|

Czy robotom i HR ze sobą po drodze?

Do 2020 roku wartość rynku AI, czyli rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję wyniesie 46 miliardów dolarów[1]. Bez wątpienia wpłyną one również na cały rynek pracy, a co za tym idzie branżę HR. Tak naprawdę jak wynika z badań Bersin by Deloitte już dziś z jakiejś formy AI korzysta ponad 40% działów HR na świecie. W Polsce wciąż, ponad 60% firm zarządza procesami HR z poziomu pliku Excel[2]. Czyżby nad Wisłą nie było zapotrzebowania na rozwiązania z obszaru AI? Nic bardziej mylnego.

Wątpliwości te rozwiewa m.in. raport „Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników”, z którego jasno wynika, że rekruterzy widzą przestrzeń dla automatyzacji procesów HR. Aż ¼ deklaruje, że przekazałaby sztucznej inteligencji najbardziej pracochłonne zadania np. dzwonienie lub pisanie do kandydatów. Aż 54% rekruterów wierzy, że w perspektywie 5 lat sztuczna inteligencja będzie wspierać biznes, zwiększając ich codzienną efektywność[3]. Paradoksalnie rozwiązania z obszaru AI są w stanie sprawić, że zespoły HR będą bliżej swoich głównych interesariuszy, czyli… ludzi. Sztuczna inteligencja jest w stanie w niewyobrażalnie krótszym niż człowiek czasie analizowanie ogromne zbiory danych i proponować konkretne rozwiązania problemów.

Zalety rozwiązań z obszaru AI?

Pierwszą bezapelacyjną zaletą jest eliminacja stronniczości, z ryzykiem której mamy do czynienia zawsze, gdy decyzje podejmuje człowiek. Czy wiecie, że Google od 2015 roku korzysta z narzędzia o nazwie qDroid, które przygotowuje dla rekruterów firmy zestawy pytań rekrutacyjnych. Jak to rozwiązanie ma się ludzkim stronniczości? Narzędzie proponując pytania bierze pod uwagę wyłączanie kompetencje wymagane na stanowisko, na które aplikuje kandydat, w ogóle nie biorąc pod uwagę jego dotychczasowego doświadczenia.

Po drugie AI może znaczą podnieść efektywność i szybkość działań prowadzonych przez działy HR od screeningu, przez assement to prowadzenia samych rozmów. To wszystko przez możliwość analizy i dostarczania bardzo szczegółowo sprofilowanych danych. Dzięki nim HR może nie tylko sam szybciej podejmować decyzje, ale też szybciej odpowiadać na zapytania od biznesu.

W jakich obszarach AI już dziś wspiera HR?

Tak naprawdę sztuczna inteligencja może z powodzeniem wesprzeć każdy proces realizowany przez zespół HR.

  • Sourcing i screening kandydatów– już dziś dostępnych jest sporo narzędzi, które ułatwiają wyszukiwanie, sprawdzanie i testowanie kompetencji kandydatów, jeszcze przed zaproszeniem na rozmowę.
  • Komunikacja z kandydatami – nie od dziś wiadomo, że jest ona kluczem do pozytywnych doświadczeń rekrutacyjnych kandydatów, tym bardziej, że co drugi kandydat nie otrzymuje dziś żadnej informacji po przesłaniu aplikacji rekrutacyjnej[4]. A możliwość AI w tym obszarze wychodzą dużo dalej niż podstawowa komunikacja mailingowa z kandydatami.
  • Ponowne angażowanie kandydatów – AI pozwala na regularne docieranie do kandydatów zapisanych w bazie ATS czy CRM i weryfikowanie ich zainteresowania ponownym udziałem w procesie rekrutacji. Rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji ułatwią też aktualizację ich profilu (doświadczenie, wykształcenie, posiadane kompetencje, umiejętności).
  • Onboarding – AI może wesprzeć działy HR m.in. w odpowiedziach na najpopularniejsze pytania nowych pracowników pojawiające się na początku ich kariery w Twojej firmie
  • Zarządzanie doświadczeniami pracowników – chat-boty czy wirtualne pokoje spotkań są też przyszłością komunikacji wewnętrznej i zarządzania doświadczeniami pracowników. Pomyślmy tylko o ile mniej pracy miałyby zespoły HR, gdyby na wszystkie regularnie powracające pytania od pracowników odpowiadał za nich … robot.

HR i komunikacja wewnętrzna tak jak inne obszary biznesu nie uciekną przed rozwiązaniami z obszaru AI. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla nas.

Ramka 1. Narzędzia, działające w oparciu o sztuczną inteligencję:

  • pl pierwszy w Polsce bot, który działając w środowisku facebookowego Messengera, pomaga kandydatom znaleźć pracę.
  • Workplace by Facebook oferuje swoim użytkownikom całą paletę botów umożliwiających m.in. współpracę przy konkretnych projektach, witanie gości, przypominanie o spotkaniach rekrutacyjnych czy dawanie feedbacku pracownikom.
  • Tangowork – chatboty dedykowany w komunikacji wewnątrz organizacji

 

O autorze:

Maja Gojtowska – pomaga firmom traktować swoich kandydatów i pracowników przynajmniej tak dobrze, jak klientów. Jest ekspertem w zakresie PR i komunikacji wewnętrznej z 9-letnim doświadczeniem zdobytym w międzynarodowych organizacjach i agencjach public relations.  Specjalizuje się w employer brandingu i komunikacji w obszarze rekrutacji i HR. O skutecznym budowaniu wizerunku piszę na stronie www.gojtowska.com.

[1]“IBM Is Counting on Its Bet on Watson, and Paying Big Money for It, The New York Times, 17.10.2016

[2] Dane HCM Deck, 2017

[3] Raport “Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników”, emplocity.pl

[4] Raport „Candidate experience 2017”, eRecruiter