|

Jak HR może monitorować efektywność i lojalność zespołu w startupie? Case Study zespołu Finmap

Jak skutecznie wspierać zespół startupowy w sytuacjach kryzysowych i jakich narzędzi HR może użyć, aby wykryć problemy na czas? Maria Sihova, HR Director w Finmap, dzieli się z nami swoimi doświadczeniami w tym zakresie.

W startupie trzeba być przygotowanym na to, że na 60 specjalistów przypada jeden dział HR, a dane muszą być zbierane i przeglądane regularnie. Nie można tu zrezygnować z nawet jednego osobistego spotkania, trzeba więc skorzystać z metod, które pokażą dynamikę zmian liczbowych. Podoba mi się system WellBeing: jest zrównoważony i pokazuje, jak uszczęśliwić człowieka. W ten sposób firma zwiększa poziom lojalności specjalistów wobec siebie.

W tym systemie HR wykorzystuje następujące metody:

Ankieta. Stosujemy ją we wszystkich obszarach dotyczących dobrego samopoczucia: zdrowia fizycznego i psychicznego, statusu komunikacyjnego, statusu finansowego i samorozwoju / rozwoju kariery. Prosimy o rozmowę na temat satysfakcji każdego z tych parametrów, dzięki czemu zobaczmy, jak rozwijają się wskaźniki i gdzie spadają. Jeśli wskaźniki rosną, robimy wszystko dobrze i wzmacniamy te działania, gdy jest spadek, myślimy i zmieniamy system interakcji w zespole, analizujemy to, czego brakuje. Oczywiście wydarzenia kryzysowe wpływają na wyniki. Monitorujemy dynamikę tego, jak zespół reaguje na różne stresujące zdarzenia i jak te zdarzenia wpływają na pracowników.

Testowanie. Mam na myśli testy psychologiczne dla menedżerów, abyśmy mogli zrozumieć, jaki rodzaj zarządzania stosują. Jeśli na przykład zespół potrzebuje więcej komunikacji, a menedżer koncentruje się na produktywności i wynikach, dział HR może pomóc w budowaniu współpracy.

Rozmowy. Są to rozmowy „jeden na jeden”. Ten format pozwala zidentyfikować słabe punkty każdego zespołu i pomóc menedżerom w zarządzaniu. Mam wykształcenie psychoterapeutyczne, więc zaczęłam korzystać z formatu „one-to-one”. Dzięki temu wzrosła częstotliwość spotkań, ale również zmieniły się tematy rozmów. Ogólnie rzecz biorąc, skupiliśmy się na dbaniu o zdrowie psychiczne i fizyczny dobrostan specjalistów.

Metody testowania i ankietowania nie mogą być uważane za niepodważalną prawdę. Pomagają tylko zrozumieć, w którym kierunku należy się poruszać lub którym momentom należy poświęcić więcej uwagi. Uważam, że lepiej sprawdzają się metody osobiste, punkt po punkcie – np. rozmowa z HR lub ze współzałożycielem, jeśli pojawi się prośba o sprawdzenie definicji stanowiska. Wszystkie techniki działają najlepiej w równowadze.

W firmie przeprowadziliśmy ankietę i zastosowaliśmy metodę eNPS (Employee Net Promoter Score — metoda oceny lojalności pracowników, red.). Wyniki pokazały, że lojalność pracowników wobec zespołu wzrosła o 7% po pomocy firmy na początku wojny. Poziom komunikacji poprawił się o 1% w porównaniu do okresu przedwojennego (choć wskaźniki również różnią się między różnymi zespołami). Wszyscy zauważyli pogorszenie stabilności emocjonalnej – teraz nad tym pracujemy. Ogólny wskaźnik lojalności pracowników wynosi 72,6%.

Dzięki formatowi jeden-na-jeden zobaczyliśmy, że zespół zbliżył się do siebie pod kątem psychologicznym. Teraz musimy znaleźć nowy sposób komunikacji, aby zacząć wymagać i ponownie podążać za KPI. Ale najważniejsze, co zmieniło się w czasie wojny, to spójność, zrozumienie potrzeby elastyczności, determinacja, wytrwałość i gotowość do podejmowania radykalnych decyzji. Znacznie wzrosła punktualność i skuteczność decyzji.

Z psychologicznego punktu widzenia większość zespołu znajduje się w niezbyt stabilnym stanie psychicznym, co zrozumiałe. Pojawiła się tendencja, że ​​ci, którzy są teraz w lepszym stanie emocjonalnym, wspierają tych w gorszej sytuacji.

Ponieważ dynamika procesów jest sinusoidalna, role zmieniają się okresowo. Pod tym względem zespół stał się znacznie bardziej świadomy. Teraz staramy się radzić sobie z sytuacją kryzysową, zmieniającymi się liczbami i celami biznesowymi, zmieniającymi się rynkami i rodzajem współpracy. Dlatego dostosowujemy się do tego, że musimy być silni i patrzeć na niestandardowe rozwiązania.

Finmap zatrudnia również do swojego zespołu polskich specjalistów. Obecnie są wolne wakaty na specjalistę ds. sprzedaży i eksperta finansowego.

O Finmapie

Finmap to startup zarządzający przepływami pieniężnymi online dla firm. Współpracuje z przedsiębiorcami i pomaga zautomatyzować procesy finansowe przedsiębiorstwa tak, aby właściciele w łatwy i niezależny sposób mieli dostęp do informacji dotyczących kondycji finansowej biznesu oraz mogli zobaczyć i przewidzieć zarobki ich firmy. Obecnie zajmuje się prawie 1600 klientami z ponad 12 krajów. Finmap współpracuje z ponad 2000 europejskimi bankami oraz aplikacjami do płatności mobilnej m.in.: PayPal, Wise, Revolut, ApiXDrive i Western Bid.

Firma pozyskała rundy inwestycyjne od europejskich inwestorów w 2021 i 2022 roku. Mimo wojny przygotowuje się do nowej rundy pomostowej. Usługa jest dostępna dla klientów z całego świata, a stacjonarnie działa w Polsce, Czechach, Hiszpanii i Turcji.