|

Empatia w biznesie – dlaczego jest tak ważna?

Dużo słyszy się na temat tego jak powinien być prowadzony dobry biznes czy jaki powinien być lider. W pogoni za sukcesem często zapomina się o znaczeniu ważnej cechy, jaką jest empatia. O jej znaczeniu pisze Michael Ventura – przedsiębiorca, dyrektor kreatywny, założyciel Sub Rosa .

Empatia – kluczowa cecha liderów i definicja biznesu jutra.

Empatia jest jedną z najważniejszych umiejętności przywódczych, którą warto rozwijać zarówno w celu przyciągania nowych talentów, jak i budowania zdrowego biznesu. Empatia jest swego rodzaju ćwiczeniem patrzenia przez pryzmat ludzi oraz otaczającego świata. Ten sposób myślenia pozwala podejmować bardziej świadome, przemyślane i ostatecznie spójne decyzje, które pozytywnie wpływają na inteligencję biznesową oraz relacje międzyludzkie liderów.

Empatyczne przywództwo pomaga firmom lepiej rozumieć, rekrutować i zatrzymywać talenty w organizacji. Ponadto, empatia utrzymuje przedsiębiorstwa w kontakcie z rynkiem, zmieniającym się otoczeniem i konkurencją oraz konsumentami, którym służą. Firmy, które zintegrowały empatię ze swoją wewnętrzną strukturą i kulturą są w stanie lepiej dostrzec subtelne zmiany zachodzące w wyżej wymienionych domenach i zręcznie zmierzać do sukcesu.

Technologia a empatia

Technologia staje się wszechobecna, przez co my współdziałamy w mniej ludzki sposób. Empatia odgrywa zatem kluczową rolę w utrzymaniu „ludzkiego pierwiastka” także w świecie wszechobecnych technologii. Konieczne jest skupienie się i wrażliwość na potrzeby użytkowników, zwłaszcza w zakresie ich interakcji z produktami i usługami.

Polecenia wydawane za pomocą głosu to obecnie jeden z najciekawszych przykładów empatycznego rozwoju technologii. Niezależnie od tego, czy weźmiemy pod uwagę Alexę od Amazona, Google Home, Siri Apple’a, czy inną technologię sterowaną głosem, mamy do czynienia z rozwiązaniem zapewniającym użytkownikowi sprawowanie kontroli, bez konieczności używania rąk. Jest przy tym dostępne “na żądanie” i wypływa wprost z jednego z najbardziej naturalnych ludzkich zachowań – mówienia. Choć zmiana wydaje się prosta, niezwykle szybko zyskuje popularność, zwłaszcza jeśli mówimy o rozwoju sprzętu i oprogramowania. Fakt, że rozwiązania głosowe szturmem podbijają rynek i są coraz powszechniej stosowane oznacza, że nasza interakcja z technologią staje się bardziej empatyczna i – w pewnym sensie- bardziej ludzka.

Czytaj także – Innowacje – jak firmy mogą się na nie otworzyć?

Technologia będzie miała coraz większy wpływ zarówno na całe społeczeństwa, jak i mniejsze społeczności – jak choćby pracowników, którym może w znacznym stopniu odebrać miejsca pracy. Właśnie dlatego konieczne będzie uważne i empatyczne analizowanie wpływu technologii na ludzi – w tym przyjmowanie wielu różnych punktów odniesienia – zanim najnowsze rozwiązania zostaną wdrożone.

Michael Ventura – przedsiębiorca, dyrektor kreatywny, założyciel Sub Rosa – wielokrotnie nagradzanej firmy specjalizującej się w opracowaniu strategii i projektowaniu rozwiązań, która pomaga liderom i ich organizacjom odkrywać, uczyć się i rozwijać. Był członkiem zarządu i doradcą m.in. Behance (An Adobe Company), The Burning Man Project, Smithsonian’s Cooper-Hewitt National Design Museum, Friends of + POOL oraz United Kingdom Tribal Link Foundation. Michael Ventura jest także autorem książki „Applied Empathy: the New Language of Leadership”.

Weź udział w konferencji Masters&Robots 2020

Masters&Robots - Technologia i ludzie – poznać, zrozumieć i wygrać dzięki synergii

Na hasło: Magazyn Rekruter otrzymasz 10% zniżki na konferencję 🙂