Prezes w Polsce to mężczyzna. Truizm? Niestety.
Według danych za cały rok 2021 aż 80 proc. stanowisk prezesów i 75 proc. stanowisk członków zarządu w polskich firmach zajmują mężczyźni. Liczba kobiet na tych stanowiskach zaczęła spadać.
I choć sytuacja w Polsce jest porównywalna do tej w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, odbiega znacząco od Norwegii, Szwecji czy Finlandii.
Analizy wywiadowni Dun & Bradstreet
Liczba firm należących do kobiet w Polsce na koniec 2021 r. była o 3% mniejsza niż rok wcześniej i stanowiła 32,5% wszystkich firm. Tak wynika z analizy danych z KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Jednocześnie spadła liczba kobiet na stanowiskach prezesów – z 23,5% do 19,5% – oraz członków zarządów – z 30% do 25%. Oznacza to, że aż 80% stanowisk prezesów i 75% stanowisk członków zarządu zajmują mężczyźni. Jest tak mimo że wg danych GUS, udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40%. Spadek liczby kobiet na stanowiskach prezesów i członków zarządu dotyczy również spółek notowanych na polskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.
Kobiety w czasie pandemii w dużo większym stopniu przejęły na siebie obowiązki domowe i wychowawcze, łączyć je z wyzwaniami zawodowymi. Można powiedzieć, że w okresie lockdownów i pracy zdalnej wykonały tytaniczny wręcz wysiłek. To na pewno wpłynęło na ich karierę i wybory zawodowe.
Jak zaznacza Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni konkursu Bizneswoman Roku, pandemia miała niewątpliwy wpływ na spadek aktywności biznesowej kobiet. Stereotypy związane z płcią, liczne obowiązki związane z życiem rodzinnym, sprawiają, że wiele kobiet rezygnuje z pewnych ścieżek kariery.
I wciąż zarabiają mniej. Różnica wynagrodzeń osób wykonujących tę samą pracę, w podobnym wieku i podobnym wykształceniu, według danych Eurostatu wynosi 16-17%. Według danych GUS nawet 20%. Czyt. więcej: Polski ład receptą na lukę płacową.
Brak kobiecego głosu w debacie publicznej również ma negatywnie odbija się na ich sytuacji zawodowej. Według danych z maja 2021 r. aż 75% specjalistów zapraszanych do wypowiedzi w mediach to mężczyźni.
Wiedza Nie Ma Płci
Stąd też pomysł na kampanię Wiedza Nie Ma Płci, która jest inicjatywą Klubu Champions of Change. Klub działa na rzecz wspierania różnorodności w biznesie i wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Kampania, której druga edycja właśnie startuje, ma wzmocnić pozycję kobiet w debacie publicznej. Celem jest zwiększenie w mediach obecności specjalistek z różnych dziedzin.
– Chcemy pokazać ekspertki, które mają wiedzę również w tematach trudnych, jak sztuczna inteligencja, automatyzacja w biznesie, przyszłość rynku pracy – podkreśla Olga Kozierowska. W ramach kampanii, od 17 stycznia do 14 lutego br., na kanale YouTube Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką będą publikowane debaty z udziałem menedżerek i kobiet biznesu.
Cykl spotkań Wiedza Nie Ma Płci 2022 obejmuje pięć debat:
- Automatyzacja w biznesie. 20 stycznia: Ekspertki: Agnieszka Pietrzak z Huawei, Magda Kotowska-Gawrylczyk z NatWest i Marta Tylek z Accenture
- Praca zdalna vs. hybrydowa. 7 luty: Agnieszka Pocztowska z Shell Polska, Karolina Gębura- Nowak z Philip Morris i Agnieszka Mitoraj z Deloitte
- Jak stereotypy kształtują sztuczną inteligencję i co z tym zrobić? – 10 lutego – Ekspertki: Agnieszka Piechocka z SAS, Magdalena Kasiewicz z Microsoft i Żaneta Łucka- Tomczyk z Orange
- Jak wykorzystać talenty i pozbyć się uprzedzeń. 14 luty: Iwona Dudzińska z Citi Handlowy i Małgorzata Petru z Banku BNP Paribas
Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej: sukcespisanyszminka.pl