Dlaczego historia Elementu jest ważna w kontekście rozwoju systemów ATS w Polsce?
Systemy ATS, czyli „Applicant Tracking Systems”, są popularnym narzędziem software używanym przez rekruterów do filtrowania i zarządzania kandydatami w procesach rekrutacyjnych. Jakie systemy są obecne na polskim rynku i jak wyróżniają się na tle narzędzi dostępnych globalnie? Jest to istotne pytanie nie tylko dla rekruterów, ale także dla HR-owców, m.in. dlatego, że usprawniają implementację zasad RODO.
Systemy ATS przyspieszają procesy rekrutacyjne, szczególnie w sytuacji poszukiwań wielu kandydatów, gdy na jedno stanowisko ogłoszone na portalach pracy spływają setki CV. Najbardziej inteligentne systemy ATS dodatkowo pozwalają używać narzędzi analitycznych i głębokich keyword searches, usprawniając w ten sposób proces segregowania kandydatów, jak i automatyczne wysyłanie informacji zwrotnych.
W związku z tym, że nasi czytelnicy mają różne doświadczenia w zakresie używania systemów ATS, porozmawialiśmy z Maciejem Michalewskim, założycielem systemu Element, który opowiedział o historii i zaletach tego rozwiązania.
Rozwój polskich systemów ATS na przykładzie Element
Maciej Michalewski zaczynał swoje doświadczenie z rekrutacją w 2010 r., kiedy założył firmę rekrutacyjną Lobo HR. Prowadząc agencję, starał się od początku wdrażać w codziennej pracy technologie oszczędzające czas i pieniądze firmy. Wiele przedsiębiorstw w tamtym okresie spotykało się z potrzebą wdrożenia systemów ułatwiających rekrutację pracowników. Wówczas do takich technologii należały pierwsze dyski chmurowe i systemy CRM.
W 2014 r. pojawiła się pierwsza szansa (w postaci odpowiednich środków finansowych) na zbudowanie własnego narzędzia, które dedykowane byłoby stricte potrzebom firmy rekrutacyjnej. Od tego roku datujemy początek budowy systemu rekrutacyjnego Element. Od 2014 r. system zmieniał się kilkukrotnie. Na początku Element przeznaczony był dla branży rekrutacyjnej, w 2020 roku uległo to zmianie.
Wtedy stara wersja Elementu, dedykowana agencjom rekrutacyjnym, została wycofana ze sprzedaży, zaś w jej miejsce powstał zupełnie nowy system, w większości napisany od początku. Roboczo został określony mianem Elementu 2.0. Był to system nastawiony przede wszystkim na wewnętrzne działy HR, choć wciąż oferował agencjom kilka unikalnych funkcjonalności sprzedażowych, których do dziś próżno jest szukać w rozwiązaniach konkurencyjnych konkurencyjnych (np. automatyczne informowanie o ogłoszeniach publikowanych przez klientów agencji). W 2020 r. powstała również spółka Element, której Maciej Michalewski jest założycielem i prezesem.
Za pomocą określenia Element postanowił wyłamać się z nurtu nazw, które zawierają wszelakie odmiany słowa HR lub Rekrutacja. Ideą firmy jest tworzenie systemu maksymalnie prostego, jeśli chodzi o interfejs użytkownika, ale oferującego wachlarz przydatnych funkcji. Jak wspomina, wyobrażał sobie wówczas sieć prostych i przejrzystych funkcjonalności, które działając razem dają pełen potencjał systemu rekrutacyjnego. Te pojedyncze funkcjonalności to właśnie elementy, pierwiastki, z którego zbudowany jest cały system. Element ma zatem kojarzyć się z prostotą, szybkością, zwinnością.
Blind CV i systemy ATS
Główna przyczyna zainwestowania w system ATS wiązała się z chęcią oszczędzenia czasu pracowników firmy rekrutacyjnej, którą wówczas zarządzał.
Jak podkreśla: Nie mogłem patrzeć jak tworzenie tzw. blind CV zabiera konsultantowi 30-40 minut. Element był bodajże pierwszym systemem w Polsce, który oferował automatyczne generowanie blind CV.
Kolejny przykład funkcjonalności, która powstała w odpowiedzi na konkretne doświadczenia rekruterów, z którymi miał przyjemność pracować, to wbudowana wyszukiwarka x-ray, za pomocą której można wyszukiwać i przeglądać profile na portalu LinkedIn oraz wtyczka do przeglądarki, która pozwalała tych kandydatów dodawać do systemu.
Wiele z funkcjonalności Element wdrożył jako pierwszy w Polsce (kolejny przykład to automatyczna weryfikacja, czy kandydat pozyskany przez agencje, jest zatrudniony w firmie będącej klientem tej agencji), choć istniały już inne, starsze systemy ATS. Narzędzie zostało stworzone jednak przez rekruterów i to pozwoliło firmie szybciej wdrażać rozwiązania, których potrzebowali inni rekruterzy. Element jest wyposażony w wiele rozwiązań i udogodnień niedostępnych w rozwiązaniach konkurencyjnych, w szczególności w systemach starszej daty.
Jak zaznacza: Im firma posiada więcej procesów rekrutacyjnych, tym więcej wartości Element wnosi do organizacji.
Współpraca z Huge Thing, Grant Thornton i Polskim Forum HR
Początki Elementu to przede wszystkim bardzo intensywna praca zespołowa. Jeśli chodzi o wsparcie, które otrzymywali z zewnątrz, Maciej Michalewski zawsze mógł liczyć na pomoc Lobo HR, firmy rekrutacyjnej, którą w przeszłości zarządzał.
Uczestniczył również w programie preakceleracyjnym Huge Thing, który pomógł mu zdobyć nowe doświadczenie i poukładać dotychczasową wiedzę z zakresu zarządzania startupem. Do dziś firma mocno współpracuje z Grant Thornton, który publikuje unikalne raporty o rynku pracy posiłkując się danymi z systemu ATS Elementu. Bardzo ważna jest też dla Macieja Michalewskiego relacja z Polskim Forum HR, które jest wiodącą organizacją zrzeszającą podmioty działające na rynku HR.
Jak podkreśla: Lubię być tam, gdzie są faktyczni użytkownicy naszego systemu, czyli rekruterzy. To nasi znajomi, przecież sam byłem rekruterem, to ich potrzeb najbardziej słuchamy.
Michalewski utrzymuje regularny kontakt ze wspomnianym Polskim Forum HR. Zdecydowanie bardziej aktywny jest w social mediach, przede wszystkim na portalu LinkedIn i w grupach dyskusyjnych na Facebook’u i Slacku. Lubi podcasty Joe Rogana, a także inspiruje go Elon Musk, mimo ostatnio niepochlebnej prasy, którego ceni za konsekwencję w realizacji ambitnych i innowacyjnych projektów.
Job Monit, czyli monitoring portali pracy
Jeśli chodzi o wsparcie marketingowe, na wyróżnienie zasługuje współpraca Elementu z Grant Thornton. Systematycznie publikują wspólne raporty rynkowe na podstawie unikalnych danych z rynku pracy, które gromadzi Element. Job Monit, czyli moduł Elementu, który monitoruje portale pracy, to wyjątkowa w skali globalnej funkcja, którą mogą pochwalić się tylko nieliczne firmy na świecie. Wspiera ich także Polskie Forum HR, które również powołuje się w swoich komunikatach na dane dostarczane przez Element. Jak zaznacza, jest otwarty na kolejne partnerstwa.
Jak rozwinąć startup?
Jak zaznacza Maciej Michalewski, przepis jest prosty w teorii, trudny w realizacji. Po pierwsze, produkt lub usługa musi być zweryfikowana przez rynek. Innymi słowy, musi na rynku występować wystarczająca liczba osób, które będą chciały kupić to, co ktoś ma do zaoferowania.
Prowadząc w przeszłości firmę rekrutacyjną, miałem wiele lat na poznanie rynku rekrutacyjnego i zweryfikowanie jego potrzeb. Wcześniejsze doświadczenie w obszarze działalności startupu jest zatem niewątpliwie pomocne, ale niekonieczne – mówi twórca Elementu.
Po drugie, należy zaplanować odpowiedni plan wejścia na rynek i do realizacji tego planu dobrać odpowiedni zespół i narzędzia. Po trzecie, niezwykle ważne jest zaangażowanie zespołu, co w praktyce w startupach oznacza zazwyczaj pracę w wymiarze znacznie przekraczającym jeden etat.
Reasumując, przepisem jest odpowiednie przygotowanie startupu i systematyczna praca. Praca, której będzie zazwyczaj bardzo dużo, po 15-16 godzin na dobę. Tak było w jego przypadku. Zaznacza, że zwolnił nieco dopiero po narodzinach swojej córki Zosi.
Przyszłość Elementu i systemów ATS w Polsce
Zapytany o przyszłość firmy, Maciej Michalewski odpowiada: W perspektywie 3 lat chcemy być w Polsce systemem pierwszego wyboru dla wszystkich rekruterów, którzy cenią intuicyjność i zwinność systemu rekrutacyjnego. Przez zwinność mam na myśli swobodę dostosowywania systemu do indywidualnych potrzeb organizacji, a także zwinność procesów rekrutacyjnych rozumianą jako możliwość dowolnego modyfikowania procesu bez względu na stopień jego realizacji.
W okresie 3 lat planują również sfinalizować rozpoczęty jeszcze przed pandemią projekt autorskiego algorytmu uczenia maszynowego, który stanowi podstawę sztucznej inteligencji wspierającej pracę rekruterów z dużymi zasobami tekstów, jakimi są bazy CV, opisów stanowisk i korespondencji.
Jako Magazyn Rekruter mamy nadzieję, że za 3 lata będziemy w tym miejscu wraz z firmą Element, nieustannie informując czytelników o najświeższych trendach związanych z ATS. Chcemy inspirować i ułatwiać pracę rekruterom w zakresie zwinnych i intuicyjnych systemów.
O Elemencie
Element to system rekrutacyjny (ATS), który redukuje koszt i czas rekrutacji pracowników, dostarczając rekruterom intuicyjne i nowoczesne narzędzia do pozyskiwania kandydatów, prowadzenia procesów rekrutacyjnych i zarządzania bazą kandydatów zgodnie z przepisami RODO. Element to jeden z nielicznych systemów ATS, który został stworzony przez rekruterów i stawia na wygodę pracy i zwinność procesów rekrutacyjnych.
Element wyróżnia się na rynku nie tylko intuicyjnością i wsparciem zwinnej metody prowadzenia procesów rekrutacyjnych, ale także takimi funkcjami, jak wbudowana wyszukiwarka kandydatów na portalach LinkedIn, GitHub i Stack Overflow czy też Job Monit — największa w Polsce baza ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych na ponad pięćdziesięciu portalach pracy, a także na LinkedIn.
Element – poznaj najbardziej intuicyjny i zwinny system ATS (elementapp.ai)