|

Employee Advocacy – wizerunek pracodawcy w rękach pracownika

Pracownicy w dużej mierzej decydują o sukcesie swojego pracodawcy. Robią to poprzez ambasadorowanie budując jego markę. Co ciekawe nie muszą dopuszczać się tego nie tylko obecni, ale także i byli pracownicy. To właśnie tzw. Employee Advocacy odzwierciedla sytuację, w której wizerunek pracodawcy jest w rękach pracownika.

Czym jest employee advocacy?

Termin Employee Advocacy, przedstawia nam pracownika jako ambasadora marki tej firmy, w której jest zatrudniony. Także były pracownik może być takim ambasadorem. Każda opinia jest istotna, nawet jeśli wywodzi się z niedalekiej przeszłości. Należy jednak rozwinąć samą definicję, ponieważ „pracowniczy adwokat” to również osoba, która:

  • generuje pozytywną ekspozycję i podnosi świadomość marki za pośrednictwem mediów cyfrowych lub kanałów offline;
  • poleca produkty lub usługi firmy przyjacielowi lub członkowi rodziny;
  • reprezentuje interesy firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz;
  • może pomóc w budowaniu własności pracowniczej organizacji;
  • jest ekspertem w zakresie Twojego produktu lub usługi i może być wiarygodnym rzecznikiem Twojej firmy.

Zdecydowanie jest to funkcja bardzo szeroka i może dotyczyć kilku osób jednocześnie. Jej wartość dla organizacji jest niepodważalna.

Jak zacząć?

Nawet najprostsze działania, powtarzane cyklicznie mogą przynieść wymierną korzyść w zakresie dbałości o markę swojego pracodawcy. Nie każdy pracownik ma tą samą gotowość, otwartość i energię by podejmować wielkoskalowe aktywności. Na szczęście funkcjonując w świecie wirtualnym, już samo share’owanie postów firmy na Linkedin czy Facebook’u potrafi zainteresować otoczenie. Warto doceniać takie gesty wśród pracowników i identyfikować zwłaszcza tych nieformalnych ambasadorów marki.

Dobrym tego przykładem jest firma Swarovski, w której Maria Czyżewska, HR Manager publicznie chwali członka zespołu. Jest to zapewne wynik sukcesu, bądź proaktywnej postawy opisywanej osoby.

Biorąc pod uwagę konsekwentne działania swoich ambasadorów, należy określić kogo dokładnie potrzebujemy do komunikowania treści, jakiego rodzaju i dla jakiej grupy docelowej. Jeśli w danej firmie jeden z liderów wskaże osoby, które jego zdaniem są odpowiednie, mimo to musi mieć ich zgodę i chęć do współpracy w tym zakresie. Dla wielu osób może być to sposób na pokazanie się z nieznanej dotąd strony. Należy jednak zauważyć, że to grupa ambasadorów powinna być zróżnicowana hierarchicznie, by spojrzenie na organizację i opinie o niej były jak najbardziej obiektywne.

Rodzaje Employee Advocacy

Social Medianiezależnie od tego jaką działalność prowadzisz jej obecność w sieci jest bardzo ważna. Dlatego też dbałość o jakość przekazywanych treści jest pierwszorzędna. To właśnie tam ocenia Cię Twój przyszły klient lub pracownik. Nie bez znaczenia pozostaje także to kto je przekazuje – czy jest to zatrudniony do tego specjalista, prezes czy każdy pracownik bez względu na funkcję. Jeśli ta osoba także w swoim wizerunku w social mediach prywatnie działa na korzyść organizacji tj. prowadzi akcje charytatywne, bierze udział w rozwojowych szkoleniach, czy prywatnie jest spójna z działaniami CSR firmy jest to połączenie idealne.

Podczas gdy firma Six Payments, znalazła się wśród laureatów konkursu „Najlepsze Miejsce Pracy Polska 2020” nie umknęło to uwadze pracowników i taka informacja znalazła się chociażby na profilu Artura Żymańczyka.

Docenianie – uznanie pracownika przekłada się na jego zaangażowanie. Nie tylko w obowiązki. Zmienia to bądź podtrzymuje jego spojrzenie na firmę i powoduje, że kształtuje swoją opinię w sposób pozytywny, czym później dzieli się z innymi. Na spotkaniach zespołu można zarezerwować czas, aby wyróżnić niektórych pracowników za ich ciężką pracę lub osiągnięcia.

Dla pracowników Standard Chartered bardzo ważna okazała się gotowość wsparcia finansowego wykonywanych testów na obecność covid-19 dla medyków. W dobie pandemii działania dobroczynne  nabierają innego znaczenia. Taka postawa również została przez Dominikię Billewicz doceniona poprzez post na portalu Linkedin.

Widoczność – logo marki obecne na koszulkach, torbach, zeszytach czy bidonach z wodą, to tylko niektóre z pomysłów, które mogą przyczynić się do tego, że nasz pracownik bez zażenowania będzie rozpoznawalny jako reprezentant danej firmy. Oczywiście ważne jest by „lokowanie produktu” było kreatywne i niebanalne. Bez większego wysiłku, a jednak promuje się markę pracodawcy.

Wszystkie trzy rodzaje oczywiście mogą sprawnie się łączyć, jednak są to najbardziej wyróżniające się elementy kształtowania postawy Employee Advocacy.

Dlaczego warto?

Modne hasło przyciągające pracowników od pokolenia milenialsów do pokolenia Z, powinny nieść za sobą coś więcej niż tylko treść. Jeśli kandydat biorący udział w procesie rekrutacji rezygnuje z udziału w niej po poznaniu nazwy firmy, nie świadczy to dobrze o pracodawcy. Warto wyciągać wnioski i analizować informację, które wychodzą w rynek. Dbać o exit interview i słuchać opinii pracowników. Te które nie będą miały okazji wybrzmieć w murach organizacji, wyjdą w rynek. Niestety to często roznosi się w szybkim tempie przypominając zabawę w głuchy telefon, niekiedy odbiegając od rzeczywistości. Podobnie sytuacja wygląda z portalami, na których można wyrazić opinię o firmie. Dwadzieścia lat temu prawie nie mówiono o wizerunku pracodawcy. W większości przypadków zatrzymanie pracowników dotyczyło wynagrodzenia, świadczeń i ogólnego szczęścia w ramach określonej roli. Obecnie ważne jest samopoczucie i zgodność wewnętrzna pracownika z kulturą organizacji, w której pracuje.

Autor: Maria Jarzębowska

Czyta także: Ta metoda pozwoli Ci być lepszym pracownikiem

#MagazynRekruter #rynekpracy #rynekpracownika #rynekpracodawcy #pracownik #pracodawca #HR #rekruter #employeeexperience