, że podstawowa, darmowa wersja ChatGPT -3.5 opiera się na danych sprzed 3 lat, dlatego nie pomoże we wszystkich obszarach codziennej pracy działu HR. ChatGPT -4 ma natomiast dostęp do wszystkich informacji dostępnych w sieci, co sprawia, że jest idealnym narzędziem do optymalizacji procesów rekrutacyjnych.
Oczywiście istnieje wiele wyzwań związanych z wykorzystaniem tej technologii przez działy HR. Warto jednak spojrzeć na potencjał ChatGPT w obszarach automatyzacji, personalizacji i skrócenia czasu trwania rekrutacji. Te korzyści czynią to rozwiązanie wartym uwagi, szczególnie w dzisiejszym szybkim i konkurencyjnym środowisku biznesowym.
Znajdź idealnego kandydata
Podstawową funkcją ChatGPT jest automatyczne generowanie tekstu. Już teraz korzysta z niej wiele osób, których podstawowe zadania w pracy opierają się na pisaniu treści. Należą do nich, chociażby dziennikarze, czy copywriterzy. Okazuje się, że rekruterzy również mogą wspomóc się ChatGPT w swoich codziennych obowiązkach – np. w trakcie pisania ogłoszenia o pracę. Sztuczna inteligencja jest w stanie stworzyć profesjonalny tekst, nieróżniący się znacząco od treści przygotowanych przez specjalistę ds. HR.
Oczywiście wiąże się to z ryzykiem stworzenia ogólnikowej treści. Dlatego warto personalizować każdy tekst, napisany przez sztuczną inteligencję. Dzięki temu będzie odzwierciedlał unikalne cechy, kulturę organizacyjną oraz misję danego przedsiębiorstwa.
Chat może wspomóc rekruterów również w kwestiach komunikacji z kandydatami. Wystarczy podać mu kilka prostych instrukcji tzw. promptów (podpowiedzi – ang.), wyjaśniających podstawową strukturę wiadomości, na której nam zależy. Przykładem może być e-mail, skierowany do biernych kandydatów, których chcemy zachęcić do udziału w dalszej rekrutacji.
Przykładowy prompt: Napisz treść e-maila do kandydata, którego chcemy zachęcić do udziału w rekrutacji. Zacznij od ich potencjalnych zainteresowań rozwojem kariery, przedstaw okazję pracy, nakreśl korzyści, użyj terminologii branżowej, dodaj wezwanie do działania, podkreśl, że jest to pilna oferta.
Chat GPT może również pomóc w wyszukaniu potencjalnych kandydatów na portalach społecznościowych np. LinkedIn. W tym przypadku kluczowe jest korzystanie z płatnej wersji rozwiązania, które tak jak wcześniej wspomnieliśmy, ma dostęp do aktualnych danych z Internetu. Aby skorzystać z tej funkcji, również wystarczy podać AI proste instrukcje.
Przykładowy prompt: Wyszukaj w serwisie LinkedIn za pomocą łańcucha boolowskiego analityka finansowego z doświadczeniem w dużych międzynarodowych instytucjach finansowych lub analityka finansowego z doświadczeniem w Fintechu, pracującego w Warszawie.
Rekruterzy mogą także skorzystać z możliwości ChatGPT do przetworzenia istniejącego ogłoszenia lub opisu stanowiska w celu wyodrębnienia kluczowych słów. Mogą one później posłużyć do przeprowadzenia skutecznych wyszukiwań na platformach takich jak Google czy LinkedIn, aby odnaleźć kandydatów, którzy najlepiej pasują do wymagań.
AI w komunikacji z kandydatami
Rekruterzy mogą skorzystać z pomocy ChatGPT także podczas przygotowań do samej rozmowy rekrutacyjnej. Narzędzie może stworzyć za nas listę pytań, które zadamy w trakcie spotkania z kandydatem. Jest to szczególnie przydatne w przypadku rekrutacji na stanowiska, na których temat sami nie posiadamy szczegółowej wiedzy merytorycznej. Pytania mogą być dostosowane zarówno pod kątem społecznym (np. zarządzanie zespołem), jak i technicznym.
Przykładowy prompt: Stwórz listę 20 pytań do rozmowy rekrutacyjnej na stanowisko CFO firmy telekomunikacyjnej.
Oczywiście sama lista pytań, których nie do końca rozumiemy, może nie być wystarczająca do przeprowadzenia tego typu rozmowy. Dlatego warto poprosić ChatGPT o wyjaśnienie skomplikowanych zagadnień w prosty sposób, tak abyśmy znali przynajmniej podstawowy kontekst, związany z danym stanowiskiem. Wystarczy poprosić narzędzie o wyjaśnienie „jak 16-latkowi” specyfiki stanowiska np. inżyniera oprogramowania, aby rekruter mógł zrozumieć rolę kandydata na rozmowie kwalifikacyjnej.
Skoro jesteśmy już przy pytaniach do rozmowy rekrutacyjnej, to podobnie jak w przypadku wyszukiwania słów kluczowych, ChatGPT może przygotować odpowiednią listę na podstawie istniejące opisu stanowiska.
Przykładowy prompt: Otrzymasz ode mnie opis stanowiska. Napisz na jego podstawie pytania do zadania kandydatowi na rozmowie kwalifikacyjnej.
Działy HR muszą procesować wiele aplikacji, tak by znaleźć najlepiej dopasowaną osobę do stanowiska. Ogromna ilość kandydatów jest kolejnym wyzwaniem, w którym może pomóc sztuczna inteligencja. Przykładowo po wrzuceniu wszystkich informacji z CV danego kandydata do okienka ChatGPT, kreator może stworzyć krótkie podsumowanie, podając rekruterowi wszystkie kluczowe informacje w łatwo przyswajalnej formie.
ChatGPT dla HR – kluczowe korzyści i ryzyka
Trzeba jednak podkreślić, że wprowadzenie ChatGPT do procesów rekrutacyjnych niesie ze sobą pewne wyzwania. Po pierwsze, wiąże się to z kosztami inwestycji, szczególnie jeśli chodzi o integrację z systemami HCM (Human Capital Management). Ponadto rodzi się obawa, że nadmierne poleganie na technologii może prowadzić do utraty elementu ludzkiego, co jest istotne w procesie rekrutacji, gdzie aspekty emocjonalne i intuicyjne odgrywają kluczową rolę. Kolejnym aspektem jest potencjalne występowanie uprzedzeń. Chociaż ChatGPT opiera się na algorytmach, istnieje ryzyko ukrytego wprowadzania błędów czy uprzedzeń w wynikach generowanych przez te algorytmy. Uważna kontrola jest więc niezbędna, by uniknąć wprowadzania stronniczości do kwestii HR-owych.
Pomimo to, wydaje się, że ChatGPT będzie zyskiwał na popularności w najbliższych latach wśród rekruterów. Trzeba przyznać, że korzystanie ze sztucznej inteligencji w procesach rekrutacyjnych niesie ze sobą wiele korzyści dla przedsiębiorstw. Działy HR mogą wykorzystać potencjał tej technologii do automatyzacji wielu etapów rekrutacji, co skutkuje oszczędnością czasu oraz zasobów. Tworzenie gotowych do użycia szablonów stanowi kolejny atut, który wspiera efektywność działań rekruterów. Zwiększa to efektywność pracy rekruterów, eliminując przy tym wiele żmudnych i powtarzalnych zadań. Zyskują także sami kandydaci, którzy mogą liczyć na szybsze procesowanie ich aplikacji.
Autor: Adam Łaba
Link do ChatGPT znajduje się tutaj.
Zobacz również:
Co czeka za horyzontem? – 69 mln nowych miejsc pracy w ciągu najbliższych pięciu lat
Czy sztuczna inteligencja ma wpływ na zwolnienia w branży IT?