Jakich kompetencji potrzebują dziś menedżerowie?
Dzisiejszy biznes jest jak wiatr, który w dynamicznym tempie zmienia istotę i pojęcie zarządzania oraz ewolucję firm. Są jednak rzeczy, które bez względu na sprężystość w dalszym ciągu stanowią fundament efektywnego działania przedsiębiorstw. Tradycyjne umiejętności przywództwa takie jak planowanie, organizacja i kontrola, są nierozłącznymi kompetencjami, jakie powinien mieć przyszły i obecny menedżer, bez względu na zachodzące zmiany.
Menedżerowie winni stale rozwijać zestaw swoich kompetencji, aby skutecznie prowadzić zespoły i osiągać organizacyjne cele. W dobie globalizacji, postępu technologicznego i rosnącej potrzeby zrównoważonego rozwoju, kompetencje takie jak elastyczność, umiejętność pracy w różnorodnych zespołach, zarządzanie zmianą oraz zdolność do innowacyjnego myślenia pełnią coraz większą rolę.
Istotne spoiwo organizacji
Kadra menedżerska, działająca w sposób zwinny (agile), stanowi istotny element sukcesu każdego przedsiębiorstwa. Skuteczny menedżer powinien łączyć w sobie szereg zróżnicowanych kompetencji, które umożliwią mu spajanie wizji i misji firmy z codziennymi działaniami zespołu. Ma on nie tylko inspirować innych, ale także stawiać ambitne, choć realistyczne cele, a następnie wspomagać zespół w ich realizacji.
Jakie są najważniejsze kompetencje współczesnego menedżera?
Aby menedżer mógł skutecznie zarządzać zespołem, powinien w sposób świadomy zbudować własny autorytet, który będzie wiarygodny w oczach pracowników. Pomocna w tym zakresie będzie m.in. praktyka asertywnej komunikacji. Pozwala ona menedżerowi skutecznie formułować prośby i polecenia, a także radzić sobie z presją, przy jednoczesnej kontroli własnych emocji.
Inną ważną kompetencją jest umiejętność planowania, wyznaczania oraz formułowania celów, stanowiących podstawę efektywnego działania. Istotne w tym kontekście jest skuteczne delegowanie zadań, które umożliwia zbudowanie w zespole zaangażowania przy jednoczesnym poczuciu odpowiedzialności za wspólny cel.
Zadaniem menedżera jest również monitorowanie i egzekwowanie wyznaczonych zadań. Takie „rozliczanie” pracowników powinno przebiegać w sposób zachęcający do dalszego rozwoju. Inną istotną umiejętnością jest też zdolność do oceny wyników, aby na ich podstawie tworzyć plany przyszłych działań.
Współczesny menedżer powinien potrafić zbudować skuteczny zespół, który chce i potrafi ze sobą współpracować, działając na rzecz wspólnego, jasnookreślonego celu. W tym kontekście kluczowe jest, aby rozwój zespołu był komplementarny ze wzrostem poszczególnych jego członków.
Dobry menedżer powinien oczywiście również wykazywać się kompetencjami przywódczymi. Jeśli są one dobrze rozwinięte, będzie w stanie zarażać entuzjazmem pracowników, wzmacniając tym samym ich zaangażowanie. W tym kontekście można stwierdzić, że przywodzenie poprzez przykład, stanowi pewnego rodzaju fundament przywództwa. Ważne jest, aby menedżer potrafił stosować także motywowanie pozafinansowe. W tym celu powinien mieć narzędzia, by ocenić potencjał poszczególnych pracowników oraz odkryć ich indywidualne motywatory.
Osoba posiadająca powyższe kompetencje jest w stanie wyłowić z rynku najlepsze talenty oraz wspomagając je w rozwoju, utrzymać je w organizacji, przyczyniając się tym samym do jej wzrostu.
Jak rozwinąć kluczowe kompetencje menedżerskie?
Aby zespół mógł się rozwijać, rozwijać powinien się także menedżer. Na rynku dostępny jest szereg szkoleń, które mają wspomóc kadrę zarządzającą w efektywnej pracy i rozszerzaniu kluczowych kompetencji. Przy tak wielu możliwościach czasami trudno jest podjąć decyzję o wyborze kursu, z którego faktycznie warto skorzystać. Postanowiliśmy sprawdzić dla Was jakość szkolenia, oferowanego przez EY Academy of Business.
Akademia Menedżera I – postawmy na praktykę
Szkolenie jest adresowane zarówno do osób, które już pracują w zawodzie, jak i tych, które dopiero myślą o skierowaniu swojej kariery na te tory.
W ramach programu można poznać i przyswoić rozmaite techniki zarządzania, motywowania, budowania zespołu, czy też kształtowania własnego autorytetu. Co istotne – wiedza ugruntowywana jest z pomocą licznych zadań praktycznych.
Program trwa pięć dni (od poniedziałku do piątku), a zajęcia odbywają się codziennie od 9:00 do 16:30. W grupie, do której dołączyła Ewelina Wójcik, Head of Operations & Client Support w Verita HR, pracowało w sumie 17 osób.
Ewelina zwróciła uwagę na dobrą organizację szkolenia – poszczególne moduły były ściśle zaplanowane w czasie, a uczestnicy już na samym początku wiedzieli, co czeka ich w nadchodzących dniach. Jeśli myśląc o szkoleniach do głowy przychodzą wam szkolne ławy i akademickie wykłady, to bez obaw – w EY Academy of Business postawili na znacznie bardziej swobodną, praktyczną i wspomagającą interakcje formułę, ale jednocześnie intensywną pracę.
„Bardzo podobało mi się podejście trenerów i kontakt z nimi. Wnieśli wiele dobrej energii, którą dosłownie zarażali innych. Wszystko było świetnie zorganizowane” – podkreśla Ewelina Wójcik.
„Część merytoryczna była przepleciona ćwiczeniami i pracami grupowymi. Każdy miał też możliwość wypowiadania się, jeśli miał na to ochotę. Zadania wymagały zaangażowania, ale w takiej atmosferze wykonywanie ich było czystą przyjemnością. Po każdym ćwiczeniu otrzymywaliśmy feedback, co także było wartościowe” – dodaje uczestniczka szkolenia.
Ewelina zapytana o to, co w kursie zaskoczyło ją najbardziej, przyznała, że nie przypuszczała, że w ciągu zaledwie pięciu dni grupa może się tak mocno ze sobą zżyć.
Zwróciła także uwagę na to, że jeszcze przed rozpoczęciem kursu uczestnicy otrzymali kilka testów do wykonania, których wyniki później omawiano. Mieli także możliwość wskazania swoich największych bolączek, do których następnie dostosowany był program szkolenia. Ponadto po zakończeniu kursu otrzymali także obszerne materiały do samodzielnej pracy.
„Wyjątkowym doświadczeniem, była różnorodność pracy w grupach – na podstawie naszych kompetencji, trenerzy dobierali i mieszali uczestników tak, aby konfrontować różne spojrzenia oraz dawali możliwość wcielenia się w odmienne role każdej osobie co przyczyniło się do niepowtarzalnej wymiany i realnych feedbacków. Każdy czuł się zaangażowany i współuczestniczył w zadaniach” – podkreśla Ewelina Wójcik.
„Muszę przyznać, że w szkoleniu widać lata praktyki; wszystko było dopracowane i przemyślane tak, aby uczestnicy wynieśli z niego jak najwięcej. Z przyjemnością powrócę na kolejny poziom” – podsumowuje.
*Materiał powstał we współpracy z firmą EY Academy of Business
EY Academy of Business jest częścią renomowanej firmy doradczej EY Polska. Od 30 lat działają na polskim rynku, wzmacniając kompetencje zarówno klientów indywidualnych, jak i pracowników przedsiębiorstw o różnej skali działalności – od małych i średnich firm po wiodące korporacje. Tworzą autorskie programy szkoleniowe, przygotowują unikatowe analizy, dzielą się wiedzą i integrują środowisko biznesowe, organizując prestiżowe wydarzenia.
W ofercie EY Academy of Business znajdziemy ponad 400 warsztatów i szkoleń z zakresu finansów, zarządzania, sprzedaży, negocjacji, IT oraz kompetencji menedżerskich i osobistych, jak i przygotowujących do egzaminów z kwalifikacji zawodowych, takich jak: ACCA, CIA®, CFA®, PMP® czy PMI-ACP®.
Tym, co wyróżnia EY Academy of Business, to przede wszystkim praktyczne podejście – trenerzy to doświadczeni eksperci, którzy doskonale znają obecne potrzeby rynku. Dzięki temu uczestnicy szkoleń mogą liczyć na aktualną wiedzę, która ma bezpośrednie zastosowanie w ich codziennej pracy zawodowej.
Sprawdź i przekonaj się, jak EY Academy of Business może pomóc w rozwoju Twojej kariery.