newsletter
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Jak wygląda sektor SSC i BPO w Polsce?

2941
[social_warfare]

Centra profesjonalnych usług dla biznesu rozwijają się w Polsce bardzo szybko. Pod względem liczby osób zatrudnionych w tej branży Polska zajmuje pierwsze miejsce w Europie i trzecie na świecie. Powstają nowe centra, dotychczasowe się rozrastają. Jak długo utrzyma się ten trend? Jakie są perspektywy SSC w Polsce?

Centra usług wspólnych zatrudniają zazwyczaj dużą liczbę pracowników wyspecjalizowanych w stosunkowo wąskich dziedzinach. Dzięki temu wiele rzeczy wykonywanych jest znacznie szybciej i efektywniej. Wynika to z koncentracji wiedzy, narzędzi i co najważniejsze, obecności dużej liczby ludzi o wymaganych umiejętnościach.

Centra usług dzieli się na: centra usług współdzielonych SSC (shared services centers), pracujących nad realizacją wewnętrznych potrzeb dużych, rozproszonych terytorialnie korporacji lub grup kapitałowych, oraz: -centra outsourcingowe BPO (business process outsourcing), czyli samodzielne jednostki obsługujące przedsiębiorstwa jako firmy zewnętrzne.

O co chodzi w branży SSC?

Centrum usług wspólnych pozwala zredukować koszty oraz zapewnić lepszą organizację pozostałych oddziałów by firma mogła skoncentrować się na swojej głównej działalności. W sektorze SSC praca wykonywana jest dla tej samej firmy, w związku z czym procedury i organizacja pracy jest zwykle bardziej stabilna i przewidywalna. – Kariera w Finansach.

Najbardziej popularne usługi świadczone przez centra usług są związane z działalnością w dziedzinie: IT, księgowości, obsługi klienta, HR, logistyki i finansów.

Na stronie Praca w Krakowie czytamy, że z usług SSC korzystają obecnie prawie wszystkie największe światowe korporacje i spora część firm uważanych w skali globalnej za średnie. Większość produktów i usług, z których korzystamy jest więc w jakiś sposób dostarczana przez tę branżę poprzez obsługę informatyczną, księgową lub logistyczną, czy przez bezpośredni kontakt z klientem jak np. call center.

Największe rynki obsługiwane przez branżę SSC to USA oraz Unia Europejska, a główne lokalizacje zespołów obsługujących to Indie, Filipiny oraz Europa Środkowo-Wschodnia.

W Europie Środkowo-Wschodniej Polska jest liderem w tej branży

Polska jest regionalnym liderem, pod względem ilości centrów i zatrudnionych w branży. W całym kraju działalność prowadzi ponad 1050 centrów (co stanowi ok. 70% wszystkich centrów BSS w Europie Środkowo-Wschodniej), natomiast zatrudnienie w sektorze przekracza 240 tysięcy pracowników, co stanowi niemal 50% zatrudnienia w sektorze w tej części Europy. Najlepszym dowodem na konkurencyjność Polski jest jej 1. miejsce w rankingu EY Attractiveness Survey – Europe 2017 oceniającym atrakcyjność państw CEE jako miejsca do prowadzenia działalności. – Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

10 największych inwestorów w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce pod względem wielkości zatrudnienia w centrach usług BPO, SSC/GBS, IT, R&D

Źródło: ABSL, Raport Business Services Sector 2020

Z kolei Biznes podaje, że w 2019 r. CEO World Magazine uznał Polskę drugim najbardziej atrakcyjnym krajem do dokonywania inwestycji i współpracy biznesowej, zaraz po Malezji. Najliczniej reprezentowanymi branżami są finanse i księgowość, obsługa klienta i szeroko pojęte usługi IT. Zapotrzebowanie jest na tyle duże, że firmy poszukują wsparcia w postaci pracowników z zagranicy. 

Na korzyść Polski przemawiają umiejętności specjalistów obecnych na rynku, często już pracujących w strukturach międzynarodowych korporacji, oraz oczywiście koszty zatrudnienia i wynajmu przestrzeni biurowej. Nie bez znaczenia pozostaje też wygoda pracy według czasu środkowoeuropejskiego – poza Stanami Zjednoczonymi najwięcej spółek korzystających ze wsparcia polskich pracowników pochodzi z krajów UE. – mówi Anna Kowalczyk, dyrektor Fyte. – Biznes

Na stronie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu czytamy, że głównym atutem Polski jest przede wszystkim wykształcona i wykwalifikowana kadra pracownicza, sprawnie posługująca się językami obcymi. Na jej korzyść wpływa również: strategiczne położenie w Europie, korzystny klimat inwestycyjny, rozwój nowoczesnej infrastruktury okołobiznesowej, stabilność gospodarcza oraz ekosystem wspierający działalność inwestorów z sektora.

Co czwarty z pracowników branży BPO/SSC w Polsce pracuje w Krakowie.

Centra nowoczesnych usług biznesowych stworzyły miejsca pracy w ok. 50 miastach.

Do tej pory najlepiej rozwijającymi się rynkami, w których zrealizowano najwięcej inwestycji są Kraków, Warszawa, Wrocław, Poznań, Trójmiasto, Katowice i Łódź, choć coraz większym zainteresowaniem cieszą się inne ośrodki, takie jak Szczecin, Lublin, Bydgoszcz, Toruń, Opole, Kielce czy Białystok.

Bezkompromisowym liderem pod względem zatrudnienia w sektorze pozostaje jednak Kraków. W krakowskich centrach usług pracuje 90 tys. osób, co przekłada się na blisko 23% udział miasta w strukturze zatrudnienia branży w kraju. Ponad 56 tys. miejsc pracy sektor stworzył w Warszawie, a 47,5 tys. we Wrocławiu.

Strona Praca w Krakowie podaje, że usługi są świadczone we wszystkich językach europejskich na rzecz klientów nie tylko z Europy, ale również innych kontynentów.

 Czego możemy się spodziewać w najbliższych latach?

Coraz więcej postronnych obserwatorów zadaje pytanie jak długo ten trend może potrwać, a swoje wątpliwości opierają na szybko rosnących kosztach pracy, zmniejszającej się dostępności utalentowanych pracowników oraz gwałtownej automatyzacji procesów.

Najbliższe lata mogą poważnie zmienić rynek i sposób działania centrów usług wspólnych, w modelu ich funkcjonowania. Może to także oznaczać, że zatrudnienie w tym sektorze całkowicie zmaleje, gdyż zostanie ono zablokowane przez cyfryzację i robotyzację procesów. Nie znaczy to jednak, że sektor ten nie będzie rósł na wartości –przeciwnie, przenoszenie zaawansowanych procesów oraz prace badawczo-rozwojowe i innowacje mogą zapewnić mu nowe źródła dynamicznych wzrostów. – Puls Biznesu

Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na branżę SSC i BPO?

Na to pytanie odpowiedział nam Andrew Hallam, sekretarz generalny stowarzyszenia ASPIRE:

Cały czas pracujemy nad rozproszonym, zdalnym modelem pracy. Nasze centra usług są częścią globalnych sieci. To, co zademonstrowaliśmy w pierwszych tygodniach i to, co nadal demonstrujemy, to nasza wiedza specjalistyczna w zakresie zarządzania procesami, nasza umiejętność wdrażania technologii, a także nasze podejście do działania – ambicja, zaangażowanie i motywacja.

Przez skutki pandemii niektóre centra usług wspólnych mogą mieć problemy, ale będzie to związane z branżą, w której działają. Wpłynie to również na sektor BPO.

Bardziej interesuje mnie globalny ekosystem biznesowy,  a w szczególności usługi wspólne, które rozwinęły się w Krakowie i które są obecnie na bardzo silnej pozycji. Z pewnością jesteśmy przyszłym kierunkiem globalnego biznesu.  Pod warunkiem, że skupimy się na tym, co robimy najlepiej – czyli na dostosowywaniu się, wymyślaniu, przeprojektowywaniu i dostarczaniu złożonych procesów.

Sytuację w czasach pandemii skomentował także Scott Newman, kierownik oddziału i członek zarządu State Street Bank GmbH w Polsce w wywiadzie z Careers in Poland:

Podobnie jak wiele firm w branży, przeprowadzamy regularne testy scenariuszy w ramach naszego ciągłego planowania ciągłości działania i jako taki większość naszych pracowników pracujących w Polsce miała już możliwość pracy zdalnej. To pomogło nam przygotować się na niespotykane czasy i wdrożyć nasz globalny model operacyjny. To z kolei umożliwiło przeniesienie niektórych działań do różnych lokalizacji, takich jak Polska, w celu zapewnienia ciągłości usług dla naszych globalnych klientów.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych, a w tym SSC i BPO są jednymi z najważniejszych branż sprzyjających wzrostowi gospodarczemu. Polskie centra usług cały czas udoskonalają swoją działalność, podnosząc kwalifikacje personelu oraz inwestując w nowe technologie. Obraz rynku jednak dynamicznie się zmienia, a oczekiwania klientów rosną. Czy Polsce uda się utrzymać tak mocną pozycję w tej branży?

Czytaj też: Zagraniczni inwestorzy- czy będą u nas inwestować?

Autor: Nina Jacyszyn