Różnica pokoleń, czyli jak przyciągnąć uwagę pokoleń X, Y, Z?
Różnica pokoleń – to temat do którego warto wracać, szczególnie, kiedy zastanowimy się do kogo kierujemy nasze ogłoszenia o pracę. Według Joanny Żukowskiej, ekspertki serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl do pokolenia X trafi komunikat, w którym będzie podana informacja na temat wynagrodzenia. Pokolenie Y zatrzyma się przy haśle „work&balance„, a praca z technologiami zainteresuje pokolenie Z.
Co interesuje pokolenie X
Osoby urodzone w latach 1965-1979, które wchodziły na rynek pracy w latach 90 nazywane są pokoleniem X. Co najbardziej ich skłoni do aplikacji na ogłoszenie?
Informacja o rodzaju zatrudnienia
Pokolenie X bardzo ceni stabilną pracę na etacie. Dlatego pracodawcy, którzy go oferują, powinni się pochwalić, że firma zatrudnia na umowę o pracę.
Praca w siedzibie firmy
Elementem, który przykuje uwagę osób z pokolenia X, jest podkreślenie miejsca wykonywania pracy. Dla tych pracowników ważne jest własne biurko i krzesło. Chcą wiedzieć, gdzie jest ich miejsce pracy. Hasła o elastycznej pracy lub częściowo zdalnej, są dla tych pracowników zniechęcające.
Wynagrodzenie
„Ogłoszenie, które ma przyciągnąć uwagę pokolenia X, powinno zawierać informację o wynagrodzeniu. Najlepiej by była to kwota wynagrodzenia brutto w widełkach w ujęciu miesięcznym, bądź rocznym” – radzi Żukowska z MonsterPolska.pl
Benefity
Dobrze jest podkreślić, że jako pracodawcy oferujemy dodatki pozapłacowe. Można je częściowo wyliczyć, podkreślając, że pracownik na danym stanowisku może liczyć m.in. na służbowy telefon, ubezpieczenie czy premie świąteczne.
Prestiż
W ogłoszeniu o pracę warto podkreślić pozycję firmy na rynku. Pokolenie X lubi pracować w prestiżowych firmach. Jeśli więc firma obecna jest wiele lat na rynku, ma na koncie wyróżnienia lub filie za granicą koniecznie należy o tym wspomnieć. Tak skonstruowane ogłoszenie nie umknie uwadze osoby z pokolenia X.
Co interesuje pokolenie Y
Urodzeni w latach 1980-1989, na rynku pracy pojawili się po roku dwutysięcznym. inaczej nazywani Millenialsi. Jakie ogłoszenie szczególnie zwróci uwagę potencjalnych pracowników z tego pokolenia?
Praca stała, ale możliwa praca zdalna
Pracownicy z tego pokolenia cenią fakt, że firmy umożliwiają im pewną niezależność. Chcą czuć, że praca jest stabilna, ale jednocześnie, że firma oferuje elastyczne rozwiązania np. częściowo pracę zdalną.
Filozofia work&balance
Firma powinna podkreślać szacunek do prawa d czasu prywatnego pracowników i to podkreśla. Tworząc ogłoszenie warto zaznaczyć, że firma kieruje się filozofią work&balance, a przybędzie nam CV.
Przyjazna atmosfera w pracy
Pracownicy pokolenia Y wychodzą z założenia, że zła atmosfera w firmie to wystarczający powód do zmiany pracy. Przyjazne środowisko pracy to bardzo ważny czynnik. Ogłoszenie to miejsce, w którym warto podkreślić ten atut.
Szkolenia
Organizowanie szkoleń dla pracowników, które podnoszą ich kwalifikacje, to kolejny atut. Możliwość rozwoju i świadomość tego, że pracodawca inwestuje w swoich pracowników zdecydowanie przemawia do tego pokolenia.
Motywacja
Informacja o systemie motywacyjnym może zwiększyć odzew na daną ofertę pracy. Nie zapominajcie o tym!
Co interesuje pokolenie Z
Najmłodsza generacja, dopiero stawiająca pierwsze kroki w firmach. Osoby urodzone po roku 90. Określane także jako pokolenie C – od słów „connect, communicate, change”.
Możliwość pracy on-line
Młodzi z tego pokolenia docenią pracodawców, którzy zaoferują im możliwość pracy przez internet. Dla nich praca od 9 do 17 przy biurku, w firmie, jest najmniej atrakcyjną z możliwości. Według tego pokolenia można większość rzeczy załatwić np. poprzez wideo-czat.
Zadaniowość
Podkreślenie w ogłoszeniu, że praca skupia się na konkretnych zadaniach, które nie budzą wątpliwości jest bardzo atrakcyjne dla pokolenia Z.
Praca czyli pasja
Praca dla wielu młodych ludzi to także pasja. Musi ich wciągać i sprawiać, że chcą jej poświęcić czas. Firmy, które myślą o pracy w ten sposób, bez problemu mogę liczyć na CV najmłodszych kandydatów.
Wynagrodzenie
Nie warto pomijać tego aspektu. Informacja o widełkach płacowych lub zapewnienie, że temat pieniędzy pojawi się na pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej (a nie na końcu procesu rekrutacyjnego) – z punktu widzenia osób z pokolenia Z – jest bardzo ważne.
Przy dość sporym zróżnicowaniu potrzeb i postrzegania rzeczywistości przez wszystkie trzy pokolenia pracodawcy powinni tworzyć sprecyzowany oraz atrakcyjny komunikat dla potencjalnych kandydatów. Unikanie schematyczności i zamieszczania ogólnych informacji może w tym zdecydowanie pomóc.