Zdjęcie jest ilustracją do artykułu: Design thinking: efektywne zarządzanie ludźmi w biznesie
|

Design thinking: efektywne zarządzanie ludźmi w biznesie

Design thinking to metoda, która cieszy się coraz większą popularnością. Wywodzące się z lat 60. podejście początkowo było kojarzone tylko z projektowaniem i wzornictwem. Dziś znajduje zastosowanie w wielu różnych dziedzinach takich jak: oświata, bankowość, HR, usługi finansowe, marketing, czy transport.

Jak pisze portal inprogress.pl: „Nie liczy się branża — liczy się charakter problemu, który chcemy rozwiązać”. Dzięki zaangażowaniu, empatii i kreatywności design thinking otwiera nowe perspektywy dla pracodawców, przynosząc firmom miliardy dolarów zysków.

W dzisiejszym nieprzewidywalnym świecie VUCA (red. zmienności, złożoności, niepewności i niejednoznaczności) organizacje muszą dostosować się do zmieniającego się otoczenia biznesowego i skutecznie współpracować z nowym pokoleniem pracowników. Wśród kompetencji przyszłości, które wyróżnia się na tle zaawansowanych technologii, możemy znaleźć m.in.: innowacyjność, zdolność do odczuwania empatii oraz wykorzystywanie metody design thinking w biznesie.

Mimo że myślenie poza schematami to jedna z najbardziej pożądanych cech wśród rekruterów, w rzeczywistości praca w skategoryzowanych ramach, obarczona wąskimi procedurami nie pozwala pracownikom na rozwinięcie w pełni ich twórczego potencjału.

Innym problemem, który ostatnio zasygnalizował New York Post, jest negatywny odbiór Generacji Z wśród starszych menedżerów. Według danych z raportu resumebuilder.com współpraca z młodszym pokoleniem często wiąże się z problemami komunikacyjnymi, brakiem umiejętności przyjmowania informacji zwrotnych, nieradzeniem sobie w bezpośrednich interakcjach oraz odbieraniem krytyki i feedbacku jako ofensywnego. W tym kontekście design thinking stanowi szansę na poprawę współpracy w zespole, samorealizację pracowników oraz rozwiązanie współczesnych problemów organizacji.

Na czym polega metoda design thinking?

Design thinking to nowoczesne podejście, które stawia użytkownika produktu/usługi w centrum. Za pomocą tej metody tworzone są rozwiązania skupione wokół potrzeb i problemów odbiorców. Składa się z kilku etapów, gdzie każdy z nich ma charakter iteracyjny (powtarzany określoną liczbę razy do otrzymania pożądanego rezultatu):

  • empatia,
  • definiowanie problemu,
  • tworzenie pomysłów,
  • prototypowanie,
  • testowanie.

W rezultacie powstają unikalne doświadczenia, które pozwalają wyjść twórcom poza sztywne ramy, zapewniając jednocześnie użytkownikom skuteczne i użyteczne usługi. 

Korzyści z zastosowania metody design thinking możesz zobaczyć, obserwując wiele międzynarodowych firm. Apple, Coca-Cola, Ford, czy Disney z powodzeniem wykorzystują ją w swoich projektach. Według badań przeprowadzonych przez Forrester Consulting organizacje, które praktykowały przedstawione myślenie projektowe, na pierwszym miejscu stawiały satysfakcję klienta. Wśród innych celów znalazły się również: zwiększenie produktywności i sprzedaży, poprawa pracy zespołowej, lepsza identyfikacja możliwości biznesowych i nadawanie priorytetów.

Przykładem firmy, dla której ważne są doświadczenia klienta, jest marka Ikea. Sklepy wyposażone są w staranne aranżacje wnętrz wraz z asortymentem. Dzięki temu następuje pobudzenie wyobraźni klienta oraz odczuć związanych z poszczególnymi pomieszczeniami. Do ich dyspozycji są również punkty gastronomiczne (chyba każdy słyszał o słynnych klopsikach z Ikei), czy dostęp do ołówków i metrów.

Design thinking w branży HR

Myślenie projektowe stawia człowieka w centrum działań. Uczy jak być bardziej empatycznym i uważnym, wchodząc w buty odbiorcy. Dzięki podejściu, które łączy różne perspektywy (wiedzę, kompetencje, zróżnicowane doświadczenie) – design thinking jest szczególnie pomocnym narzędziem w działaniach i procesach związanych z HR. Narzędzia i metody myślenia projektowego, wspierają bowiem identyfikację źródeł problemów w organizacjach. Pozwalają na poznanie rzeczywistych potrzeb pracowników, przyczyniając się do efektywniejszego funkcjonowania całej firmy.

Łącząc różne perspektywy pracowników z różnym doświadczeniem, wiedzą i kompetencjami, dajemy szansę na pojawienie się innowacyjnych, nieszablonowych pomysłów zrodzonych z twórczego i konstruktywnego konfliktuHR Business Partner

Zalety myślenia projektowego w branży HR

  • Jeżeli nie wiesz, jakie są przyczyny wysokiej rotacji wśród pracowników, myślenie projektowe pozwoli Ci je zrozumieć. Zastanawiasz się jak? Poprzez badanie potrzeb, motywacji i frustracji. Na podstawie tych informacji możesz opracować spersonalizowane strategie zatrzymywania talentów, dostosowane do różnych grup odbiorców.

  • Jak wykazują badania, zaangażowanie pracowników wpływa na ich produktywność i lojalność względem firmy. Design thinking pomaga zidentyfikować czynniki wpływające na aktywność pracowników oraz tworzyć innowacyjne rozwiązania, które poprawiają ich doświadczenie w pracy.

  • Problem komunikacji wśród zespołów w organizacjach to bardzo częsty temat. Myślenie projektowe pozwala na opracowanie efektywniejszych i angażujących metod porozumiewania się. Mogą to być np. nowe narzędzia, ulepszone procesy komunikacyjne lub konkretne strategie dotarcia do pracowników.

  • Wdrażając design thinking, zrozumiesz, jakie są oczekiwania pracowników dotyczące rozwoju zawodowego i co ich motywuje do osiągania lepszych wyników. Na tej podstawie możesz stworzyć programy szkoleniowe i rozwojowe, które lepiej odpowiadają na ich potrzeby.

  • Design thinking opiera się na iteracyjnym procesie tworzenia i testowania prototypów rozwiązań. W HR może to oznaczać testowanie przez Ciebie różnych polityk personalnych lub programów szkoleniowych przed ich pełną implementacją. Pozwoli to na lepsze dostosowanie do oczekiwań pracowników.

  • Design thinking może poprawić efektywność procesów rekrutacyjnych poprzez zrozumienie zarówno potrzeb firmy, jak i kandydatów. Możesz opracować bardziej przyjazne i spersonalizowane podejście do rekrutacji, które przyciągnie odpowiednie osoby i jednocześnie ułatwi proces selekcji.

Design thinking w Polsce

Uniwersalność, kreatywność, niskie koszty procesu, elastyczność – to tylko kilka z cech, które czynią metodę design thinking atrakcyjną dla wielu różnych organizacji, czy startupów w Polsce.  Fenomen myślenia projektowego opiera się na  praktycznych rozwiązaniach problemów, które są tworzone przez interdyscyplinarne zespoły. Design thinking kreuje więc zwinną kulturę uczenia się i pracy, tym samym wspierając rozwój i zmianę w okresie transformacji cyfrowej. Mimo że brakuje badań, które potwierdzałyby skuteczność tej metody, opisy case study świadczą o jej licznych osiągnięciach.

W Polsce wiele organizacji wykorzystuje design thinking jako sposób napędzania innowacji. Firmy takie jak Design Thinking Institute, Inprogress Design Lab, Symetria czy NetGuru oferują szkolenia i wsparcie w zakresie tego podejścia.

Na Linkedinie Michała Pacyny, twórcy Inprogress Design Lab, możemy przeczytać:

Jesteśmy dumni, że Inprogress Design Lab z opracowaną metodyką DTMethod® – The Best Design Thinking znalazło się w tak prestiżowym gronie i w publikacji mistrza marketingu Philipa Kotlera.

Książka Essentials of Modern Marketing to pierwsza na świecie publikacja, która opisuje sukcesy na rynku polskim. Przybliża czytelnikom problematykę współczesnego marketingu, prezentując case study firm i startupów, w tym wspomnianą już wcześniej metodykę DTMethod®. W polskiej edycji książki możesz przeczytać m.in. o takich organizacjach jak: Apart, Credit Agricole Bank Polska, Forbes, InPost, Inprogress Design Lab, KRUK, MediaMarktSaturn, czy Semcore.

Przeczytaj również: