OLX łączy pracodawców i pracowników – nowa funkcjonalność
Rekordowo niskie bezrobocie przy jednoczesnym wzroście liczby zawodów deficytowych wymusza na pracodawcach bardziej aktywne niż kiedykolwiek poszukiwanie kandydatów do pracy. Tradycyjne ogłoszenia w mediach, specjalnych serwisach to dziś zbyt mało. Z tego względu, serwis z ogłoszeniami o pracę OLX, wprowadza nową usługę Spot.
Zawody deficytowe, czyli jakie?
Według danych Europejskiego Urzędu Statystycznego bezrobocie w Polsce w czerwcu br. spadło poniżej 4 proc. Z kolei dane raportu „Barometr zawodów 2019” potwierdzają na rynku pracy aż 31 zawodów deficytowych, czyli takich, gdzie zapotrzebowanie przewyższa liczbę dostępnych pracowników. Dla porównania rok wcześniej liczba ta wynosiła 27, zaś w 2017 roku – 23. Szacuje się, że w bieżącym roku zawody deficytowe stanowiły już 19 proc. wszystkich analizowanych, a rok wcześniej – 16 proc. Takie tendencje na rynku pracy to poważny kłopot dla pracodawców.
Obok pracowników branży budowlanej czy transportowej, gdzie liczba wakatów jest porażająca, narastają kłopoty z rekrutacją w zawodach łączących umiejętności prac umysłowych i fizycznych.
– Analiza rynku pracy oraz obserwacje m. in. naszego serwisu OLX odwiedzanego codziennie przez około 500 tys. użytkowników pozwalają nam sądzić, że przed największym wyzwaniem stoją właśnie rekruterzy z branż usługowych czy przedstawicieli handlowych – mówi Tomasz Grzechnik, New Ventures Operations Manager w Grupie OLX.
Z czego wynika taki stan rzeczy?
– Pracę w sprzedaży i obsłudze klienta po prostu trzeba lubić. Dobry kontakt z klientem oraz wysoka motywacja do osiągania celów to ważne cechy na tym stanowisku. Największym wyzwaniem w rekrutacji do działu obsługi klienta jest oczywiście znalezienie właściwych osób. Szukamy ludzi, którzy nie tyle posiadają twarde kompetencje, ale którzy dodatkowo mają w sobie „to coś” i potrafią się uczyć. Nie jest łatwo znaleźć takich kandydatów – mówi Kamila Gwizun, specjalistka ds. rekrutacji w INEA S.A.
Ułatwienie dla… jednych i drugich
Pracodawcy dziś nie mogą przebierać w CV leżących na biurkach czy wysłanych na skrzynki mailowe. W poszukiwaniu idealnych kandydatów korzystają z różnych dróg – od obecności na targach pracy, przez korzystanie z firmy rekrutacyjnych aż po ogłoszenia publikowane w mediach czy specjalnych portalach.
Odpowiedzią na rosnące wymagania są nowoczesne narzędzia. Propozycję przedstawia Grupa OLX, która stworzyła usługę „Spot”. Jakie będą jej główne funkcjonalności?
– Potencjalny kandydat bezpłatnie zakłada w naszym serwisie swój profil i uzupełnia go o standardowe informacje dotyczące doświadczenia, umiejętności. Innowacyjność polega na łatwym powiadamianiu kandydatów o zainteresowaniu przez „lajka” ich profilu ze strony rekruterów, a w przypadku zainteresowania z obu stron pojawia się duża szansa na zatrudnienie – dodaje Tomasz Grzechnik z OLX.
Taki mechanizm ma pozwalić zaoszczędzić czas rekruterów, dając im tym samym możliwość sprawnego zaczepienia potencjalnego kandydata. Z kolei użytkownik, który niekoniecznie musi szukać pracy w danym momencie, może w prosty sposób zmienić pracodawcę na takiego, który zagwarantuje mu większe zarobki lub możliwości rozwoju czy awansu. Jakie będą realne efekty? Dowiemy się już niebawem.