Zdjęcie jest ilustracją do artykułu: Co się stało z polskim Metaverse? Szanse zatrudnienia. Przedstawia osoby w goglach VR siedzące w biurze, w dymkach widać wirtualne światy, które zwiedzają
|

Co się stało z polskim Metaverse? Szanse zatrudnienia

Pierwsze oczekiwania związane z nowymi technologiami są zwykle formułowane na wyrost. Następnie szum wokół nich przycicha na pewien czas. Postulowana w 2022 roku przez GlobalData „zima” w świecie Metaverse zabrzmiała groźnie, ale czy rzeczywiście nadeszła? Technologie związane z wirtualną rzeczywistością nie zmieniły świata nie do poznania – jeszcze. Dzisiaj coraz więcej osób interesuje się tym zagadnieniem. 

Według przewidywań ekspertów z portalu Statista przychody z Metawersum wykażą roczną stopę wzrostu na poziomie 39,18% w okresie 2023-2030. Liczba użytkowników tej wirtualnej rzeczywistości miałaby osiągnąć ponad 10 milionów do tego czasu. Gdzie szukać zatrudnienia na takich projektach w Polsce?

Metaverse już tu jest!

Wiele osób, które na co dzień nie śledzą nowinek ze świata Metawersum mogłoby zapytać „no i gdzie jest ten Wasz wirtualny świat?”. Można go doświadczać już dziś – jest zdecydowanie czymś więcej niż tylko konceptem i prawdopodobnie stanie się ważnym elementem naszego życia. 

Metaverse ma duży potencjał zwłaszcza w dziedzinach takich jak rozrywka (przede wszystkim gry) i edukacja rozumiana bardzo szeroko. Są już na świecie firmy, które korzystają z wirtualnej rzeczywistości, żeby zastosować grywalizację w szkoleniach. Ma to nie tylko uatrakcyjnić proces nauki, ale też zwiększyć jego efektywność poprzez zaproponowanie możliwie najbardziej realnego doświadczenia. 

Szkolenia w Metaversie

Do wirtualnego świata udali się inżynierowie Orange Polska, dla których szkolenie w Metawersum zorganizował Ericsson. Dotyczyło ono architektury sieci rdzeniowej 5G. Pracownicy ocenili je jako bardziej angażujące niż tradycyjne szkolenia. 

Szkolenie z dziedziny telekomunikacji w wirtualnej rzeczywistości

O wysokiej skuteczności nauki w 3D opowiedziała nam Ewelina Danowska-Grabowska, Head of Learning Europe and Latin America z firmy Ericsson:

„Badania naukowe dowodzą, że najlepiej uczymy się w trójwymiarze – obserwując i wchodząc w interakcje. W Ericsson projektujemy innowacyjne szkolenia, kładąc nacisk na empiryczne i angażujące doświadczenia. Skupiamy się na efektywnej nauce, tworząc interaktywne ćwiczenia i gry. Przyglądanie się temu, jak ludzie zatapiają się w wirtualnym świecie i ile wyciągają z takiego doświadczenia, jest fascynujące. Podczas tradycyjnych szkoleń często ulegamy rozproszeniu. W Metaversie jest zupełnie inaczej.

Przeczytaj także: Innowacje technologiczne w szkoleniach dla pracowników – trendy 2023

Zanurzyć się w cyfrowym świecie mogą też studenci WSPiA Rzeszowskiej Szkoły Wyższej. Podczas zajęć mają możliwość prowadzenia oględzin miejsca zbrodni w symulacji dostarczonej przez Asseco Data Systems. Zakładając gogle, uczestnicy ćwiczeń przenoszą się do przestrzeni, w której znajdą poszlaki. 

Mogą wchodzić w interakcję z dowodami, aby odblokowywać kolejne etapy „gry”. Korzystają w tym celu z profesjonalnych narzędzi znajdujących się w ich teczkach – cyfrowych, rzecz jasna. Aż chciałoby się wrócić na studia, prawda?

Interakcja z markami w wirtualnej rzeczywistości

Mało osób posiada jednak własne gogle VR, z których może skorzystać we własnym domu. Wróćmy więc do bardziej dostępnych przykładów Metaversum. PKO Bank Polski określa się na swojej stronie mianem pierwszego polskiego banku z placówką w wirtualnym świecie. Możliwe jest stworzenie własnego awatara, co samo w sobie jest wciągające. 

Tworzenie postaci w Metaversie PKO

Po stworzeniu postaci można zwiedzić cyfrową placówkę banku. Przestrzeń zawiera wystawę artystycznie ozdobionych kart płatniczych, stacje z informacjami o banku i minigry. Daje także możliwość czatowania z innymi gośćmi Metawersum – aktualnie niestety nie ma ich zbyt wielu (albo przynajmniej nie było ich, kiedy sama miałam okazję zwiedzać ten świat). 

Przestrzeń metaversowa PKO

Metaverse może i musi wyglądać lepiej – wakaty pojawią się, gdy firmy sobie to uświadomią

Dzisiejsze cyfrowe światy budzą różne emocje – w większości przypadków wśród nich mieszają się zainteresowanie z ekscytacją, ale także rozczarowanie z nadzieją. Metaversowe przestrzenie swoją grafiką nie umywają się do niektórych niskobudżetowych gier. Sprawiają wrażenie tworzonych w pośpiechu, a przecież wygląd świata, w którym zanurza się internauta, jest kluczowy dla jego doświadczeń. 

Zdaje się, że dziś estetyka wirtualnych światów i awatarów nie jest tak istotna dla większości twórców. Zespoły skupiają się na bogactwie funkcjonalności, chcąc zapewnić użytkownikom wejście w jak najpełniejszą interakcję ze światem oddanym do ich dyspozycji. Metaverse przypomina grę komputerową. Chociaż działania, które możemy wykonać, są kluczowe, doświadczenia nie byłyby tak wciągające, gdyby nie starannie wykonana oprawa graficzna. Kiedy firmy zrozumieją, jak ważny jest wygląd Metaversum, na rynku pojawi się znacznie więcej ofert pracy (dla grafików, ale nie tylko).

Praca w Metaverse w Polsce – gdzie jej szukać?

Na polskim rynku trwa rozwijanie Metawersum, tylko że… nie ma wakatów. Na dzień 3 kwietnia 2023 na popularnym portalu z ofertami pracy pracuj.pl widniały tylko 2 ogłoszenia z frazą Metaverse w opisie – i to wystawione przez tę samą firmę. Rocket Jobs? 4 propozycje. No Fluff Jobs? Ani jednego ogłoszenia. W takim razie, jak pełne inicjatywy, odważne osoby mogą „zakręcić się” na projekcie związanym z Metaversum?

Brak stanowisk dotyczących jedynie Metaversum nie oznacza braku możliwości rozwoju w tej dziedzinie

Wiele przedsiębiorstw prowadzi projekty związane z Metaverse. Rozwijanie Metaversum i szukanie jego biznesowych zastosowań to zaledwie dwa z wielu zadań ekspertów zatrudnionych w działach R&D, innowacji czy szkoleń. Poza tym mają oni też inne obowiązki. 

Szkolenia w firmie Ericsson to wynik współpracy różnorodnych zespołów. Nad rozwiązaniami pracują doświadczeni architekci, marketingowcy, wykładowcy, pomagający ustalić, jak wydajnie przekazywać wiedzę w Metaversie, specjaliści od cyberbezpieczeństwa i wielu innych ekspertów. „W takich projektach potrzebne są zróżnicowane kompetencje. Rozwiązania tworzone przez polski zespół są wdrażane na całym świecie – to właśnie z Polski płyną innowacje w dziedzinie szkoleń w Ericsson. Mamy tu wybitnych specjalistów” – podkreślała Ewelina Danowska-Grabowska.

Chociaż kandydaci z umiejętnościami i wiedzą techniczną mają zdecydowaną przewagę nad innymi, nie zawsze są one konieczne. Osoby otwarte na innowacje, posiadające humanistyczne doświadczenie mogą świetnie sprawdzić się w pracy nad szkoleniami w wirtualnym świecie. Metaverse w firmach tworzą różni specjaliści, którzy na co dzień zaangażowani są też w inne projekty. 

Kamila Zawistowska, Head of Talents w Accenture Poland tłumaczy, że w Accenture Poland istnieją szanse rozwoju dla osób zafascynowanych Metaversem: „Prowadzimy stałą rekrutację i poszukujemy takich specjalistów. Podobnie jak ekspertów z obszaru Security, którzy zajmują się kwestią wirtualnej rzeczywistości od strony bezpieczeństwa”. Warto więc wyszukiwać firmy, które deklarują działanie w tym obszarze i wysyłać swoją aplikację na bieżąco, nawet jeżeli w opisie czy nazwie stanowiska nie pojawia się fraza „Metaverse”.

Stać się częścią wielkiego biznesowego organizmu czy wąsko wyspecjalizowanego software house’u?

Damian Prokopowicz, Główny Specjalista ds. e-learningu w PZU, wskazuje, że wiele firm w Polsce i za granicą prowadzi lub planuje prowadzić projekty związane z Metaverse. Osobom zainteresowanym pracą i rozwojem w tej dziedzinie sugeruje wybór jednej z dwóch ścieżek:

„Są dwie drogi. Pierwsza to znalezienie zatrudnienia w firmach specjalizujących się w tworzeniu rozwiązań w technologiach XR (z takimi współpracuje PZU), ponieważ niektóre z tych firm tworzą własne platformy metaversowe. Druga opcja to szukanie ofert pracy w firmach, które korzystają z immersyjnych technologii w szkoleniach, marketingu, sprzedaży itp. W ofertach pracy może być zawarty komunikat o specyfice projektu. Tak było w przypadku PZU, który rekrutując stażystę do Zespołu Innowacji Biznesowych, umieścił informację, że dana osoba będzie uczestniczyć właśnie w takich projektach. W wielu przedsiębiorstwach zespołami odpowiedzialnymi za wdrażanie takich technologii są właśnie te zajmujące się innowacjami czy szkoleniami. W biznesie XR ma dużo zastosowań – u nas szkolenia były pierwszym obszarem, w którym zastosowaliśmy tę technologię”.

Damian Prokopowicz, Główny Specjalista ds. e-learningu w PZU

Zawodowo w kierunku Metaversum

Znaczna część osób zajmujących się projektami w Metaversie jest przekonana, że wirtualna rzeczywistość to przyszłość nas wszystkich – tych, którzy są tym światem zainteresowani i nie tylko. Warto się nad tym zastanowić, gdyż jeżeli wirtualna rzeczywistość będzie grała coraz ważniejszą rolę w naszym życiu, jedyną szansą na jej kształtowanie jest aktywne zaangażowanie. Dziś, w dobie masowych zwolnień w IT, nie ma jeszcze zbyt wielu ofert pracy związanych tylko z tą dziedziną, ale eksperci oczekują, że wraz z rozwojem Metaversum będzie się ich pojawiać coraz więcej. Warto śledzić polski rynek i obserwować firmy, które chętnie sięgają po nowe technologie i próbują znaleźć dla nich zastosowanie w biznesie. Jeżeli chcesz współtworzyć Metaverse, to właśnie procesy rekrutacyjne takich przedsiębiorstw powinny Cię zainteresować.

Przeczytaj także: Innowacyjne polskie firmy – czy istnieją? Wywiad z Magdą Gajownik

Autor: Laura Kszczanowicz

Przeczytaj też:

Apple Vision Pro – czy rzeczywistość mieszana wkroczy do biur?