|

Raport: 77% Polaków chce aby ich dzieci uczyły się programowania

Polacy widzą przyszłość swoich dzieci w nowoczesnych technologiach. Jak wynika z raportu organizacji Public First „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przygotowanym na zlecenie Amazon Web Services (AWS) 77 procent Polaków uważa za ważną naukę programowania u dziecka, 69 proc. chce, aby dziecko nauczyło się tworzyć własną stronę internetową, a 54 proc. – aby dziecko nauczyło się budować model uczenia maszynowego.

Raport „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski” przedstawia stan przygotowania Polski oraz innych krajów UE do realizacji celów Dekady Cyfrowej. Zgodnie z założeniami unijnej strategii do 2030 roku odsetek populacji z podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi powinien wynieść 80 proc.

Dużo do nadrobienia

Pomimo tego, że większość Europejczyków posiada podstawowe kompetencje cyfrowe, to między poszczególnymi krajami utrzymują się znaczne różnice. Odsetek ludności posiadającej przynajmniej podstawowe umiejętności w tym zakresie waha się od 29 proc. do 79 proc. Polska utrzymuje się mniej więcej w połowie unijnej stawki z wynikiem ponad 44 proc. W ciągu ostatnich pięciu lat ogólny wskaźnik rozpowszechnienia podstawowych umiejętności cyfrowych udział ten wzrósł jedynie o 4,4 punktu procentowego. Zbyt powolny wzrost jest odnotowywany również w odsetku kobiet wśród specjalistów ICT w Polsce – od 2016 roku o zaledwie 1,4 punktu procentowego. Tymczasem celem jest zatrudnianie w tym sektorze w Europie tyle samo osób obojga płci.

Dzieci nadzieją na przyspieszenie adaptacji umiejętności cyfrowych

Zgodnie z raportem „Wykorzystanie cyfrowego potencjału Polski”, w Polsce w ciągu ostatnich trzech miesięcy 67 proc. osób korzystało z edytorów tekstu, 55 proc. – z oprogramowania do edycji zdjęć, plików wideo lub audio, 46 proc. – z arkuszy kalkulacyjnych, a 15 proc. – pisało kod w języku programowania. Z kolei, jeśli chodzi o czynności, z którymi respondenci czują się najbardziej pewnie, to na pierwszych miejscach uplasowało się wysłanie e-maila (95 proc.), znalezienie w Internecie produktu w dobrej cenie (80 proc.), dodanie wpisu na mediach społecznościowych (89 proc.). Najsłabiej w zestawieniu wypadło przeanalizowanie dużego zbioru danych, ale poza arkuszem kalkulacyjnym (29 proc.), stworzenie własnej strony internetowej (20 proc.), zaprogramowanie niewielkiej aplikacji (17 proc.).

– Najlepiej radzimy sobie z rzeczami, które robimy również poza pracą, takimi jak wrzucanie postów na naszych profilach na social mediach czy szukanie w sieci produktów po okazyjnych cenach. Dopiero kiedy przechodzimy do bardziej sprecyzowanych umiejętności, wówczas już mniej osób czuje się pewnie w ich wykonywaniu.

Oczywiście nie każdy musi umieść pisać kod czy rozumieć uczenie maszynowe, jednak jest cała gama innych umiejętności cyfrowych, które są niezmiernie przydatne, czy wręcz niezbędne, w codziennej pracy, również tej niezwiązanej bezpośrednio z technologią. Mam na myśli chociażby takie kwestie jak bezpieczne działanie w sieci, umiejętność przygotowania i udostępniania pliku online bądź umawiania spotkań wideo – mówi Tomasz Stachlewski, CEE Senior Solutions Architecture Manager w AWS.

O ile z naszymi umiejętnościami w tych kwestiach bywa różnie, to pocieszający jest fakt, że zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest rozwój cyfrowy naszych dzieci, a to rokuje dobrze na przyszłość.

AWS ogłosił, że do 2025 roku przeszkoli bezpłatnie 29 milionów ludzi na całym świecie w zakresie technologii cloud computing. Z kursów będzie można korzystać również w Polsce, zarówno online, jak i podczas wydarzeń stacjonarnych. Pierwsze z nich to AWS Pop-up Hub Warsaw, które odbędzie się w dniach 10-14 października w Centrum Konferencyjnym ADN w Warszawie. Podczas wydarzenia eksperci AWS podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem zarówno podczas praktycznych warsztatów, jak i merytorycznych wystąpień. Dostępne będą sesje szkoleniowe i certyfikacyjne AWS. Udział w konferencji jest bezpłatny.

Rejestracja jest dostępna pod linkiem: https://aws.amazon.com/events/pop-up-hub/poland/.

Badanie na zlecenie Amazon Web Services (AWS) przeprowadzono w 2022 roku. Reprezentatywne dla danego kraju badanie konsumenckie objęło łącznie 6 830 Europejczyków, w tym 1 006 osób w Polsce.