Ilustracja do artykułu pt. "Dialog międzypokoleniowy z perspektywy CEO Sieci Młodych Liderek"
|

Dialog międzypokoleniowy z perspektywy CEO Sieci Młodych Liderek

Obecnie na rynku pracy funkcjonują cztery pokolenia: baby boomers, pokolenie X, milenialsi oraz rozpoczynające właśnie swoją profesjonalną karierę pokolenie Z. Taka różnorodność stawia przed firmami wiele nowych wyzwań. W oczekiwaniu na zbliżający się ABSL Summit 2024, który potrwa w Krakowie od 3 do 5 czerwca, rozmawiamy z Amelią Krysiak, założycielką & CEO Fundacji Sieć Młodych Liderek, która, choć czeka jeszcze na wyniki egzaminu dojrzałości, to już teraz może pochwalić się wieloma sukcesami na gruncie społecznym.

„Dlaczego powinniśmy inaczej spojrzeć na nasze relacje z innymi pokoleniami w pracy? Czy chodzi tylko o większą produktywność?” – to temat, jaki zostanie poruszony w trakcie pierwszego dnia szczytu ABSL na scenie inspiracji. Amelia Krysiak wystąpi wraz z Agnieszką Orłowską (Vice President ABSL – ESG).

Punktem wyjścia dla dyskusji będzie kwestia dialogu międzypokoleniowego, a panelistki przedstawią perspektywę swoich generacji (Z oraz X). W czasie rozmowy zastanowią się, jakie są najważniejsze różnice pomiędzy generacjami oraz w jaki sposób organizacje mogą wykorzystać je w pozytywny sposób.

„Jak wiemy, istnieje wiele stereotypów. Podczas konferencji będziemy chciały je obalić, a także zainspirować innych do dialogu międzypokoleniowego. Temat ten staje się coraz popularniejszy, szczególnie ze względu na fakt, że w firmach wzrasta liczba osób w średnim wieku, a często brakuje jednocześnie tych młodszych” – podkreśla Amelia Krysiak, CEO Sieci Młodych Liderek.

„Jako reprezentantka młodego pokolenia chcę pokazać, ile możemy wnieść do środowiska pracy i dlaczego warto zaangażować nas w działania firm” – dodaje.

W poszukiwaniu porozumienia

Trudno oczekiwać od firm oddzielnej strategii skierowanej do przedstawicieli poszczególnych pokoleń. Nasza rozmówczyni podkreśla, że jej zdaniem kluczowe jest znalezienie optymalnego sposobu komunikacji, skupionego przede wszystkim na otwartości obu stron i chęci nauki od siebie nawzajem.

„Jeśli będziemy się skupiać na różnicach między generacjami, to nigdy nie znajdziemy porozumienia, a nasza praca będzie po prostu mniej efektywna. Myślę, że łączy nas więcej niż myślimy. Różnice są nie tylko widoczne między generacjami, ale w ich obrębie. Dlatego skupmy się na tym, co każde pokolenie może zaoferować i spróbujmy to wykorzystać. W trakcie panelu w czasie ABSL Summit spróbujemy pokazać różnice i podobieństwa między pokoleniami i tak naprawdę nauczyć się o sobie jak najwięcej” – wyjaśnia.

Stereotypy w postrzeganiu Pokolenia Z

Amelia Krysiak podkreśla, że jej zdaniem na temat Pokolenia Z w kontekście pracy funkcjonuje wiele krzywdzących stereotypów. 

„Przede wszystkim chcę obalić mity o naszym podejściu do pracy, bo wydaje się, że są one bardzo negatywne. Choćby to, że jesteśmy naiwni, wielokrotnie to słyszę, czy widzę w nagłówkach różnych artykułów. Albo to, że wiele oczekujemy, chcemy dużo zarabiać, a tak naprawdę nie chcemy zbytnio pracować. Myślę, że jest to generalizowanie postawy młodego pokolenia. Jeżeli na czymś nam zależy, to o to walczymy, wkładając 100% energii. Poza tym, co jest złego w odwadze walki o to, co dla nas ważne, czy dbaniu, by miejsce pracy było przyjaznym środowiskiem dla naszego rozwoju?” – podkreśla liderka.

„Chcę udowodnić, że współpraca z Pokoleniem Z nie jest niemożliwa, a my jako młoda generacja nie tylko mamy inną perspektywę, ale mamy też umiejętności, czy to cyfrowe, czy komunikacyjne, którymi chętnie się podzielimy” – dodaje.

Czego Zetki mogą nauczyć się od starszych pokoleń?

Istotnym elementem dialogu międzypokoleniowego powinna być wymiana wiedzy i umiejętności. Zapytaliśmy więc naszą rozmówczynię, czego Pokolenie Z może nauczyć się od starszych pokoleń.

„Jest wiele takich rzeczy, ale jedną z nich jest na pewno cierpliwość. Owszem, my jako młodzi się tego uczymy, ale myślę, że starsze pokolenia mogą w tej kwestii wiele nas nauczyć. Prawda jest taka, że wychowaliśmy się w świecie, który ciągle pędzi do przodu, w którym wszystko mamy na wyciągnięcie ręki. Z tego powodu, często chcemy osiągać to, co sobie zaplanowaliśmy w głowie jak najszybciej, co nie zawsze jest możliwe. Poza tym, jako Gen Z, możemy wiele się nauczyć z doświadczenia starszych pokoleń”- zauważa. 

Z kolei pewną bazą tej wymiany ma być skuteczna komunikacja.

„Dzięki temu, że będziemy się lepiej komunikować, będziemy się też lepiej rozumieć. Lepsza współpraca to z kolei wyższa produktywność” – podkreśla CEO Sieci Młodych Liderek.

„W fundacjach, czy firmach, które są tworzone przez starsze pokolenia, obserwujemy, jak wdrożenie młodych osób pomaga w zwiększeniu efektywności. Mówię tu np. o aktywności medialnej, w której Zetki czują się świetnie” – wyjaśnia. 

Sieć Młodych Liderek – misja i wizja

Sieć Młodych Liderek powstała jako projekt społeczny, na którego pomysł wpadła grupa młodych kobiet w trakcie sesji warsztatowej zainicjowanej przez Agatę Michałowską. W tym roku projekt został sformalizowany, a jego miejsce zajęła Fundacja Sieć Młodych Liderek.

„Tak jak wskazuje nazwa, zajmujemy się wsparciem młodych liderek, tworząc sieć networkingową. Tworzymy platformę, w ramach której dziewczyny mogą wymieniać się wiedzą, a my udostępniamy im informacje rozwojowe. Tworzymy też wydarzenia, a także projekty, które są różnorodne, jeżeli chodzi o tematykę. Zapraszamy do współpracy szeroką paletę fundacji i firm, ale też liderki i liderów, aby inspirować młode osoby, ale także właśnie po to, aby to one inspirowały starszych prelegentów, czy bardziej doświadczonych mentorów” – wyjaśnia Amelia Krysiak.

„Aktualnie zajmujemy się projektem na temat pewności siebie, który odbędzie się w czerwcu. Kolejny projekt będzie poświęcony tematowi zdrowia psychicznego, wpływie social mediów na nasze życie, ale też roli kobiet w różnych sektorach czy to biznesu, nauki, polityki, czy dziennikarstwa” – tłumaczy.

„Naszą misją jest, aby zachęcać młode dziewczyny do tego, by nie bały się spełniać swoich marzeń, ale również, stworzenie środowiska, które będzie je wspierać. Celem jest, aby widziały, że zawsze mogą zagadać do starszej koleżanki albo rówieśniczki i podpytać o radę” – wskazuje.

Za pomocą tych działań powstaje społeczność z obniżonym progiem wejścia, ponieważ przedstawicielki fundacji zauważyły, że takie grupy są często niedostępne dla osób z zewnątrz i kobiet, które są na początku swojej kariery zawodowej. Z pewnością wiele jest w tej kwestii do zrobienia, dlatego obecność organizacji na tegorocznym ABSL Summit daje nadzieję na budowę nowych mostów międzypokoleniowych tak na gruncie społecznym, jak i biznesowym.

*Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) zrzesza 250 największych światowych firm, reprezentujących sektor, w którym zatrudnionych jest obecnie w Polsce ponad 435 000 osób.

Przeczytaj także:

guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze
waldek
waldek
20 dni temu

zapraszam do połączenia sił Homepage – Gen4Gen (archicom.pl)