|

Zbliża się X edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG

W dniach 17-18 maja br. w Jachrance odbędzie się X edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostaną tematy takie jak: Gender Pay Gap, ochrona sygnalistów, zarządzanie relacjami ze związkami zawodowymi, efektywne formy zatrudniania menedżerów, motywowanie pracowników, aspekty pracy zdalnej i hybrydowej, kradzież know-how przez pracowników oraz nowoczesne miejsce pracy.

W dniach 17-18 maja br. w Jachrance odbędzie się X edycja Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG. Podczas spotkania działów HR poruszone zostaną tematy takie jak:

  • Gender Pay Gap,
  • Ochrona sygnalistów,
  • Zarządzanie relacjami ze związkami zawodowymi,
  • Efektywne formy zatrudniania menedżerów,
  • Motywowanie pracowników, aspekty pracy zdalnej i hybrydowej,
  • Kradzież know-how przez pracowników oraz nowoczesne miejsce pracy,

Pierwszy dzień Kongresu wypełni dziewięć bloków dyskusyjnych.

Podczas pierwszego z nich będzie mowa o Gender Pay Gap, czyli luce płacowej. Eksperci powiedzą jak ją obliczyć i dlaczego należy to zrobić. Uczestnicy dowiedzą się też: Czym jest (skorygowana) luka płacowa? Dlaczego warto ją wyeliminować? Jak to zrobić?

„Zajęcie się tematem luki płacowej (tzw. Gender Pay Gap), czyli różnicy między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn jest kluczowe dla każdej organizacji. Po pierwsze pracownicy cenią pracodawców, którzy dbają o równość wynagrodzeń w ich organizacjach. Niska luka płacowa zmniejsza rotację i zwiększa szanse firmy w walce o talenty. Zainteresowanie kwestiami związanymi z równością jest pozytywnie postrzegane przez klientów i konsumentów, zwłaszcza dziś, kiedy temat zrównoważonego rozwoju jest głównym zagadnieniem na rynku. Dla spółek giełdowych ma to szczególne znaczenie. Już dziś każda z nich musi zgodnie z Dobrymi Praktykami GPW obliczać lukę płacową bądź informować o powodach braku ujawniania. Niebawem, za sprawą dyrektywy unijnej obowiązek podawania informacji o różnicy w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn będzie dotyczyć wszystkich pracodawców zatrudniających co najmniej 250 pracowników. W dużych podmiotach wyliczenie luki płacowej nie jest prostym zadaniem, dlatego już dziś warto pochylić nad tym tematem.”

Katarzyna Sarek-Sadurska, Radca prawny, Partner, Deloitte Legal

Druga dyskusja panelowa będzie dotyczyć związku działu HR z sygnalistami. Z panelu pod tytułem HR a sygnaliści – lider, uczestnik czy obserwator postępowania wyjaśniającego w świetle ustawy i praktyki będzie można dowiedzieć się: Czy istnieje jeden właściwy model roli HR w rozpoznawaniu zgłoszeń od sygnalistów? Czy HR zawsze powinien brać udział w wyjaśnianiu nieprawidłowości? Czy to dobry pomysł, by zgłoszenia o nieprawidłowościach trafiały do HR-ów?

Kolejna debata zostanie poświęcona zarządzaniu relacjami ze związkami zawodowymi. Słuchacze  dowiedzą się o: perspektywie compliance, specyfice banków i sektora finansowego, relacjach ze związkami zawodowymi w spółce publicznej.

Po krótkiej przerwie powróci temat efektywnych form zatrudniania kadry menedżerskiej i kluczowych specjalistów po wejściu w życie Polskiego Ładu. W tej części uczestnicy dowiedzą się jak Polski Ład wpłynie na:

  • Formy zatrudnienia kadry managerskiej i kluczowych specjalistów;
  • Implikacje podatkowe i ubezpieczeniowe związane z poszczególnymi tytułami prawnymi;
  • Poziom obciążeń publicznoprawnych.

Następna dyskusja panelowa poświęcona będzie przybliżeniu przepisu na stworzenie zgranego i zmotywowanego zespołu. W tej części słuchacze dowiedzą się:

  • Jak zadbać o pracowników w kontekście nowych wyzwań i przedefiniowanych oczekiwań?
  • Jak wspierać ich zdrowie, samopoczucie i dbać o work-life balance?
  • Jak redukować stres oraz pierwsze symptomy wypalenia zawodowego, a także przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii i chorobom cywilizacyjnym?

W kolejnym panelu eksperci pochylą się nad tematyką nowych aspektów pozafinansowej motywacji pracowników. Rozważone zostaną zagadnienia: Zdrowie psychiczne pracownika – benefit czy nowy standard; Korzyści dla pracowników a korzyści dla firm; Wady motywacji finansowej.

Po drugiej krótkiej przerwie – sesja „Great Opportunity”.

Wyzwania oraz dobre praktyki związane z ludźmi w firmie w dobie pandemii, pracy zdalnej i hybrydowej oraz tzw. Great Resignation. W tej części eksperci odpowiedzą na pytania: Jak zatrzymać talenty w firmie w dobie „Great resignation”? Jak budować zaangażowanie pracowników w czasach pandemii, pracy zdalnej / hybrydowej? Dlaczego angażowanie i rozwój ludzi to obecnie rola wszystkich liderów (w tym CEO) a nie tylko „zadanie dla HR”?

Wbrew obawom praca zdalna, na którą masowo przechodziły firmy w ciągu ostatnich dwóch lat, nie obniżyła efektywności pracowników, a niekiedy wręcz przeciwnie. Ale ta pozytywna wiadomość ma jednak swoją negatywną stronę. Dystans, który wytwarza się przy pracy zdalnej ma wymiar nie tylko fizyczny. To również wzrost dystansu emocjonalnego, komunikacyjnego, lojalnościowego, a w konsekwencji obniżenie zaangażowania w organizacji. Okazało się, że w warunkach pracy zdalnej łatwiej i szybciej jest wykonywać zadania indywidualne, niż zespołowe, co wpłynęło na postawę wielu pracowników wobec pracy w zespole. Druga kwestia to nowo zatrudnione osoby, które pomimo zaawansowanych procesów onboardingowych, nie miały gdzie „wdychać” kultury firmy i często nie wykształciły głębszych więzi z zespołem czy firmą. No i ostatni, nie mniej ważny czynnik to spotkania online, które zaczęły być nadużywane, co dla wielu stało się frustrujące, a dla niektórych blokujące efektywne funkcjonowanie w pracy.

Romeo Grzębowski, Chief Inspiration Officer w Extended Tools Polska

Następnie omówiona zostanie kradzież know-how przez pracowników. Przytoczone będą typowe przypadki kradzieży a także wskazane zostanie jak zapobiegać oraz jak reagować w podobnych przypadkach.

Część merytoryczną pierwszego dnia Kongresu zamknie debata o nowoczesnych miejscach pracy. W tej części eksperci skupią się na: Wzmocnieniu procesu onboardingu, zaangażowaniu pracowników a także najlepszych praktykach.

Na zakończenie pierwszego dnia kongresu uczestnicy będą mogli wziąć udział w warsztatach integracyjnych –  Escape Game.

Drugi dzień Kongresu

Program drugiego dnia Kongresu to praktyczne warsztaty dotyczące m. in zagadnień takich jak:

  • Efektywne formy zatrudnienia kadry menedżerskiej i kluczowych specjalistów po wejściu w życie Polskiego Ładu
  • Oddech skutecznie redukuje stres – warsztaty z instruktorem oddechu
  • Zaangażowani pracownicy – jak nakłonić załogę do przekazywania wartościowych sygnałów?
  • Wzmocnij proces onboardingu, zaangażuj pracowników, powiel najlepsze praktyki
  • Trudne sprawy – rozwiązywanie umów o pracę w świetle nowych przepisów

Dwudniowe spotkanie zamknie dyskusja panelowa pt. „Pocovidowa organizacja pracy”, podczas której eksperci odpowiedzą na pytanie: „Czy wrócimy do biur?” oraz opowiedzą o organizacji miejsca pracy w domu, zakresie nadzoru i odpowiedzialności pracodawcy.

Organizatorem Kongresu jest Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Partnerami wydarzenia są: Benefit Systems, Crido, Extended Tools, Olesiński i Wspólnicy jako Partnerzy,  APN Promise i Unicomp-WZA jako Partnerzy Technologiczni oraz Deloitte Legal, Develor, Sołtysiński Kawecki Szlęzak, Wellbee jako Patroni.

Szczegółowe informacje dotyczące X Kongresu HR Spółek Giełdowych SEG są dostępne na stronie seg.org.pl