Ilustracja do artykułu: Innowacyjne polskie firmy - czy istnieją? Wywiad z Magdą Gajownik" Przedstawia zdjęcie Magdy Gajownik oraz logo PFR.
|

Innowacyjne polskie firmy – czy istnieją? Wywiad z Magdą Gajownik

Innowacyjne polskie firmy to marzenie każdego – pracodawców, klientów, a także pracowników. Z raportu opublikowanego przez Antal w ostatnim kwartale 2022 roku wynika, że innowacyjność przy wyborze miejsca pracy ceni szczególnie wyższa kadra zarządzająca (84%), inżynierowie (77%) i specjaliści zajmujący się marketingiem (78%). Wniosek jest prosty – w innowacyjność trzeba inwestować, a nie tylko o niej mówić.

Mnóstwo firm określa się mianem innowacyjnych, tymczasem zaledwie 4 na 10 respondentów uznaje za takie swoje aktualne miejsce pracy. Ale jak przedsiębiorstwa mogą pracować na swoją innowacyjnością? Na nasze pytania odpowiedziała Magda Gajownik – manager zespołu dużych firm (Sieć Firm Przyszłości PFR) w Polskim Funduszu Rozwoju.

Czy polskie firmy są innowacyjne? Jak wypadają w teście dojrzałości innowacyjnej?

Słowo innowacja to najprawdopodobniej jedno z częściej nadużywanych słów w ostatnich latach. Z drugiej strony raport Boston Consulting Group (BCG) „The Most Innovative Companies 2021” pokazuje, że ¾ badanych firm uznało, że tworzenie innowacji to jeden z 3 głównych priorytetów dla organizacji. Co trzeci badany wskazał, że jest to najwyższy priorytet, a ponad co drugi, że ich firma planuje zwiększenie budżetu na innowacje na kolejny rok.  Jak to się ma do wyników Badania Dojrzałości Innowacyjnej (BDI) realizowanego przez Polski Fundusz Rozwoju?

Nasze wyniki  ukazują, że tylko 12% organizacji zakwalifikowanych zostało jako innowacyjne lub wysokoinnowacyjne przedsiębiorstwa. Pozostałe 88% firm to firmy o profilu tradycyjnym (43%) lub aktywnym innowacyjnie (45%). Swojej przewagi konkurencyjnej w postaci nowatorskich rozwiązań (czyli innowacji) upatruje co piąta badana firma. Zdecydowana większość firm konkuruje jakością produktów, usług lub obsługi klienta. Ponad połowa firm swoją przewagę konkurencyjną buduje na rozpoznawalności marki.

Jak Sieć Firm Przyszłości PFR odpowiada na potrzeby rynku?

W Sieci Firm Przyszłości PFR za cel przyjęliśmy sobie wspieranie firm w pokonywaniu wyzwań zarówno tych, które przychodzą z zewnątrz, jak i tych organizacyjnych. Z tego powodu blisko obserwujemy, jak zmienia się rynek, słuchamy przedsiębiorców i staramy się odpowiednio dostosowywać ofertę.

Nasze wsparcie często rozpoczynamy Badaniem Dojrzałości Innowacyjnej, które polega na poznaniu klienta. Na postawie wyników badania staramy się indywidualnie dopasować produkty, które oferujemy. Następnie towarzyszymy firmom w procesach takich jak cyfryzacja, rozwój innowacji i dążenie do neutralności klimatycznej. Co więcej, postanowiliśmy, że nasza oferta ma być jak najbardziej praktyczna jak to możliwe. Dlatego rodzaj wsparcia, który oferujemy, pozwala przedsiębiorcom zdobywać certyfikaty, wyliczać ślad węglowy czy tworzyć założenia nowych projektów. Wierzymy, że pomagamy rozwiązywać realne wyzwania przedsiębiorstw.

PFR oferuje wiele kursów. Które cieszą się największą popularnością i dlaczego?

W naszej ofercie online obecnie znajduje się 5 darmowych kursów online stworzonych w ramach Sieci Firm Przyszłości jak: „Przedsiębiorstwo Gotowe na Przyszłość,” „Projektanci Design Thinking”, „Raportowanie ESG w praktyce”, „Automatyzacja i robotyzacja” oraz „Planowanie projektów B+R”.

Na przestrzeni ostatniego roku z kursów skorzystało około 4 tysiące osób, z czego ponad tysiąc zdobyło certyfikaty ich ukończenia. Naszym najpopularniejszym kursem do tej pory jest kurs „Raportowanie ESG w praktyce”.  Jego popularność wynika z tego, że firmy rozpoczynają przygotowania do obowiązku raportowania ESG. Materiał, który im oferujemy, jest świetną pigułką wiedzy, która w łatwy i dostępny sposób pozwala zaznajomić się z tematem, i zbudować świadomość w firmie.  Po ukończeniu kursanci znają podstawowe zagadnienia i są w stanie stworzyć listę działań dla swojej organizacji.

Kolejnym, ale i  najnowszym kursem, który zdobywa zainteresowanie naszych klientów, jest kurs „Planowanie projektów B+R”.  W szczególności korzystają z niego osoby, które chcą się ubiegać o Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027. Kurs pozwala poznać tajniki planowania projektów B+R, które będą modułem obowiązkowym w przyszłej perspektywie finansowej.

Co Pani zdaniem będzie największą potrzebą firm w nadchodzącym roku? Z czym firmy będą się mierzyć?

Moim zdaniem przyszły rok będzie skupiony wokół nowych technologii. W pierwszym kwartale 2023 ruszą pierwsze konkursy z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki na lata 2021-2027, które będą ogromną szansą na modernizację przedsiębiorstw.  Tematem przewodnim konkursów będzie element badawczo-rozwojowy, który skusi firmy do inwestycji i budowania przewag w oparciu o nowe technologie.

Możemy oczekiwać, zwiększonego popytu na tzw. rozwiązania zazieleniające firmy. W odpowiedzi na rosnące ceny energii oraz obowiązek raportowania wpływu firmy na środowisko przedsiębiorcy  będą poszukiwać nowych źródeł energii. Celem będzie zmniejszenie wysokości rachunków, ale także zwiększanie swojej konkurencyjności dzięki podążaniu za najnowszym trendem – zrównoważonym rozwojem.

Stałym i ciągle aktualnym tematem pozostaje cyfryzacja. Zarówno od strony automatyzacji procesów, porządkowania danych, jak i wprowadzania nowych systemów cyfrowych. Wynika to z faktu, iż firmy stoją przed wyzwaniem przejścia na e-faktury od stycznia 2024 oraz wprowadzenia raportów niefinansowych (ESG) od 2026 roku.

Magda Gajownik – menadżerka w Departamencie Rozwoju Innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju. W PFR tworzy ofertę – doradczo szkoleniową dla dużych przedsiębiorstw w zakresie innowacji, transformacji cyfrowej i energetycznej. Sieciuje przedsiębiorców ze start-upami, inwestorami i agencjami z Grupy PFR.

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR)

Grupa PFR to grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów oraz osób prywatnych. Skupia się na inwestowaniu w zrównoważony rozwój społeczny i gospodarczy w Polsce. Grupa koordynuje programy rozwojowe, bada potrzeby przedsiębiorstw i jednostek, a także pomaga im się rozwijać. Podejmuje się inicjatyw jak np. British-Polish Tech Forum czy Polish Tech Days.

Sieć Firm Przyszłości PFR – program, w ramach którego wspiera się firmy w cyfryzacji, rozwoju innowacji i dążeniu do neutralności klimatycznej przez dostarczenie wiedzy, narzędzi i kompetencji. Dowiedzcie się więcej o programie.

Przeczytaj też:

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze