Język angielski na rynku pracy – wciąż barierą?

Choć znamy wartość języka angielskiego na rynku pracy, to nadal się go nie uczymy. Z czego to wynika? Według ankiety przeprowadzonej przez firmę Tutlo, 77 proc. aktywnych zawodowo osób wie, jaką rolę odgrywają umiejętności językowe na rynku pracy. Jednak zdecydowana większość nadal ich nie rozwija (62 proc.), tłumacząc się głównie brakiem czasu (42 proc.).
Nie oszukuj się – angielski trzeba znać
62 proc. badanych pracowników uważa, że język angielski podnosi kompetencje zawodowe, a 69 proc. ma świadomość tego, że stanie się on niebawem standardem na rynku pracy. Obecnie więcej niż połowa ankietowanych pracowników wykorzystuje go w swoich codziennych zadaniach. Ankietowani najczęściej wskazują na: kontaktowanie się z klientem (60 proc.), rozmowy telefoniczne (57 proc.) oraz prowadzenie korespondencji mailowej (52 proc.).
– Nawet jeśli pracownik nie posługuje się językiem angielskim przez całe 8 godzin, to jego biegła znajomość jest bardzo dużym atutem w oczach pracodawcy. Wbrew pozorom, nie każdy posiada te umiejętności, a jednak globalizacja coraz częściej sprawia, że firmy poszukują ekspertów gotowych do codziennego kontaktu z anglojęzycznymi klientami – mówi Tomasz Jabłoński z platformy Tutlo.
Umiejętności a potrzeba rynku
Czy kompetencje Polaków nadążają za rozwojem technologii i aktualnymi potrzebami pracodawców? Coraz więcej międzynarodowych firm inwestuje w Polsce, otwierając lokalne oddziały, a z kolei polskie firmy dokonują ekspansji i tutaj powstaje popyt na anglojęzycznych pracowników.
54 proc. badanych ma świadomość, że podstawową umiejętnością na rynku pracy jest posługiwanie się językiem angielskim, który umożliwia swobodny kontakt z ludźmi zza granicy. Jego znajomość, najlepiej biegła i potwierdzona międzynarodowym certyfikatem, daje możliwość otrzymania atrakcyjnego stanowiska pracy w międzynarodowej firmie i szansę na wyższe wynagrodzenie. Dane z 2017 roku pokazują, że mediana wynagrodzeń pracowników z zaawansowaną znajomością angielskiego wynosi 6 tys. zł, przy 4,2 tys. zł, jakimi mogą się pochwalić osoby ze średnio-zaawansowaną i 3,6 tys. zł ze słabą znajomością języka angielskiego.[1]
Zostań obywatelem świata
Lepsza pozycja na rynku pracy to tylko jeden z powodów, dla których warto uczyć się języka angielskiego. 84 proc. osób w badaniu uważa, że umiejętności te ułatwiają podróżowanie zarówno w celach biznesowych, jak i turystycznych oraz gwarantują większy komfort. Z kolei 54 proc. badanych dzięki znajomości języka angielskiego zawiera nowe znajomości za granicą. Jak widać, język angielski staje się standardem nie tylko w sferze zawodowej, ale także w codziennych sytuacjach.
*Badanie przeprowadzono zlecenie firmy Tutlo przez instytut badawczy IQS. Badanie zrealizowano na reprezentatywnej grupie 300 osób we wrześniu 2019 r.
Czytaj również – Jakie języki programowania są najbardziej popularne?