Budowanie wizerunku firmy w mediach społecznościowych
|

Jak skutecznie budować prestiż firmy w mediach społecznościowych?

W epoce cyfrowej odpowiednio budowana marka osobista jest gwarancją sukcesu. Obecnie, aż 86% osób, które poszukuje nowej pracy, korzysta z mediów społecznościowych oraz bierze aktywny udział w platformach takich jak: Facebook, Linkedin, czy Twitter. Nic dziwnego, że coraz więcej prezesów firm prowadzi własne profile, zwracając się bezpośrednio do swoich potencjalnych pracowników. Jak więc skutecznie budować prestiż firmy w mediach społecznościowych, aby odnieść długofalowy sukces?

Współcześnie media społecznościowe to nieodłączny element codzienności, w której firmy wykorzystują wybrane platformy do budowania wizerunku pracodawcy. Jednym z kluczowych czynników, który ma wpływ na profil przedsiębiorstwa, jest m.in. częstotliwość publikowanych treści. Jednak każdy post, czy publikacja musi nieść za sobą określoną wartość oraz wzbudzać zainteresowanie obecnych, jak i przyszłych pracowników. Dopiero wtedy takie działania mogą przyczynić się do pozytywnego oddziaływania na employer branding

Treści tworzone przez przedsiębiorców powinny zatem odpowiadać na zainteresowania odbiorców. Reagowanie na ich konkretne potrzeby jest kluczowe — najlepiej, jeśli są sprofilowane pod określone grupy docelowe. Mogą to być np. wskazówki dotyczące rozwoju kariery lub przykłady innowacyjnego podejścia do prowadzenia biznesu. Strategii może być wiele, jednak tym, co łączy wszystkie pomysły w całość, jest spójna wizja i wartości firmy, które odzwierciedlają kulturę organizacyjną pracy.

Zaangażowanie pracowników, a aktywność w sieci

Regularne publikowanie postów może mieć bezpośrednie przełożenie na zwiększenie zaangażowania użytkowników, którzy nas obserwują oraz na budowanie lojalności wśród współpracowników. Według danych zebranych przez portal Infographic Journal, 87% osób pracujących w swojej firmie jest mniej skłonna do zmiany stanowiska, jeśli są zaangażowane w to, co robią. Co więcej, aż 76% z nich deklaruje, że uwielbia swoją pracę, kiedy czuje, że jest doceniony/a przez pracodawcę.

Kandydaci korzystający z portali takich jak Linkedin, czy Facebook, szukają potencjalnych ofert pracy, jak i informacji o firmie, czy prezesie. Dla przedsiębiorstwa z kolei jest to doskonała okazja, aby publikować treści wnoszące wartość dla społeczności w tym np. udostępnianie aktualnych wydarzeń w firmie, pokazywanie innowacyjnych projektów i benefitów lub programów szkoleniowych.

https://twitter.com/LanteriaHR/status/1630247847097700352

Prezesi firm w mediach społecznościowych – wpływ przedsiębiorców na użytkowników

Aktywność prezesów dużych spółek w social mediach może mieć znaczące oddziaływanie na wyniki finansowe tych firm. Wizja i strategia lidera ma ogromny wpływ zarówno na rozwój, jak i osiągane cele. Tymczasem jak wynika z badań, w Polsce prezesi największych spółek nie angażują się w social media. Zaledwie 5% liderów firm z GPW miało aktywny profil na Twitterze (Bankier 2023).

Dziś wiele z firm korzysta z potencjału social mediów m.in. po to, aby budować pozytywne relacje z klientami. Odpowiednio zaplanowana strategia marki osobistej jest kluczowa, aby zyskać przewagę konkurencyjną oraz utrzymać dobre relacje z partnerami biznesowymi. Świadomość budowania wizerunku firmy w mediach społecznościowych mają znani w Polsce, jak i na całym świecie prezesi, takich firm jak: InPost, Tesla, Twitter, czy Facebook. Ich aktywność i zaangażowanie w publikowanie treści na platformach wpływa na wyniki biznesowe firmy.

Taką świadomość posiada również premier Mateusz Morawiecki, który aktywnie publikuje treści dla kampanii wyborczej na swoim profilu na Facebooku. Jak pisze Karolina Kozakiewicz dla gazety wyborczej, promowane posty mają na celu podkreślenie sukcesów partii rządzącej w tym m.in. reklamy, które przedstawiają „ochronę polskich rodzin przed skutkami wojny”, czy „benefitów wynikających z polskiego ładu”. Rezultatem wzmożonych działań w social mediach są liczne reakcje (od kilku do kilkunastu tysięcy na Facebooku) w tym kilkaset do kilku tysięcy komentarzy.

Aktywność banków w social mediach

W ostatnich kilkunastu latach pojęcie influencer marketingu zaczęło cieszyć się ogromnym zainteresowaniem. Dziś jego wartość na świecie szacowana jest na ponad 16,4 miliarda dolarów. Kampanie, w których biorą udział influencerzy, są częstym elementem strategii promocyjnych banków w internecie. Nic w tym dziwnego, ponieważ (po)pandemiczna sytuacja rzeczywiście pokazała nam, że wartość rynku e-commerce będzie rosnąć z każdym kolejnym rokiem.

Według badań z 2021 roku na podstawie artykułu: Empowering Financial Education by Banks — Social Media as a Modern Channel, banki skupiają swoją aktywność w mediach społecznościowych na trzech głównych platformach: Facebooku, YouTubie i Twitterze

Jak wynika z danych, średnia liczba postów dla wszystkich instytucji na Facebooku wynosiła do ok. 17 w 2019 roku. Z kolei przeciętna liczba tweetów, czy filmów na YouTube była bliska zeru. W przypadku banków komercyjnych średnia ta była znacznie wyższa: 

Od 15 postów w 2010 r. do 100 w latach 2014–2017, podczas gdy średnia liczba tweetów była bliska 0 w 2012 r., osiągając szczyt 122 w 2017 r. Chociaż wiele banków komercyjnych publikuje filmy na YouTube, liczba jest nadal niewielka, choć systematycznie rośnie (maksymalnie 25 w 2019 r.)”.

Empowering Financial Education by Banks – Social Media as a Modern Channel, Iwa Kuchciak, Justyna Wiktorowicz

Z kolei badania na podstawie raportu Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych pokazują, że wśród najbardziej angażujących banków na Facebooku możemy znaleźć m.in.: 

  • ING Bank Śląski (310 tys. interakcji), 
  • BNP Paribas Bank Polska (140 tys. interakcji),
  • mBank Polska (116 tys. interakcji),
  • Santander Bank Polska (114 4444 tys. interakcji).

Te imponujące wyniki zyskują szczególne znaczenie, zwłaszcza jeśli zestawimy je z zarobkami obecnych prezesów banków. Na podstawie analizy przeprowadzonej przez portal Bankier.pl, dowiadujemy się, że w 2021 roku największą pensję otrzymał Michał Gajewski, CEO Santander Bank Polska (ponad 4,7 mln zł). Wśród najwięcej zarabiających przedsiębiorców znaleźli się również: Cezary Stypułkowski, prezes mBanku (około 4,4 mln zł), Joao Nuno Lima Bras Jorge, prezes Banku Millenium (4,2 mln zł) oraz Przemysław Gdański, prezes BNP Paribas (około 3,6 mln zł). 

Bankowi Influencerzy

Świadomość social mediów w Polsce, jak i na świecie jest obecnie bardzo wysoka. Jednak, aby pozytywnie wpływać na swoich obserwatorów, nie wystarczy tylko regularnie wrzucać treści do sieci. To, na co zwracają dziś uwagę użytkownicy w internecie, jest autentyczność. Rosnąca skala dezinformacji, fake newsów, czy phishingu (oszustwo internetowe), sprawia, że internauci stają się nieufni w stosunku do treści. Być może właśnie dlatego m.in. Przemek Gdański, prezes BNP Paribas, cieszy się tak sporym zainteresowaniem na swoim koncie na Linkedin. Jego profil obecnie zrzesza 30 tysięcy obserwatorów, w tym kilkanaście tysięcy reakcji przy publikowaniu jednego posta raz na 1-2 tygodnie.

Prezes Banku BNP Paribas regularnie postuje informacje na temat wyników biznesowych. Publikuje zdjęcia z oddziałami odwiedzanych przez niego miast, jak również przedstawia kwestie światopoglądowe, czy urywki z dnia codziennego. 

Wśród osób często udostępniających treści na Linkedin znajdują się również Cezary Stypułkowski, prezes mBanku oraz Michał Gajewski, CEO banku Santander. Ich średnia aktywność to publikacje co 1-3 miesiące, w tym posty dotyczące: najnowszych aktualności w banku, wystąpień i artykułów branżowych. Treści udostępniane przez prezesów banków zyskują średnio od kilku do kilkunastu set reakcji.

Social media jako skuteczne narzędzie budowania marki 

Bez względu na to, jakie wartości tworzą naszą markę osobistą, media społecznościowe są skutecznym narzędziem do kreowania pozytywnego wizerunku firmy. Obecnie platformy takie jak Linkedin, czy Facebook są o wiele bardziej angażujące i autentyczne niż strony poświęcone ogłoszeniom o pracę. Bycie w social mediach sprawia, że łatwiej nam dotrzeć do potencjalnych kandydatów. Można to robić za pomocą spersonalizowanych treści oraz informacji ukazujących kulturę firmy. 

Prezesi największych banków w Polsce angażują się w publikowanie autentycznych treści, które przyciągają zainteresowaniem licznych odbiorców. Zarówno media społecznościowe, jak i budowanie marki pracodawcy ma coraz większe znaczenie w działaniach związanych z marketingiem rekrutacyjnym. Dlatego starając się odpowiadać na potrzeby odbiorców, liderzy udostępniają treści niosące określone wartości (spójne z misją firmy).

Prezesi największych spółek zdają sobie sprawę z tego jak ich działania wpływają na osiągane cele i wyniki finansowe firmy. Aktywne publikowanie treści w social mediach to doskonałe wsparcie innych działań reklamowych. Pozwala ograniczyć koszty firmy. Chodzi o wydatki na reklamy, czy witryny z ofertami pracy (dzięki temu pracodawca może ograniczyć budżet na dodatkowe działania marketingowe). Wszystkie te czynniki przyczyniają się do długofalowego budowania zaufania i wiarygodności na rynku pracy. Mają też bezpośrednie przełożenie na wizerunek pracodawcy. 

Autor: Natalia Malińska

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze