Post-pandemiczna rzeczywistość w sektorze usług biznesowych i technologicznych
Ostatnie półtora roku przyniosło nam ogromne zmiany. Rynek pracy ewoluował w niesamowitym tempie – nieprzewidywalność Covid-19 sprawiła, że musieliśmy być elastyczni, dostosowywać się na bieżąco do otaczającej nas rzeczywistości. Cyfryzacja, automatyzacja procesów, otwarcie się na nowe modele pracy – organizacje mierzyły się z tym na co dzień. I choć wielu z nas się tego nie spodziewało, nasze firmy i pracownicy udowodnili, jak zwinni potrafią być i jak szybko potrafią dostosować się do nowych realiów.
Rynek ewoluował, choć możemy zastanawiać się czy nie trafniejsze byłoby stwierdzenie, że zmierzyliśmy się z rewolucją na rynku pracy. Jedno jest pewne – nie wrócimy do rzeczywistości, która była przed pandemią.
Jakie będą nasze postcovidowe wyzwania? Z czym firmy będą się mierzyć w najbliższym czasie? Na co powinniśmy przygotować nasze organizacje? I czy Covid-19, dość nieprzewidywalny, nie zmieni naszych priorytetów? Pod lupę wzięliśmy sektor usług biznesowych i technologicznych.
Sektor usług biznesowych i technologicznych – wyniki badań
Nie jesteśmy jedyni, którzy zadają sobie takie pytania. Tematy związane z rzeczywistością postcovidową wracają do nas jak mantra. Analizę czekających firmy wyzwań przygotowało krakowskie ASPIRE – organizacja reprezentująca sektor usług biznesowych i technologicznych. Poniżej wyniki, które powstały na bazie odpowiedzi 54 firm zatrudniających ponad 35,5 tysięcy pracowników.
Kluczowym wyzwaniem jest siła nabywcza wynagrodzeń – na ten punkt wskazało aż 74,1% badanych. Trudno się z tym nie zgodzić, ponieważ ceny produktów, energii, paliwa rosną w szybkim tempie, co sprawia, że pensje pracowników pozwalają na nabycie mniejszej ilości dóbr.
Na drugim miejscu znalazł się nacisk kandydatów na pracę zdalną – 59.3% badanych zaznaczyło tę odpowiedź. Tak wysoki procent niesie ze sobą kolejne kwestie, które będą musiały znaleźć się na „radarze” firm – prowadzenie skutecznego onboardingu online, budowanie zaangażowania i identyfikacji nowych pracowników z marką pracodawcy.
Na podium znalazł się także niedobór kandydatów na rynku pracy – 50% badanych wybrało ten punkt.
Na dalszych miejscach znalazły się kolejno:
- wyższe obroty – 27.8%
- hybrydowy model pracy -16.7%
- większa ilość zadań/pracy – 14.8%
- zmiana rodzaju pracy – 13%
- opodatkowanie – 8.5%
- produktywność – 5.6%
- automatyzacja – 1.9%
- digitalizacja – 1.9%
Wpływ koronawirusa na firmy z sektora nowoczesnych usług biznesowych opisaliśmy tu: Jak wygląda sektor SSC i BPO w Polsce?
Praca zdalna
W badaniu poruszono także temat związany z przyszłością pracy zdalnej. Firmy z sektora usług biznesowych i technologicznych zapytano, czy przewidują, że pracownicy w niedalekiej przyszłości będą obowiązkowo pracować z biur. Wyniki wyglądają następująco:
- praca w biurze będzie obowiązkowa raz w tygodniu – 38.9%
- praca w biurze będzie dobrowolna – 37%
- pracownicy będą musieli być w firmie przynajmniej raz w miesiącu – 14.8%
- w naszym centrum praca w biurze już jest obowiązkowa – 9.3%
Analizując odpowiedzi całkiem prawdopodobne wydaje się stwierdzenie, że model hybrydowy będzie przeważał w sektorze usług biznesowych i technologicznych, choć po to rozwiązanie sięga i będzie sięgać więcej firm. Zagrożenie kolejnymi lockdownami na pewno nie zachęca do powrotu do biur. Praca zdalna, wymagana też przez kandydatów jak widać w powyższych odpowiedziach, generuje szereg wyzwań, z którymi nie spotykaliśmy się przed pandemią – jak zarządzać zespołami rozproszonymi, jak rozliczać pracowników z wykonywanych zadań czy dbać o ich odpowiedni poziom motywacji.
Co na to czytelnicy Rekrutera?
Również wśród czytelników magazynu Rekruter, przeprowadziliśmy krótką ankietę na ten sam temat.
Wyniki kształtują się następująco:
- praca zdalna/hybrydowa -31%
- wypalenie zawodowe – 29%
- spadek siły nabywczej pensji -26%
- brak kandydatów -14%
Dodatkowo, jako wyzwania czytelnicy wskazywali budowanie poczucia przynależności do organizacji, kiedy pracuje się głównie zdalnie. Pojawiały się komentarze związane z integrowaniem i motywowaniem zespołów zdalnych.
To, na co firmy, media, influencerzy branżowi dużo częściej zwracają uwagę niż przed pandemią, jest tzw. well-being, czyli dobrostan pracowników. Dbanie o dobre samopoczucie pracowników jest odpowiedzią na wyzwania, z jakimi mierzą się i będą mierzyć firmy. Wspomnianym wypaleniem zawodowym, przepracowaniem czy brakiem społecznych interakcji spowodowanych pracą zdalną, koniecznością dostosowania się do intensywnych zmian, jakie przyniosła nam pandemia. Obserwujemy więcej akcji prozdrowotnych w firmach (na przykład „Good Company Matters” firmy Deloitte czy „Moje Ż” Grupy Żywiec opierającej się na 3 zasadach: tworzeniu możliwości rozwoju, przyjaznego miejsca pracy i wspierania zdrowego trybu życia).
Nie powinniśmy zapominać także o ważnym aspekcie, który dotknie nas wszystkich – zmian związanych z prawem podatkowym i prawem pracy.
Co Waszym zdaniem, drodzy Czytelnicy, powinniśmy dodać do tych rozważań?