Oczekiwania kandydatów kontra rzeczywistość
Stały feedback to coś, czego kandydaci oczekują od rekruterów. Nie ma znaczenia, czy odpowiedź zwrotna jest pozytywna, czy negatywna- takie wyniki przedstawia raport „Candidate Experience”, sporządzony przez eRecruiter.
Feedback od rekruterów to podstawa profesjonalnej rekrutacji
- 9 /10 badanych specjalistów oczekuje, że rekruter poinformuje ich, z jakiej przyczyny został odrzucony w procesie rekrutacji
- 8/10 liczy na to, że rekrutujący oceni wówczas ich doświadczenie zawodowe i kompetencje.
Udzielanie feedbacku, czyli informacji zwrotnej rekrutowanym osobom to według ekspertów eRecruiter ważny czynnik budowy marki pracodawcy.
Kandydat głodny wiedzy
- 57% badanych oczekuje, że otrzyma uzasadnienie odrzucenia ich aplikacji niezależnie od tego, w którym momencie procesu rekrutacji zostaną wykluczeni.
- 43 % specjalistów ma nadzieję na otrzymanie wiadomości o zakończeniu procesu rekrutacyjnego niezależnie od okoliczności.
Przede wszystkim ważne jest, aby nie trzymać kandydata w niepewności. Wystarczy zacząć od najprostszych kwestii, takich jak np. sprawne wysyłanie aplikującym wiadomości o odrzuceniu z rekrutacji czy o jej zakończeniu – mówi Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager, eRecruiter.
Mail i telefon – feedback najlepszy dla kandydata
W trakcie badania zapytano specjalistów o sposoby kontaktu rekruterów z aplikującymi, wymieniono m.in. bezpośredni e-mail czy telefon, SMS, wiadomości na portalach społecznościowych, wideokonferencje czy chatboty.
Wyniki nie pozostawiają wątpliwości:
- 78% kandydatów preferuje kontakt z rekrutującym przez e-mail (lub rozmowy telefoniczne (74%)
Narzędzia HR pozwalają dodatkowo wzmocnić wykorzystanie tych dwóch sposobów komunikacji przez rekrutera – choćby przez automatyzację procesu informowania kandydatów o statusie rekrutacji czy automatyczne przypomnienie o spotkaniach rekrutacyjnych za pomocą SMS.
Podsumowując feedback od rekruterów jest podstawą profesjonalnej rekrutacji. Obowiązek udzielania informacji zwrotnej wszystkim kandydatom, powinien być rutyną, w każdej firmie dbającej o wizerunek dobrego pracodawcy
Więcej w raporcie: Raport Candidate Experience w Polsce 2019
Czytaj też: