Ilustracja do artykułu pt. "Czy Twój rekruter powinien być influencerem w mediach społecznościowych?"
|

Czy Twój rekruter powinien być influencerem w mediach społecznościowych?

W Wielkiej Brytanii 253 000 osób na LinkedIn określa się jako „konsultanci ds. rekrutacji”. W Polsce jest już tylko 12 000 takich osób. Należy jednak wspomnieć, że w Polsce istnieją także headhunterzy i rekruterzy. Dziś przyjrzymy się temu, czy Twój rekruter powinien być również influencerem w mediach społecznościowych.

Rekruterzy reprezentują zarówno klientów, jak i kandydatów. Ktoś kiedyś porównał tę funkcję do „kleju”, który pomaga skleić różne elementy razem. Bez rekruterów rynek nie funkcjonowałby tak dobrze.

Minęło szesnaście lat, odkąd Facebook wyprzedził Myspace jako najczęściej odwiedzane medium społecznościowe. Nie spodziewano się, że upłynie tak wiele czasu, zanim pojawią się kolejni wielcy rywale. W pewnym sensie wszystko ewoluowało. Dziś Facebook nie jest już przodującą platformą stworzoną do dzielenia się informacjami. Instagram, TikTok, LinkedIn i w pewnym stopniu X, wcześniej znany jako Twitter, przejęły kontrolę. Publikowanie wideo, zdjęć lub treści tekstowych stało się normą. Wraz ze spopularyzowaniem TikToka, zostanie influencerem stało się jeszcze łatwiejsze.

Czy rekruterzy powinni być influencerami na TikToku?

Potencjalne zarobki influencerów na TikToku są wysokie, podobnie jak popyt na ich usługi na rynku. Wiele firm jest zainteresowanych współpracą z takimi osobami, aby pomóc sobie w budowaniu własnej widoczności online.

Life hack’i, shorts’y – jest wiele powodów, dla których ludzie używają obecnie TikToka. Staje się on szczególnie popularny wśród osób z pokolenia Z poszukujących pracy w krajach europejskich. Wystarczy sprawdzić hashtagi #hiring #recruitment lub #recruiting. Jest to ogromny rynek, który zręcznie mogą wykorzystać biegli rekruterzy.

Wiele agencji prasowych chwali zalety, jakie przynosi rekruterom obecność na TikToku. Istnieją nawet specjalistyczne agencje marketingu rekrutacyjnego, które mogą pomóc w korzystaniu z tej platformy. Jednakże nie każdemu rekruterowi może odpowiadać korzystanie z TikToka, z uwagi na różnorodne potrzeby. Jeśli chcesz zgłębić ten temat, brytyjski portal UK Recruiter opublikował niedawno przegląd wykorzystania tego medium w celach rekrutacyjnych.

Czy rekruterzy powinni być influencerami na Instagramie?

Instagram ma dwukrotnie większy miesięczny ruch niż TikTok. Te same hashtagi, jak w przypadku poprzednio opisywanej platformy (#hiring i #recruitment), zostały wspomniane na Instagramie wiele milionów razy. Przewyższyły tym samym ich liczbę na TikToku. Należy wspomnieć, że Millenialsi również czują się znacznie lepiej, korzystając z Instagrama.

Rekruterzy publikują treści na Instagramie od dawna, jeszcze zanim w ogóle usłyszano o TikToku. Do dziś to starsze pokolenie nadal stanowi główną różnicę między tymi dwiema platformami.

Ponownie, jednak Instagram może nie odpowiadać potrzebom każdego rekrutera. Może to być dobre uzupełnienie dla pozyskiwania kandydatów, ale rzadko kiedy jedyny sposób.

Czy rekruterzy powinni skupić się na LinkedIn?

LinkedIn jest znacznie ważniejszy w codziennym życiu rekrutera niż większość innych platform. Niektórzy influencerzy na LinkedInie mogą przykładowo udostępniać te same treści w ramach różnych kanałów. Takie działania wprowadziły na rynek kilka gwiazd, takich jak Taylor Desseyn, Talent Advocate (rzecznik ds. talentów) w Gun.io z siedzibą w Nashville, Tennessee.

Taylor uważa, że „tworzenie contentu to przeprowadzanie pierwszej rundy rozmów kwalifikacyjnych na dużą skalę”. Do tej pory opublikował on ponad 250 vlogów na platformie X. Regularnie udostępnia także treści na TikToku, LinkedInie i Instagramie. Jest on zarówno influencerem w mediach społecznościowych, jak i świetnym rekruterem.

Na LinkedInie jest wiele aktywnych kandydatów, ale w przeciwieństwie do Instagrama lub TikToka, jest też znacznie więcej aktywnych klientów. Ruch na LinkedInie może być mniejszy niż na innych, dużych platformach, ale to większy poziom profesjonalizmu LinkedIna sprawia, że poszukujący pracy skupiają swoje wysiłki właśnie tam.

To właśnie profesjonalny charakter LinkedIn oznacza, że treści tam publikowane muszą być nieco bardziej strategiczne. Posty dotyczące np. doświadczeń z rozmów kwalifikacyjnych w IKEA lub ogłoszenia osób o zmianie pracy mogą przyciągać znaczną uwagę. Nie można jednak zmieniać pracy co tydzień lub pisać o rozmowach kwalifikacyjnych w IKEA przez cały czas.

Niezaprzeczalnym faktem jest jednak to, że klienci sprawdzają profil i aktywność rekrutera właśnie na LinkedIn, a nie na innej platformie. Chcą wiedzieć, że rekruter, który ich reprezentuje, potrafi poruszać się w świecie mediów społecznościowych. To, że są popularni i mają aktywną publiczność, dowodzi, że dobrze radzą sobie z kandydatami. Zwłaszcza że z mediów społecznościowych korzysta dzisiaj więcej osób niż kiedykolwiek wcześniej.

Dlaczego Verita HR szkoli HR Projects Co-ordinators i czym różnią się oni od Rekruterów?

W Verita HR nie zatrudniamy rekruterów, headhunterów ani konsultantów ds. rekrutacji. Szkolimy i rozwijamy przede wszystkim HR Projects Co-ordinators (tłum. koordynatorzy projektów HR). Większość firm rekrutacyjnych oczekuje od swoich rekruterów aktywnego sprzedawania lub pozyskiwania nowych klientów. W Verita HR wybraliśmy inną ścieżkę.

„Rekrutacja staje się dziennikarstwem” – tak jeden z członków zespołu Verita HR opisał rolę HR Projects Co-ordinators.

Co tydzień zespół rekrutacyjny Verita HR organizuje dedykowane spotkanie, na którym omawia swoje działania w mediach społecznościowych, najnowsze trendy na rynku oraz to, jak wysoki jest ich social selling index na LinkedIn. HR Projects Co-ordinators aktywnie pomagają również Talent Aquisition Specialists (tłum. specjaliści ds. pozyskiwania talentów) pracujących po stronie klienta, w trakcie procesu publikowania treści. Udostępniają, dają like, obserwują swoich klientów i odpowiednich menedżerów ds. rekrutacji — tworzą społeczność.

Budowanie ich osobistej marki w mediach społecznościowych zastępuje funkcję sprzedaży w Verita HR. Zamiast podejmowania prób aktywnego zaangażowania potencjalnych klientów za pomocą tradycyjnych metod, zespół korzysta z mediów społecznościowych. Trenerzy są rekrutowani z rynku. Są liderami w tworzeniu strategii marketingu w mediach społecznościowych. Zespół dysponuje także wysoko wykwalifikowanymi funkcjami marketingowymi, które również pomagają im w codziennej pracy.

Dowiedz się więcej o firmie Verita HR i sposobie, w jaki nasi HR Projects Co-ordinators angażują się w działania w mediach społecznościowych. Są to rekruterzy, którzy jednocześnie są również influencerami w mediach społecznościowych.

Skontaktuj się z ekspertami. Skontaktuj się z Verita HR.

Czy wiesz, jaki jest Twój LinkedIn Social Selling Index? Dowiedz się:

The Social Selling Index (SSI) | LinkedIn Sales Solutions

Autor: Andrew Samu

Tłumaczenie tekstu: Wiktoria Obrzut

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze