Jaki jest wpływ kultury cyfrowej na pracowników
Badania Ipsos przeprowadzone na zlecenie Microsoft poddały analizie wzajemny wpływ technologii i ludzi w miejscu pracy. W badaniu uczestniczyło 1000 polskich pracowników z firm zatrudniających od 50 do 250 osób. Polskie przedsiębiorstwa, które mają wysoką kulturę cyfrową odnotowują, że połowa pracowników (52 proc.) ma poczucie znaczącego wpływu na rozwój firmy. Jednocześnie wprowadzenie kultury cyfrowej wzmacnia potencjał rozwoju zatrudnionych. W organizacjach o niskiej kulturze cyfrowej odsetek ten wyniósł raptem 8 proc.
Czy sama nowoczesna technologia wystarczy do podniesienia efektywności ludzi i przedsiębiorstwa?
Wyniki badania wyraźnie pokazują, że samo posiadanie technologii w miejscu pracy nie wystarczy do podniesienia efektywności, zaangażowania i innowacyjności pracowników. Potrzebna jest wysoka kultura cyfrowa, w której liderzy promują oraz maksymalnie wykorzystują potencjał technologii do podniesienia skuteczności działania swoich pracowników. Co to oznacza w praktyce? Długookresowe uczenie się i rozwój osobisty, co jest również środkiem budowania lojalności zespołu. Dodatkowo kultura cyfrowa podnosi poczucie podmiotowości pracowników, czyli przekonania o tym, że rozwijają się i mają wpływ na swoją firmę. Do pracy w wysokiej kulturze cyfrowej przyznaje się nieco ponad 15 proc. polskich pracowników uczestniczących w badaniu.
Wpływ kultury cyfrowej na postawy pracowników
„Pracownicy wyposażeni w technologię mają poczucie, że mogą realizować swoje zadania na maksymalnym poziomie swoich możliwości. To szczególnie istotne dla firm, którym zależy na przyciągnięciu i utrzymaniu pracowników. Kulturę cyfrową należy rozwijać m.in. w celu wzmocnienia potencjału swoich pracowników oraz zachęcania ich do tego, by osiągali więcej” – komentuje Daria Gostkowska, Dyrektor HR w polskim oddziale Microsoft.
Cyfrowa kultura organizacyjna ma szczególne znaczenie w firmach, gdzie pod jednym dachem znajdują się cztery generacje pracowników. Każda z nich ma inne oczekiwania, przyzwyczajenia a także doświadczenie z technologią. Porównując generację millenialsów z innymi pokoleniami, można stwierdzić, że czują się oni lepiej w organizacjach, gdzie promuje się wykorzystanie nowych technologii.
Badania wskazują także, że w firmach o niskiej cyfrowej kulturze jedynie 5,3 proc. pracowników w wieku powyżej 35 lat ma poczucie dużego wpływu na organizacje.W przypadku firm o rozwiniętej kulturze cyfrowej odsetek ten rośnie do 44 proc. Analiza odpowiedzi pracowników poniżej 35 roku życia pokazuje, że w niskiej kulturze cyfrowej osób mających poczucie, że firma rozwija ich potencjał jest jedynie 7,7 proc., a w wysokiej kulturze rośnie ona prawie do 50 proc. Odpowiedzi pracowników z innych krajów europejskich niemal pokrywają się ze wskazaniami Polaków.
Jakie wnioski płyną z badania wpływu kultury cyfrowej na pracowników?
- W „walce” o talenty i utrzymywanie pracowników, firmy potrzebują nie tylko nowych technologii, ale przede wszystkim silnej kultury cyfrowej.
- Jeśli technologia jest wprowadzana w środowisku o wysokiej kulturze cyfrowej, poczucie rozwoju potencjału osobistego wśród pracowników znacząco rośnie.
Thank you so much Nina!! xxorder custom essay