Ilustracja do artykułu pt. "Piramida sukcesu: wszystko zaczyna się od słowa"
|

Piramida sukcesu: wszystko zaczyna się od słowa

Wszystko zaczyna się od słowa… i to zarówno tego wypowiedzianego czy napisanego, jak i niewyrażonego, niewypowiedzianego. To, w jaki sposób współpracujemy, następnie jak trafnie i szybko podejmujemy decyzje, a w konsekwencji czy firma osiąga sukces, zależy od jakości słowa funkcjonującego w firmowej przestrzeni.

Komunikacja fundamentem sukcesu

Efektywne komunikowanie się jest fundamentem sukcesu. O jakości słowa świadczą klarowne, precyzyjne i zrozumiałe komunikaty, które nie pozostawiają przestrzeni na domysły. Dobra komunikacja to również kwestia bezpośredniości przekazu, bez zbędnych zakłóceń i gierek słownych. Tak zwane drobne złośliwości czy „chwytanie za słówka” zabierają czas i energię, powodują, że komunikacja jest wyczerpująca sama w sobie, nie wyczerpuje natomiast zagadnienia. Zabiera energię. Fenomen dobrej komunikacji polega na tym, że jest ona prosta i wystarczająca.

Skuteczna komunikacja to słuchanie i stwarzanie przestrzeni do wyrażania swoich obaw, potrzeb, oczekiwań, jak i dzielenia się własnymi przemyśleniami, poglądami. Tworzy szacunek dla dialogu. O jakości słowa świadczy informacja zwrotna, zwłaszcza ta negatywna: jak dalece jest ona informacją o procesie, zadaniu i celu, a w jakim stopniu oskarżeniem czy atakiem. Bazuje na faktach, a nie opiniach czy interpretacjach i jest o tym, co jest, nie o tym, co nam się wydaje. Otwartość komunikacji i jej bezpośredniość buduje świadomość, że informacja ma służyć rozwojowi. Wzmacnia zatem gotowość do przyjęcia negatywnego komunikatu.

Kolejnym elementem jest kultura słowa i możliwość wyrażenia siebie. Bezpieczne środowisko pracy nie przyzwala na generalizowanie. Komunikaty „nigdy”, „ciągle”, „zawsze” nie budują bezpiecznego środowiska pracy.

Dobra komunikacja jest też o spójności, czyli o ustalaniu zasad oraz reguł postępowania i konsekwencji w ich przestrzeganiu.

To także odpowiedzialność za słowo, bo słowo buduje nastroje i emocje. Negatywne emocje, takie jak gniew, frustracja czy niecierpliwość, mogą poważnie wpływać na jakość komunikacji w zespole, a pozytywne, jak choćby docenienie, napędza zespół do osiągania coraz lepszych wyników.

Niewypowiedziane słowo też ma znaczenie – działa na szkodę. Zupełnie to tak nie działa, że jeśli czegoś nie powiemy, to tego nie ma. Wówczas oddajemy przestrzeń na niedomówienia i domysły. Innymi słowy, tworzy się drugi obieg informacji, na który nie mamy wpływu. Gdy ta przestrzeń jest szeroka, to nasza rzeczywistość zostaje zniekształcona. Niespójne lub nieregularne komunikaty czy plotka prowadzą do nieporozumień, skonfliktowania i izolacji członków zespołów. Domyślanie się, przemilczanie lub odpuszczanie czy unikanie trudnych tematów utrudnia zbudowanie współpracującego ze sobą zespołu.

Komunikacja na rzecz współpracy

Jakość komunikacji ma wpływ na to, w jaki sposób ludzie ze sobą współpracują, na ich zaangażowanie. Oddziałuje na postawy i podejście do wykonywanych zadań. Kultura słowa odpowiada natomiast za szacunek i w konsekwencji zaufanie, czyli podstawowe komponenty pozytywnego i bezpiecznego środowiska pracy. Wzajemne zaufanie pozwala na swobodne dzielenie się informacjami i konstruktywne rozwiązywanie problemów.

W takim skutecznie współpracującym zespole umacnia się też chęć do ciągłego uczenia się, odkrywania, eksperymentowania. Gdy ludzie się lubią to szybciej, łatwiej i jakoś naturalnie ze sobą pracują. Mają odpowiedzialność za swój kawałek pracy, którą dostarczają w odpowiedniej jakości i czasie, bo wiedzą, czego się od nich oczekuje. Jest pełne zrozumienie, że od ich pracy zależy praca innych osób; nie chcą nikogo wstrzymywać. Zgrany zespół można szybciej, łatwiej i taniej zaangażować. Ułatwia zrozumienie różnic, a nieporozumienia i konflikty mają charakter jawny i raczej rozwijają niż burzą funkcjonujące relacje.

Sprawnie współpracujący ze sobą zespół osiąga lepsze rezultaty w krótszym czasie. Umożliwia efektywne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji i skuteczne osiąganie wspólnych celów.

Komunikacja a proces decyzyjny

Dzięki efektywnie współpracującym ze sobą ludziom decyzje podejmowane są szybciej, prościej i trafniej. W środowisku bezpiecznych i dojrzałych relacji łatwiej o rzetelne dane na temat aktualnej sytuacji biznesowej, jak i identyfikację i ocenę potencjalnych zagrożeń oraz kryzysów.

Zaangażowane i wspierające się zespoły minimalizują ryzyko podjęcia niewłaściwej decyzji, bo ludzie otwarcie dzielą się wiedzą i nie mają obaw, by podnieść rękę, gdy widzą zagrożenie. Jest pełna odpowiedzialność za wyniki nie tylko poszczególnych zespołów, ale organizacji jako całości. Dzieje się to za sprawą pełnej świadomości, że nikt nie jest samotną wyspą, tylko łańcuchem wzajemnie powiązanych naczyń.

Inwestycja w rozwój

Trafne decyzje biznesowe stanowią o sukcesie organizacji. Zapewniają ciągły rozwój firmy i umacniają przewagę na wymagającym i konkurencyjnym rynku.

Fundamentem sukcesu jest inwestycja w rozwój umiejętności skutecznego i efektywnego komunikowania. Dzięki kulturze otwartej i bezpośredniej komunikacji tworzymy bezpieczne i stabilne środowisko biznesowe i zarazem idealne warunki do rozwoju firmy.

Skuteczna komunikacja to podstawa budowania zgranych, efektywnych zespołów. To ona decyduje, czy organizacja w świecie zmienności, niepewności i złożoności bardziej przypomina zwrotnego konia, czy raczej ociężałego słonia. Daje pewność, że naprzeciw kruchości i niezrozumiałości środowiska biznesowego, wystawiamy kreatywny, elastycznie reagujący i szybko adaptujący się do nowych okoliczności silny i wspierający się zespół, a nie wyizolowane, grające na siebie jednostki.

***

Magdalena Bobbe – ekspertka HR z ponad 15-letnim doświadczeniem obejmującym wszystkie aspekty zarządzania zasobami ludzkimi w firmach z różnych branż. Specjalizuje się we wdrażaniu zmian organizacyjnych, ze szczególnym naciskiem na strategię, kulturę organizacyjną, wartości oraz rozwój przywództwa. Wspiera zarządy w przeprowadzaniu pracowników przez procesy zmian i kryzysów. Szczególnie interesuje ją wpływ niedojrzałego zarządzania na kulturę organizacyjną, jego koszty energetyczne oraz utracony potencjał zespołów. Autorka książki „Ciuciubabka”, mentor, trener, coach.

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze