Grafika jest ilustracją do artykułu: Twitter Email Polacy o cyfrowych kompetencjach w pracy i rekrutacji. Przedstawia logo Magazyny Rekruter, Grupy Pracuj.pl oraz tytuł działu: Notatki Prasowe
|

Kompetencje cyfrowe w pracy i rekrutacji w opinii Polaków

Rozwiązania cyfrowe stały się integralną częścią naszego życia, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Technologia wkroczyła już na stałe na rynek pracy i wpłynęła na wiele aspektów zarówno w życiu pracodawców, jak i pracowników.

Rośnie bowiem liczba ofert, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególną rolę. Aż 6 na 10 respondentów najnowszego badania Pracuj.pl uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych kompetencji cyfrowych, to coraz trudniej będzie im utrzymać pracę. Technologia może jednak wspierać rekrutację i ją ułatwiać. Z danych Pracuj.pl wynika, że dziś już ponad połowa (53%) aplikacji na oferty w serwisie jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji. Cyfryzacja wspiera więc talenty, ale też przynosi wyzwania.

Najważniejsze informacje:

  • 7 na 10 Polaków kompetencje cyfrowe rozumie jako zdolność sprawnego korzystania z technologii. 
  • Zdaniem 70% badanych, kompetencje cyfrowe będą kluczowe na rynku pracy przyszłości.
  • By sprostać wyzwaniom zawodowym 68% badanych jest zdania, że musi podnosić umiejętności cyfrowe.
  • Algorytmy sztucznej inteligencji wspierają lepsze dopasowanie ofert pracy do umiejętności kandydatów.
  • 53% aplikacji na oferty w serwisie Pracuj.pl jest składana dzięki systemowi rekomendacji sztucznej inteligencji.

Kompetencje cyfrowe – Polaka obraz własny

7 na 10 Polaków kompetencje cyfrowe rozumie jako zdolność sprawnego korzystania z technologii. W najbliższej przyszłości to właśnie te umiejętności będą odgrywać kluczową rolę na rynku pracy – aż 70% badanych Polaków zgadza się z tą tezą. Z badań Europejskiego Banku Inwestycyjnego „Cyfryzacja w Europie 2022-2023” wynika, że zaawansowane technologie cyfrowe wykorzystuje obecnie 66% polskich firm. To stawia przed kandydatami nowe wyzwania.

Polski pracownik jest świadomy zachodzących zmian – taki obraz wyłania się z najnowszych badań Pracuj.pl. 6 na 10 respondentów uważa, że jeśli nie będą nabywać nowych kompetencji cyfrowych, to coraz trudniej będzie im znaleźć nową pracę, a nawet utrzymać aktualne stanowisko. Co więcej, ponad ⅓ Polaków obawia się wzrostu znaczenia sztucznej inteligencji oraz automatyzacji procesów związanych z ich obecnym miejscem pracy.

W ubiegłorocznym badaniu Pracuj.pl Polacy wykazywali większy optymizm niż dziś. Wówczas aż ⅔ badanych oceniało swoje kompetencje cyfrowe pozytywnie. Dziś 47% respondentów obawia się, że te umiejętności ma zbyt słabo rozwinięte i może to stanowić dla nich problem w momencie poszukiwania możliwości zawodowych. Rzeczywiście, aż 35% ofert pracy zamieszczonych w serwisie Pracuj.pl w 2022 roku wiązało się ze specjalizacjami, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególną rolę. Aby sprawdzić stan kompetencji cyfrowych polskich pracowników dziś, serwis Pracuj.pl przeprowadził badanie na grupie 2044 Polaków w wieku 18-65.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w marcu 2023 roku przez ARC Rynek i opinia na zlecenie serwisu Pracuj.pl. Pomiar wykonany metodą CAWI przeprowadzono na grupie 2044 Polaków, reprezentatywnej dla populacji osób czynnych zawodowo w wieku 18-65 pod względem płci, wieku oraz wielkości miejscowości zamieszkania. 

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Przeczytaj też: