Ilustracja do artykułu pt. "LinkedIn: Jaka przyszłość czeka rekrutację?"
|

Jaka przyszłość czeka rekrutację? Raport LinkedIn

W ramach badania na potrzeby raportu „The 2024 Future of Recruiting” LinkedIn przeprowadził ankiety wśród tysięcy specjalistów ds. rekrutacji, porozmawiał z przodującymi liderami w zakresie talentów oraz przeanalizował ogromne zbiory danych. Jak będzie wyglądała nowa era pracy i jaką rolę odegrają w niej specjaliści w zakresie talentów i rekrutacji? Poznaj sześć kluczowych prognoz.

Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rekrutację

AI pomoże w usprawnieniu procesów rekrutacyjnych, co zwiększy produktywność. Liderzy w zakresie talentów przewidują, że jej wdrażanie ulegnie zintensyfikowaniu.

57 proc. specjalistów, korzystających z narzędzi sztucznej inteligencji, twierdzi, że pisanie opisów stanowisk stało się szybsze i łatwiejsze. Ponadto 45 proc. rekruterów raportuje, że automatyzacja zadań daje im więcej czasu na bardziej satysfakcjonującą pracę.

Znana firma rekrutacyjna Randstad uruchomiła już programy szkoleniowe, aby nauczyć swoich rekruterów skutecznego korzystania z generatywnej sztucznej inteligencji, o czym poinformował Michael Smith, dyrektor generalny Randstad Enterprise na łamach raportu.

„Staramy się podnosić kwalifikacje naszych pracowników, aby działali rozważnie i eksperymentowali” – przekazał lider.

Eksperci przewidują, że wraz z rozwojem i integracją technologii opartych na sztucznej inteligencji wzrośnie również rola działów Talent Acquisition. LinkedIn wskazuje, że będą miały one istotny wpływ na wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych w organizacjach.

Rekrutacja przyszłości oparta na umiejętnościach

73 proc. specjalistów ds. rekrutacji twierdzi, że zatrudnianie oparte na umiejętnościach jest dziś priorytetem. Po latach rekrutacji opartej na wykształceniu nowe podejście może wymagać podważenia status quo w wielu organizacjach. Jednak liderzy ds. talentów, którzy wzięli udział w badaniu LinkedIn, dostrzegają w tym wiele korzyści.

Przede wszystkim zatrudnianie na podstawie umiejętności pomaga firmie w identyfikacji najlepszych talentów. Otwiera także szansę dla grup, które wcześniej ze względu na brak wykształcenia były marginalizowane. Wszystko to sprawia, że pula talentów zwiększa się i staje się bardziej różnorodna.

Dane serwisu pokazują, że skupienie się na umiejętnościach może zwiększyć pulę talentów nawet dziesięciokrotnie.

Liczy się jakość zatrudnienia

Jakość zatrudnienia znajdzie się na szczycie celów rekrutacyjnych. W związku z malejącą liczbą zatrudnień pracodawcy będą chcieli być pewni, że każde stanowisko jest trafne i odpowiada na potrzeby przedsiębiorstwa. Jakość zatrudnienia jest jednym z najważniejszych aspektów, kształtujących przyszłość rekrutacji.

„Jeśli nie planujesz dużego wzrostu w nadchodzącym roku, chcesz mieć pewność, że masz odpowiednich ludzi” – mówi Amy Schultz, globalny dyrektor rekrutacji w Canva.

Również samo pojęcie „jakościowego zatrudnienia” ulega przemianom. LinkedIn wskazuje, że coraz więcej firm poszukuje pracowników posiadających tzw. miękkie kompetencje, które umożliwiają skuteczną interakcję w miejscu pracy.

Zwinne zespoły rekrutacyjne kluczem do sukcesu

91 proc. specjalistów w zakresie rekrutacji twierdzi, że skupiają się na zwinności, aby dostosować się do zmieniających się potrzeb zatrudnieniowych. Zespoły rekrutacyjne będą podejmować zdecydowane działania, aby upewnić się, że organizacja jest w stanie szybko dostosować się do zmian na rynku pracy.

„W ciągu ostatnich pięciu lat obserwowaliśmy ogromne wahania popytu, które wymagały od nas zwinności i utrzymywania kroku za zmieniającymi się warunkami rynkowymi” – podkreśla Troy Victor, dyrektor generalny ds. pozyskiwania talentów w linii lotniczej Delta Air Lines, cytowany przez LinkedIn. 

Zespoły rekrutacyjne będą promować politykę elastycznej pracy

Ze zgromadzonych danych wynika, że specjaliści w zakresie rekrutacji, których firmy wymagają, aby pracownicy byli w pełni lub głównie w biurze, zgłaszają negatywne skutki dla swoich działań rekrutacyjnych (zmniejszenie puli talentów, mniejsza liczba aplikacji oraz zwiększona konkurencja).

Z kolei firmy, które pozwalają pracownikom wybierać miejsce pracy, zauważają pozytywny wpływ na rekrutację. Polityka elastycznej pracy prowadzi do zwiększenia puli talentów, większej liczby aplikacji oraz lepszego wizerunku pracodawcy.

„Zadaniem działu TA jest pokazanie interesariuszom biznesowym, jak pula talentów się kurczy, gdy nie uwzględniamy elastyczności. Firmy, które konsekwentnie stosują polityki elastycznej pracy, zyskają przychylność i dobrą reputację” – podkreśla Gregory Karanastasis Global Head of Talent Acquisition w Accenture na łamach raportu. 

Alokacja Pokolenia Zet wymaga nowej strategii

Do 2025 roku Pokolenie Zet będzie stanowiło ponad jedną czwartą siły roboczej. Nic więc dziwnego, że przyciągnięcie najlepszych talentów z tego pokolenia staje się priorytetem. Jednocześnie będzie stanowiło to jedno z największych wyzwań, z jakimi zmierzą się zespoły ds. talentów w ciągu najbliższych pięciu lat.

Wśród kluczowych czynników, na jakie zwracają uwagę przedstawiciele Pokolenia Zet, obok wynagrodzenia, równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym oraz elastyczności, znajdziemy także chęć pracy dla firmy, oferującej rozwój zawodowy.

W porównaniu do innych pokoleń, Pokolenie Z jest o 36 proc. bardziej skłonne do priorytetowego traktowania możliwości awansu i o 34 proc. bardziej skłonne do stawiania na pierwszym miejscu możliwości rozwoju umiejętności.

Zaciekawiły Cię wnioski wypływające z badania LinkedIn? Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią raportu

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze