Kto da szansę juniorowi? Czy warto inwestować w rozwój młodych pracowników?
Dlaczego warto, zanim zatrudni się specjalistę, pomyśleć o inwestycji w rozwój juniorów? Zaufany pracownik, znający firmę i jej strukturę, wbrew pozorom może szybko zdobyć doświadczenie specjalisty, a szansa, jaką otrzyma od pracodawcy, zamieni w lojalność.
Rotacja w firmach IT wciąż jest bardzo duża – zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak wiele pracodawcy inwestują w zapobieganie temu zjawisku. Pozostanie pracownika w jednej firmie na 2-2,5 roku jest już sukcesem. Ewenementem w branży IT są pracownicy ze stażem w jednej firmie dłuższym niż pięć lat. Szukając sposobów na zatrzymanie pracowników, firmy nieustannie proponują nowe rodzaje świadczeń – dodatkowe dni urlopowe, wysokie budżety na rozwój osobisty czy udział w zyskach. Inwestują też dużo w tworzenie kultury pracy, w której pracownicy czują się dobrze i której nie chcą opuszczać.
Juniorzy na rynku pracy
Juniorzy, jako najliczniejsza grupa pracowników, często wchodzących dopiero na rynek pracy, mają motywację do dalszego rozwoju i udziału w kursach i szkoleniach finansowanych przez pracodawcę. Młodzi pracownicy doceniają kursy bazujące na zdobywaniu realnego doświadczenia zawodowego oraz budowaniu elementów portfolio umożliwiających wskazywanie konkretnych umiejętności. Za wartościowe uznawane są te współtworzone z pracodawcami i ekspertami z branży.
Liderzy branży technologicznej wskazują, że brak praktycznego doświadczenia oraz pozycji w CV, wskazujących umiejętności pożądane przez rynek, są częstymi przeszkodami dla kobiet szukających pracy w sektorze IT. Młodzi pracownicy to rozumieją, dlatego też doceniają otrzymywanie istotnych narzędzi do zdobycia pracy, takich jak ćwiczenie praktycznych umiejętności w wybranej specjalizacji, budowanie portfolio, a także możliwość wygrania stażu.
Tworząc kursy dla początkujących projektantek w ramach programu Challenges, staramy się odtworzyć realne doświadczenia pracy juniorów z innymi projektantami i ułatwić im onboarding – mówi Aleksandra Bis, współzałożycielka i co-CEO w Dare IT, i dodaje: Zależy nam na tym, by stażyści lub juniorzy byli dla doświadczonych projektantów wsparciem, a nie obciążeniem czy kosztem. Widzimy w nich wielki potencjał dla całej branży IT.
Oczekiwania pracowników kompasem dla pracodawcy
Wg ostatnich badań[1], na poziom zadowolenia pracownika z oferowanego przez pracodawcę benefitu wpływa przede wszystkim to, czy jest on sumą potrzeb pracownika. Pracodawca powinien każdorazowo, przed podjęciem decyzji o świadczeniach pozapłacowych dla pracowników, brać pod uwagę ich oczekiwania, tak aby uniknąć wdrożenia niedopasowanych świadczeń. Aż 45 proc. badanych pracowników uważa, że oferta benefitowa nie jest dopasowana do ich potrzeb, m.in. z uwagi na charakter i miejsce pracy.
Młodzi pracownicy są tą grupą pracowników, która bardziej niż inni docenia możliwość rozwoju – szkolenia i kursy w celu podniesienia kwalifikacji, opłacane przez pracodawcę, stanowią dla nich najbardziej wartościowy benefit. Dodatkowo, doceniani pracownicy są bardziej związani z firmą – nie są tak skłonni do zmiany, stają się bardziej lojalni.
Badanie Uniwersytetu Stanforda
Golub Capital Social Impact Lab z Graduate School of Business Stanford University przeprowadziło badanie skuteczności m.in. programu Challenges, który został tak skonstruowany, by pracownik w ramach świadczeń pozapłacowych miał możliwość podniesienia kwalifikacji, a po ukończeniu kursu – mógł ubiegać się o wymarzoną posadę.
Celem badania, które odbyło się w drugim kwartale br., była ocena, jak program Challenges wpływa na szanse znalezienia pracy w sektorze technologicznym. Zrealizowaliśmy je przy użyciu losowego, kontrolowanego eksperymentu. To wysoce wiarygodna metoda, uważana za złoty standard oceny różnego rodzaju programów szkoleniowych. Stwierdziliśmy, że uczestnictwo w programie Challenges zwiększyło prawdopodobieństwo znalezienia pracy w sektorze technologicznym o ponad 40%, co jest niezwykle wysokim wynikiem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niski koszt uczestnictwa w programie i jego krótką formę – mówi dr Emil Palikot z Uniwersytetu Stanford.
Wynagrodzenia w branży IT już teraz są powyżej średniej, więc wielu pracowników IT docenia korzyści pozapłacowe i kulturę firmy, przy podejmowaniu decyzji o pozostaniu lub odejściu z firmy. Możliwość podniesienia kwalifikacji staje się więc atrakcyjnym elementem, zwłaszcza dla młodych pracowników.
O Dare IT
Dare IT to firma z obszaru business impact powstała w 2020 roku. Dare IT współpracuje z ponad 40 topowymi pracodawcami IT, takimi jak m.in. Deloitte, Demant, ING Bank Śląski, Snowflake czy Goldman Sachs i wiele innych, których wspiera w działaniach z obszaru Diversity and Inclusion. Dare IT współpracuje z Uniwersytetem Stanford, z którym realizuje obecnie dwa projekty badawcze, których celem jest pomoc większej liczbie kobiet w otrzymaniu pracy w IT. Działając nieformalnie od 2018, stworzyły również największy w Polsce program mentoringowy IT dla kobiet, z aktywną społecznością. Program wspiera uczestniczki w otrzymaniu swojej pierwszej pracy w branży IT.
Golub Capital Social Impact Lab (Stanford University Graduate School of Business)
Badanie skuteczności programów prowadzonych przez Dare IT zostało przeprowadzone przez Golub Capital Social Impact Lab, jednostkę badawczą, która jest częścią Stanford University Graduate School of Business. To laboratorium stanowi inicjatywę badawczą skupiającą pracowników akademickich, badaczy i studentów, których pasją jest prowadzenie badań mających na celu usprawnienie procesu innowacji oraz poprawę efektywności sektora społecznego. Laboratorium współpracuje z szeroką gamą organizacji, od dużych firm po mniejsze startupy, organizacje non-profit, organizacje pozarządowe i rządy. Wyniki badań są następnie wdrażane i rozpowszechniane w celu wywierania pozytywnego wpływu na społeczeństwo na jak największą skalę.