|

Oko na Startup – Bitpanda

oko na startup

Bitpanda sprawia, że inwestowanie jest dostępne dla każdego.

Założona w 2014 roku w Wiedniu przez Erica Demutha, Paula Klanscheka i Christiana Trummera, Bitpanda usuwa bariery w inwestowaniu, wykorzystując innowacyjną moc zdigitalizowanych aktywów i technologii blockchain. Z ponad 700 członkami zespołu i ponad 3 milionami użytkowników, firma posiada jedną z najszybciej rozwijających się technologii w Europie. Przyjazna dla użytkownika trade-everything platforma umożliwia zarówno początkującym inwestorom, jak i doświadczonym ekspertom inwestowanie w akcje ułamkowe, kryptowaluty i metale szlachetne – za pomocą dowolnej kwoty pieniędzy.

Rozwój fintechu, powiązany z rozwojem rynku kryptowalut, jest niezwykle szybki. Swoje biura firma ma m.in. we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii czy Rumunii. W firmie pracują osoby reprezentujące ponad 50 narodowości i robią to z lokalizacji z całej Europy, nie tylko tam, gdzie firma ma swoje biura. 

Na tej, dość sporej mapie rozwoju Bitpandy nie zabrakło także Polski. Swoją siedzibę ma w Krakowie, który w ciągu ostatnich 20 lat stał się wiodącym ośrodkiem technologicznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i wyrasta na prawdziwy hub fintechowy. Swoje centra innowacji mają tu także inne bardzo znane marki rewolucjonizujące finanse.

Jakie globalne procesy obsługuje krakowski odział Bitpandy?  Jakie innowacje z obszaru fintech wykorzystuje? I, aby działać skutecznie, jak buduje swoją kulturę organizacyjną? 

Zapraszamy do krótkiej podróży po jednym z najszybciej rozwijających się fintechów na świecie. Kolejne spotkanie w ramach cyklu Magazynu Rekruter – Oko na `Startup – Bitpanda.

Krakowski zespół Bitpandy 

Zespół Bitpandy w Krakowie to dziś ponad 70 osób, które tworzą pełnowartościowe, zintegrowane zespoły, w których skład wchodzą specjaliści od Frontendu, Backendu, Scrum Masterzy czy specjaliści QA. Krakowski zespół zajmuje się przede wszystkim podstawową funkcjonalnością Bitpandy – platformą inwestycyjną oraz jej integracją z PSP (payment service provider) na wszystkich lokalnych rynkach. 

Od momentu otwarcia Centrum Technologii i Innowacji w Krakowie pracuje on w sposób hybrydowy. Biuro w Krakowie pozostaje otwarte dla tych, którzy chcą, bądź muszą w nim być z racji braku warunków do efektywnej pracy w domu, a jednocześnie pozostawiamy możliwość decydowania, kiedy i skąd pracujemy – mówi Krzysztof Raś, wiceprezes ds. inżynierii oprogramowania oraz dyrektor zarządzający Bitpanda w Polsce.

Oko na Startup - Bitpanda

Budowanie kultury organizacyjnej przy szybkim wzroście  

Podstawowymi narzędziami w budowaniu każdej kultury, nie tylko startupowej, są wartości, wizja i misja firmy. W przypadku wartości, niezwykle istotnym jest, aby rzeczywistość odpowiadała temu, co komunikujemy. Należy być absolutnie transparentnym, jeżeli chodzi o to, co dana organizacja może zaoferować pracownikowi. Ważne jest, aby wizja i misja firmy były konkretne i jasno określone, na każdym etapie, także rekrutacyjnym. Takie podejście do kultury organizacyjnej ma właśnie Bitpanda.

Jeśli na koniec roku firma jest ponad dwa razy większa niż była na jego początku – tak jak to jest w naszym przypadku – niezwykle ważne jest, aby zachować spójną kulturę organizacyjną. Oznacza to, że firma musi być skupiona wokół podstawowych wartości, które łączą członków zespołu i są komunikowane wszystkimi możliwymi kanałami. W naszym przypadku wartościami są: empowerment, ownership i zaufanie.

Misją Bitpandy jest demokratyzacja świata inwestycji i uczynienie inwestowania prostym i dostępnym jak zamówienie pizzy. Już na pierwszym etapie rekrutacji oceniamy, czy kandydat dopasuje się do naszej kultury firmy i atmosfery. Stawiamy na to bardzo duży nacisk, mając świadomość, że kultura naszej firmy jest kluczowym elementem naszej przewagi konkurencyjnej – mówi Krzysztof Raś.

Organizacja pracy

To, co warte przeanalizowania z punktu widzenia budowania odpowiedniej, spójnej kultury organizacyjnej jest organizacja sposobu pracy. Zbudowanie spójnej kultury organizacyjnej oraz wspólnej wizji rozwoju firmy pracując tylko zdalnie wydaje się bardzo trudne, zwłaszcza, gdy firma rozwija się niezwykle szybko. Najlepsze proces kreatywny zachodzi wtedy, kiedy pracownicy mogą szybko wymienić się myślami, pomysłami, emocjami – a to dzieje się najlepiej, gdy pracują oni stacjonarnie. 

 Nic nie jest w stanie zastąpić kontaktu osobistego w kontekście budowania spójnej kultury organizacyjnej, która odgrywa kluczową rolę. Powszechnie panuje przekonanie, że im bardziej innowacyjna firma, tym szybciej może sobie ona pozwolićna pracę w pełni zdalną. Moje doświadczenie mówi mi jednak, że pracę nad innowacyjnymi i zaawansowanymi technologicznie projektami najlepiej wykonuje się zespołowo. W Bitpandzie zależy nam, by przynajmniej raz w tygodniu spotykać się osobiście. Z moich obserwacji wynika jednak, że coraz więcej pracowników szuka tego kontaktu osobistego i chętnie przychodzi do biura do pracy. Kontakt jest też niezbędny do tworzenia innowacji. Nigdy nie będziemy firmą w pełni zdalną – dodaje Krzysztof Raś.

Plany rozwojowe Bitpandy

Skupiamy się przede wszystkim na rozwoju naszej oferty produktowej, bezpieczeństwa i funkcjonalności platformy inwestycyjnej. To wymaga oczywiście ciągłego rozbudowywania zespołu o kolejnych specjalistów i ekspertów – mówi Krzysztof Raś.

Bitpanda skupia się przede wszystkim na europejskich rynkach. Najwięcej użytkowników mamy w regionie Austrii, Niemiec i Szwajcarii. Obserwujemy jednak rosnące zainteresowanie na nowych rynkach takich jak Francja, Hiszpania, Włochy czy Polska. 

W ostatnich latach skupiliśmy się na rozszerzeniu naszej oferty. W 2014 roku Bitpanda zaczynała jako firma umożliwiająca handel kryptowalutami. Od tego czasu staliśmy się pierwszym austriackim jednorożcem oraz rozwinęliśmy się we wszechstronną platformę inwestycyjną. Dziś Bitpanda umożliwia inwestowanie o minimalnej wartości 1 euro w akcje ułamkowe, ETF-y, metale szlachetne i kryptowaluty. Wszystko to wpływa na gwałtowny wzrost liczby naszych klientów. Na ten moment z Bitpandy korzystają ponad 3 miliony Europejczyków – dodaje Raś.

Więcej artykułów z cyklu Oko na Startup znajdziesz tu: Czytaj więcej