Innowacje technologiczne w szkoleniach dla pracowników – trendy 2023
Aby uzyskać przewagę nad innymi ekspertami i kandydatami na rynku pracy, musimy stale rozwijać swoje kompetencje. Pewnie Wy też macie wrażenie, że im ważniejszą funkcję pełnicie w firmie, tym więcej musicie się uczyć. Szkolenia dla pracowników są niezwykle ważne nie tylko dla samych zainteresowanych (którzy chcą zyskiwać nowe umiejętności), ale także dla pracodawców. Oferując możliwość rozwoju, mogą oni pokazać pracownikom, że zależy im na ich karierze i chcą wzmacniać swój zespół.
Czy jednak pamiętasz, kiedy ostatni raz Twoi pracownicy (lub ty) brali udział w naprawdę angażującym szkoleniu? Ile udało Ci się zaliczyć kursów, podczas których uczestnicy nie zerkali co pięć minut na zegarek? Trudno jest zaprojektować naprawdę wciągające szkolenie pracownicze. Jakie technologie można wykorzystać, tworząc szkolenia dla pracowników biurowych i nie tylko? Czego oczekują zatrudnieni? Dowiedz się więcej.
Boomerzy, milenialsi i pokolenie Z – jak wyobrażają sobie szkolenia pracownicze?
Według autorów raportu „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2022” jednym z najważniejszych wyzwań dla biznesów z wielu branż na całym świecie jest niedobór pracowników wykwalifikowanych. To właśnie oni dyktują aktualnie warunki zatrudnienia. Z artykułu McKinsey & Company „Stave off attrition with an internal talent marketplace” wynika, że 80% respondentów chce mieć dostęp do nowych możliwości rozwoju i doskonalić swoje umiejętności.
Czytanie skryptów i uczenie się ich na pamięć nikogo już nie bawi. Co więcej, w natłoku codziennej pracy nikt nie ma czasu na przeglądanie prezentacji i tradycyjne rozwijanie swoich kwalifikacji. Czasochłonny proces uczenia nie jest w smak nikomu – ani pracodawcom, ani pracownikom. No więc jak chcemy zyskiwać nową wiedzę i umiejętności?
Szkolenia dla pracowników – co warto zmienić?
Wszystko zależy od branży. Z Training Trends Report 2022 wynika, że 60% respondentów pracujących w handlu detalicznym przyznało, że wykonuje szkolenia pomiędzy sklepowymi półkami lub w pokoju socjalnym, podczas gdy wolałaby to robić na komputerze. Za to pracownicy z branż technicznych i produkcyjnych preferują uczenie się z użyciem urządzeń mobilnych.
Pracownicy narzekają na niską wartość kursów przeprowadzanych w ich firmach. Jakość 45% szkoleń została określona jako niska lub średnia. Co wiemy o potrzebach zatrudnionych? Uczestnikom warsztatów i kursów zależy na:
- wideo – 43% uczących się w miejscach pracy chciałoby otrzymywać wiedzę w formie nagrań, a nie tekstu,
- personalizacji – 50% uczestników szkoleń chciałoby, aby te były lepiej dostosowane do ich potrzeb,
- krótszych kursów – 60% lekcji trwa 30 minut lub więcej, a uczący się zdecydowanie wolą krótkie, przyjemne i łatwe sesje poniżej 20 minut.
Warto też pamiętać o inwestowaniu w rozwój młodych pracowników. Zwłaszcza proces onboardingu wymaga starannego opracowania, ponieważ to od niego zależy, jak rozpocznie się kariera nowej osoby. Ciekawe wdrożenia nastawiają pozytywnie, motywują do pracy i pozwalają się uświadomić sobie, że tak naprawdę uczymy się cały czas i wolno nam zadawać pytania.
Poniżej opisuję trendy technologiczne w szkoleniach pracowniczych, które warto wykorzystać w projektowaniu kursów w Twojej firmie.
Innowacje technologiczne (i nie tylko!) w dziedzinie szkoleń
Przedsiębiorcy mają świadomość, że szkolenia pracownicze są kosztowne. Wielkie firmy nie obawiają się jednak aż tak bardzo inwestycji w nowoczesne oprogramowanie. Prawdziwa strata może wynika z czasu, który zatrudnieni muszą poświęcić na szkolenie kosztem swojej pracy. Zastanówmy się więc, czy da się stworzyć takie kursy, które są efektywne i które da się wykonać szybko, między kolejnymi zadaniami w ciągu dnia.
Digital learning i intranety z elementami grywalizacji
Digital learning inaczej nazywany jest także e-learningiem. Trend ten jest zauważalny w różnych branżach. Polega na przeniesieniu nauki częściowo lub całościowo do przestrzeni wirtualnej. Takie szkolenia dla pracowników są związane z wykorzystaniem nośników cyfrowych, platform e-learningowych, intranetów i programów do tworzenia kursów.
Warto rozważyć wdrożenie do swoich szkoleń elementów grywalizacji. Nauka przypominająca grę wciąga. Lubimy zbierać punkty, porównywać się z innymi w rankingach i brać udział w grupowych zadaniach. Badania wskazują, że kursy urozmaicone o elementy typowe dla gier są bardziej angażujące i mniej nudzą.
Wystarczy spojrzeć, jak działają rozwiązania tego typu, np. Duolingo (aplikacja do nauki języka) – krótkie, kilkuminutowe, zabawne lekcje, nagrody za osiągnięcia, dzienne oraz miesięczne cele, oraz inni użytkownicy, z którymi można konkurować. Czy nie znaleźlibyście 5-10 minut w ciągu dnia pracy na kilka lekcji, jeżeli taki kurs byłby dostępny w Waszym intranecie?
Rekomendacje projektów i programów rozwojowych
Sztuczna inteligencja może lepiej pomóc dopasować kursy do potrzeb pracownika. Załóżmy, że firma posiada własną platformę e-learningową lub uczy zatrudnione osoby za pośrednictwem intranetu, w którym zebrano dużo różnorodnych szkoleń. Rekomendacje treści mogą pomóc specjalistom z różnych działów w odnalezieniu odpowiednich lekcji.
Tak, mowa o takich systemach rekomendacyjnych, których używa się np. w e-commerce do proponowania klientom produktów zgodnych z preferencjami. Analizując dane i aktywność użytkowników firmowego intranetu, takie rozwiązanie mogłoby sugerować im szkolenia, biorąc pod uwagę ich stanowiska, doświadczenie, zainteresowania i już posiadane certyfikaty. Powiadomienia o nowych kursach lub takich, których pracownik jeszcze nie wykonał, mogłyby pojawiać się w specjalnej sekcji z rekomendacjami.
Microlearning – czyli nowa wiedza w małych porcjach
Wielogodzinne szkolenia dla pracowników są nie tylko trudne do zapamiętania, ale też dezorganizują pracę zespołu. Skracanie lekcji doceniają nie tylko uczestnicy kursów, ale też pracodawcy. Aż ¼ respondentów (liderów w organizacjach) uznaje microlearning za najbardziej efektywną formę rozwijania umiejętności zatrudnianych osób.
Zdecydowanie się na krótkie lekcje wcale nie ogranicza firm w zakresie ich formy. Microlearning można realizować poprzez regularne udostępnianie pracownikom nagrań wideo ze wskazówkami i ciekawostkami. Inną formą są kilkuminutowe testy, zadania lub zagadki, a nawet przesyłanie krótkiej infografiki z przydatnymi informacjami raz dziennie.
Wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR)
Im bardziej realne doświadczenie, tym większe zaangażowanie uczestników. Szkolenia w wirtualnej rzeczywistości przypominają granie w gry komputerowe, z tą różnicą, że angażujesz się nie tylko umysłowo, ale też fizycznie. Mogłoby się zadawać, że taki rodzaj kursów będzie odpowiedni jedynie dla pracowników, którzy wykonują dużo zadań manualnych, ale to nie prawda. Wszystko zależy od kreatywności twórców szkolenia dla pracowników.
W 2022 roku Bank of America poinformował, że będzie przeprowadzał cześć kursów pracowniczych z pomocą wirtualnej rzeczywistości.
Z wyników badań PWC wynika, że uczący się z wykorzystaniem technologii VR uczą się 4 razy szybciej niż w tradycyjny sposób w sali lekcyjnej. Ponadto przekonanie o zdolności do wykorzystania zyskanych umiejętności wzrosło u nich aż o 275%
Przekwalifikowanie wewnątrz organizacji (reskilling)
Zwalnianie zdolnego i lojalnego eksperta nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, nawet jeżeli trzeba zlikwidować jego stanowisko. Zamiast tego zastanów się, czy jego przekwalifikowanie nie będzie bardziej opłacalne, zwłaszcza jeżeli i tak planujesz zatrudnianie nowych specjalistów w przyszłości. Przygotowanie zatrudnianej osoby do podjęcia innych zadań może okazać się tańsze niż pozyskanie nowego pracownika.
Reskilling zachodzi wewnątrz organizacji i polega na przeszkoleniu pracownika tak, aby był w stanie wydajnie funkcjonować na nowym stanowisku. Zwykle chodzi o przyuczenie do pełnienia innych niż dotychczas zadań. Proponując osobie przekwalifikowanie zamiast rozwiązania umowy, zdobywasz jej lojalność nawet na wiele lat. Ponadto pracownik, który z Tobą zostanie, ma znacznie głębsze rozumienie wielu sfer Twojego biznesu, ponieważ ma szansę wykonywania różnych obowiązków i pracowania z wieloma osobami.
Wymiana wiedzy – blogi i forum w intranecie
Stworzenie możliwości prowadzenia microblogów w intranecie pracowniczym lub forum, na którym osoby będą mogły wymieniać się wiedzą i spostrzeżeniami to bardzo dobry pomysł – nie tylko na poszerzanie wiedzy, ale także na integrację. Wielu ekspertów chętnie dzieli się swoimi przemyśleniami na LinkedIn lub własnych blogach. Możesz udostępnić im dodatkowy kanał komunikacji do promowania swojej wiedzy wśród innych pracowników.
Jak projektować ciekawe szkolenia dla pracowników?
Przede wszystkim postaw na ciekawą formę. Zrezygnuj z wielostronicowych instrukcji, podręczników oraz wielogodzinnych wykładów. Zamiast tego postaw na krótkie kursy w przestrzeni cyfrowej, wykorzystuj elementy grywalizacji i umożliwiaj pracę zespołową, integrując swoich specjalistów.
Zastosuj personalizację. Analizuj potrzeby zatrudnionych i na ich podstawie proponuj szkolenia dla pracowników. Pozwól im samodzielnie przeglądać i wybierać kursy tak, aby mieli rzeczywisty wpływ na kształtowanie się ich umiejętności. Warto też badać preferencje zatrudnianych osób i dostosowywać do nich formę kursów.
Dowiedz się także: Czego potrzebuje pracownik właśnie przyjęty do pracy? O sprawnym preboardingu i onboardingu
Autor: Laura Kszczanowicz