Ilustracja do artykułu pt. "Continental ogłasza zwolnienia. Dotkną obszaru R&D"
|

Continental ogłasza zwolnienia. Dotkną obszaru R&D

Sektor motoryzacyjny w Europie mierzy się z obniżonym popytem, rosnącymi kosztami produkcji, a także chińską konkurencją. Wyzwania te skłaniają wiele firm do ograniczania zatrudnienia i zamykania zakładów produkcyjnych. Continental przekazał, że do końca 2026 roku planuje zredukować 3 000 miejsc pracy w dziale badań i rozwoju (R&D). Z kolei do 2027 roku firma chce ograniczyć stosunek wydatków na badania i rozwój do poniżej 10 proc.

Firma twierdzi, że działania na rzecz efektywności są konieczne, aby poprawić konkurencyjność, a także obniżyć wspomniany już wskaźnik nakładów na R&D. Zapewnia ponadto, że proces redukcji zatrudnienia w znacznej mierze będzie przeprowadzony za sprawą naturalnej rotacji. Jako przykład wskazuje odejście niektórych pracowników na emeryturę czy koncentrację na rekrutacjach wewnętrznych.  

Continental – jakich lokacji dotyczą zwolnienia?

Mniej niż połowa zapowiedzianych zwolnień obejmie Niemcy. Najbardziej dotknięte zostaną zakłady w Babenhausen i Frankfurcie, gdzie planowana jest redukcja zatrudnienia o odpowiednio 12 proc. i 5 proc. Ograniczenia personelu mają też objąć lokalizacje firmy w Ingolstadt, Ratyzbonie i Schwalbach.

Jak podaje Reuters, dodatkowe działania zostaną również podjęte w spółkach zależnych Elektrobit i Continental Engineering Services. Tam planowane jest zwolnienie łącznie 900 osób. Z tego 660 osób straci pracę w Niemczech.

Końcem 2024 roku koncern motoryzacyjny Continental zatrudniał około 92 000 osób. Około 31 000 z nich pracuje w dziale badań i rozwoju. Podjęte działania stanowią kontynuację trwającego od ponad roku programu restrukturyzacji, w ramach którego firma ogłosiła likwidację 7 000 miejsc pracy.

Continental podkreśla społeczną odpowiedzialność

Niemiecka spółka zobowiązała się do wsparcia pracowników, którzy ucierpią na skutek zmian. W tym celu wypracowane mają zostać indywidualne rozwiązania we współpracy z partnerami społecznymi. Instytut Technologii i Transformacji (CITT) ma oferować pracownikom kursy szkoleniowe i seminaria, umożliwiające podnoszenie kwalifikacji.

Continental zapewnia również, że współpracuje z innymi firmami, operującymi w okolicy oddziałów, dotkniętych zwolnieniami. W ten sposób chce wesprzeć pracowników w poszukiwaniu nowego miejsca pracy. Obecnie nie wiadomo, czy planowane zwolnienia obejmą także polskie oddziały.

Firma Continental została założona w 1871 roku w Hanowerze w Niemczech. Producent opon dla samochodów osobowych oraz użytkowych (ciężarowych, autobusów, rolniczych) jest jednym z wiodących dostawców dla przemysłu motoryzacyjnego na świecie.

Europejscy dostawcy części samochodowych w kryzysie

Z analizy Europejskiego Stowarzyszenia Dostawców Motoryzacyjnych wynika, że liczba miejsc pracy wśród europejskich dostawców części samochodowych znacznie spadła w 2024 roku. Redukcje objęły ponad 30 000 osób, czyli dwukrotnie więcej niż w 2023 roku, kiedy zlikwidowano 15 000 etatów.

Patrząc szerzej, od 2020 roku w roku w sektorze dostawców części motoryzacyjnych zlikwidowano łącznie ponad 58 000 miejsc pracy. Zwolnienia objęły zarówno duże firmy, jak Michelin czy Bosch, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, z których część ogłosiła upadłość.

„To pokazuje na duży problem w branży, który my jako firma również dostrzegamy. Zapotrzebowanie na pracowników w sektorze automotive jest teraz zauważalnie niższe niż jeszcze kilka lat temu” – tak wyniki badań stowarzyszenia skomentował Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.

Na trudną sytuację wpływ miało wiele czynników. Od spadku popytu po pandemii, przez wybuch wojny w Ukrainie, aż po wzywania związane z inflacją. Niska sprzedaż nowych pojazdów doprowadziła do nadwyżki mocy produkcyjnych, co w połączeniu z naciskiem konkurencyjnym z Chin i wolniejszym niż oczekiwano wzrostem popytu na pojazdy elektryczne, spowodowało trudną sytuację wśród dostawców części motoryzacyjnych.

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze