Student i pracodawca ściskają sobie rękę w biurze
|

Pieniądze najważniejsze? Czego jeszcze chcą studenci od ofert pracy w IT?

Studenci to przyszłość. Jak więc zachęcić ich do aplikowania do naszej firmy? To, że wysokie zarobki są kluczowym kryterium wyboru pracy w czasach kryzysu, nie powinno nikogo dziwić. Nie zawsze jednak firma ma możliwość przebicia oferty swojej konkurencji, jeśli chodzi o wynagrodzenie. Czego studenci szukają w ofertach pracy w IT? Dowiedz się, jak przyciągać zainteresowanie młodych talentów?

Universum Global od lat bada preferencje i opinie studentów na temat pracodawców działających na rynkach pracy w ich krajach. Firma stworzyła kilka grup respondentów, biorąc pod uwagę kierunek studiów. Dowiedz się, jakie są preferencje zawodowe studentów kierunków IT.

Czego szukają studenci w ofertach pracy w IT?

Poszczególne grupy wiekowe nie różnią się prawie w ogóle pod względem preferencji. Zarówno dla najmłodszych, jak i dla starszych ankietowanych najważniejsza jest możliwość otrzymywania wysokiego wynagrodzenia w przyszłości. Studenci nie obawiają się zaczynania od staży z przeciętnym wynagrodzeniem, jeżeli są przekonani, że ich zarobki wzrosną z czasem. Ponadto doceniają też doświadczenia zawodowe, które mogą pomóc im w rozwoju kariery w kolejnych latach. Jeżeli więc szukasz młodych, ambitnych ludzi do wsparcia swojego zespołu, stwórz takie oferty pracy w IT, w których podkreślona zostanie możliwość zdobywania cennych umiejętności. 

Młodsi studenci na trzecim miejscu stawiają możliwość udziału w szkoleniach IT i rozwijania umiejętności. To kryterium znajduje się też w pierwszej piątce oczekiwań drugiej grupy badanych. W przypadku tych starszych jest nieco inaczej – dla nich ważniejsza jest stabilność zatrudnienia, która okazała się zaledwie odrobinę mniej istotna dla osób w przedziale wiekowym od 16 do 21 lat. 

Im jednak dalej, tym bardziej oczekiwania badanych z tych dwóch grup wiekowych się rozjeżdżają. Dla osób w pierwszych latach studiów piątym najważniejszym aspektem jest szacunek do pracowników, podczas gdy żacy mający za sobą już kilka lat edukacji liczą na przyjazną atmosferę w pracy. Dla tych pierwszych ważne są innowacje, wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych i sukces na rynku. Starsi respondenci chcieliby mieć jasno wytyczoną ścieżkę rozwoju kariery – warto to podkreślać w ofertach pracy w IT. 

Typy profili karier

Studenci kierunków IT – profile kariery

Universum Global wyróżnia pięć profili karier: Balance-Seekers, Globe-Trotter, Go-Getter, Ground-Breaker i Change Maker. Wśród badanych w branży IT najwięcej jest Balance- Seekerów (37% w grupie starszych studentów i 31% wśród młodszych). Studenci różnych kierunków informatycznych reprezentują w porównywalnym stopniu także Globe-Trotterów (16% niezależnie od wieku respondentów), Go-Getterów (24% młodszych, 20% starszych) oraz Ground-Breakerów (21% młodych, 20% starszych).

Bardzo nieliczną grupą są Change-Makerzy (zaledwie 6-7%). Co ciekawe reprezentantów tej grupy jest zdecydowanie mniej na uczelniach wykładających ścisłe przedmioty. Dla odmiany znaleźć ich można na uniwersytetach i akademiach humanistycznych oraz artystycznych. 

Respondenci, którym wkrótce możesz chcieć przedstawić ofertę pracy w IT częściej niż studenci innych kierunków okazują się Ground-Breakerami.

Jak przyciągnąć do siebie te osoby? Formułując oferty pracy zgodnie z ich oczekiwaniami i budując odpowiedni wizerunek firmy.

Przeczytaj także: Why Finding your Talent is Important with Agnieszka Biała

 

Preferencje studentów IT a ich profile kariery

Co było przewidywalne, stabilne zatrudnienie najbardziej liczy się dla Balance-Seekerów, podczas gdy nie ma wielkiego znaczenia dla Ground-Breakerów (nie znajduje się w pierwszej dziesiątce ich preferencji). Przyjazna atmosfera w pracy zdaje się nie być wartościowym kryterium wyboru dla Go-Getterów. Oczywiste jest także, że to właśnie Globe-Trotterzy bardzo chętnie zaaplikują do firm, które proponują projekty w różnych miejscach świata lub relokację do interesującego kandydatów państwa. Inne grupy znacznie rzadziej deklarują zainteresowanie taką możliwością.  

W grupie ankietowanych większość stanowili Balance-Seekerzy. Oznacza to, że formułując oferty pracy w IT, warto postawić nacisk na elastyczność zatrudnienia i wspieranie pracowników w utrzymaniu balansu między życiem prywatnym oraz pracą. 

Globe-Trotterom zależy na interakcji z innymi ludźmi, podróżach i zmianie otoczenia raz na jakiś czas. Często są też zainteresowani nowoczesnymi technologiami i nieszablonowym podejściem do pracy. Pracodawcy obecnie rozglądającemu się za nowymi talentami nie zaszkodzi podkreślać, że jego firma jest intuicyjna.

Go-Getterzy chcą, aby ich zasługi były zauważane. Prestiż i szacunek pracodawcy do nich i ich pracy jest dla nich niezwykle istotny. Ground-Breakerzy za to chcą się stale rozwijać i pracować w dynamicznych zespołach. 

Wiedza to klucz do sukcesu, jeżeli wiesz, jak ją wykorzystać

Posiadanie dostępu do informacji to jeszcze nie pierwszy krok w kierunku sukcesu, ale to jeszcze nie koniec – trzeba też wiedzieć, jak dobrze wykorzystać zdobyte dane w codziennych działaniach firmy.

„W dzisiejszych czasach wszyscy jesteśmy bombardowani informacjami z każdej strony. Nie jest łatwo przebić się przez ten ogrom komunikatów i dotrzeć ze swoją ofertą do talentów, które chcemy przyciągnąć. Dlatego tak ważne jest, żeby mądrze, w oparciu o dane planować działania skierowane do przyszłych pracowników. W Universum wspieramy pracodawców, oferując im dostęp do informacji, by mogli tworzyć oferty odpowiadające rzeczywistym potrzebom młodych ludzi. Studenci dzielą się z nami także tym, w jakich kanałach zyskują wiedzę na temat pracodawców. Oferując pracodawcom dostęp do danych na temat wybranej grupy studentów na social mediach (targeted audience) zapewniamy skuteczne działania employer brandingowe. Kampanie tworzone przez Universum (Smart Recruitment Marketing Campaigns) przyciągają do naszych klientów talenty, które są najlepiej dopasowane do potrzeb danego pracodawcy i jednocześnie prawdziwie zainteresowane proponowaną ofertą, co sprawia, że zostaną w firmie na wiele lat”

Karolina Cichosz, Key Account Manager, Universum

Przeczytaj także: Rekrutacje trwają zbyt długo, tracą na tym firmy i kandydaci

IT – czyli co? Metoda analizy

Jak wszyscy wiemy, kierunków, które można by określić jako IT, jest wiele. Universum Global bierze pod uwagę kierunki związane między innymi z:

  • zarządzaniem i przetwarzaniem informacji, 
  • grafiką komputerową,
  • inżynierią oprogramowania,
  • programowaniem,
  • tworzeniem gier komputerowych,
  • telekomunikacją,
  • sztuczną inteligencją,
  • systemami e-biznes i innymi systemami informatycznymi.

Studenci zostali podzieleni na dwie grupy wiekowe. Pierwsza to osoby dopiero rozpoczynające edukację w konkretnym kierunku w wieku od 16 do 21 lat. Do drugiej grupy należą studenci w wieku 22-39 lat, czyli takie, które prawdopodobnie mają już za sobą kilka lat studiów. Badani są pytani nie tylko o znajomość marek, ale także preferencje – cechy, za które cenią potencjalnych pracodawców. Zapytania dotyczą:

  • wizerunku i reputacji pracodawców,
  • firmowej społeczności i kultury,
  • wynagrodzenia i możliwości pięcia się po szczeblach kariery,
  • charakterystyka pracy (co ją wyróżnia).

Universum to jeden z najbardziej uznanych specjalistów z branży employer brandingu na świecie. Firma działa w ponad 60 krajach. Pomaga pracodawcom na całym świecie osiągać cele biznesowe poprzez działania z zakresu employer brandingu oparte o  wysokiej jakości dane. Dzięki temu współpracujące z nią firmy są w stanie sprawnie docierać do talentów, których potrzebują, aby odnieść sukces. Universum co roku współpracuje z ponad 2000 uniwersytetami, grupami absolwentów i organizacjami zawodowymi na 50 rynkach. Zbiera spostrzeżenia od studentów i profesjonalistów, aby doradzać pracodawcom, jak przyciągać talenty, które pasują do ich kultury i celów ich organizacji.

Autor: Laura Kszczanowicz

guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze