|

Raport „Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników”

Największą barierą jest brak informacji o istniejących rozwiązaniach

45% badanych za główną przeszkodę, która uniemożliwia lub utrudnia wdrożenie nowych technologii wspomagających rekrutację i selekcję pracowników w swojej firmie podaje brak informacji o istniejących  rozwiązaniach w tym zakresie – wynika z raportu Emplocity.

Informacja ta może dziwić ponieważ 72% pracodawców uważa,
że potrzebuje wsparcia nowych technologii w docieraniu do kandydatów
i pozyskiwaniu ich aplikacji. Dla 44% ankietowanych to właśnie ten etap stanowi największe wyzwanie w całym procesie rekrutacji. Pracodawcy
w Polsce mają najmniejszy problem z analizą i selekcją otrzymanych zgłoszeń (27%), udzielaniem informacji zwrotnej (27%)
oraz przeprowadzaniem drugiego etapu selekcji (24%).

Nowe technologie lekarstwem na rekrutacyjne wyzwania

Umacniający się rynek pracownika wymaga od rekrutujących sprawnie przeprowadzanych działań rekrutacyjnych, doskonale dopasowanych do preferencji grup docelowych. Wdrożenie nowych technologii w obszarze zarządzania procesami HR ułatwia przyciąganie talentów do firmy. Tymczasem, zaledwie 15% pracodawców wprowadza regularnie tego typu rozwiązania i jest otwartych na nowe, innowacyjne pomysły z tej dziedziny.

Głosy badanych pracodawców są podzielone, co do wykorzystywania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego w procesie rekrutacji. 43% ankietowanych nie korzysta i nie widzi potrzeby wdrażania
tego typu rozwiązań w kontekście swoich działań rekrutacyjnych. Z kolei 34% badanych dostrzega
dla nich potencjał w swojej organizacji, chociaż obecnie nie miało z nimi do czynienia. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe są znane 11% badanych pracodawców, którzy planują także wdrożenie tego typu rozwiązań w przyszłości. 3% pracodawców deklarowało korzystanie z nich już w czasie udziału w badaniu.

Sztuczna inteligencja zamiast rekrutera

Uczestnicy badania uznali jednak, że sztuczna inteligencja nie zastąpi rekrutera w komunikacji
z kandydatami (kontakt telefoniczny, e – mail,  kontakt osobisty). — Nasza analiza wykazała, że jedynie
5 proc. rekruterów obawia się wprowadzenia nowych technologii w HR. W przyszłości sztuczna inteligencja nie zastąpi ich na stanowiskach, ale pomoże w pracy. Zautomatyzowane zostaną powtarzalne czynności związane z identyfikacją, wstępną analizą i dotarciem do pożądanych kandydatów. Obecnie takich rozwiązań pojawia się coraz więcej. W Polsce jednak HR-owcy pracowali dotychczas głównie tradycyjnymi metodami. Dopiero teraz zmuszeni są nadrabiać zaległości, bo wymusza to na nich rynek pracownika
i nowe nawyki komunikacyjne pokoleń Y i Z. Firmy rywalizują o talenty, a młodzi funkcjonują na skraju offline i online, oczekując coraz bardziej przemyślanych rozwiązań
— wyjaśnia Jacek Krajewski, Menedżer ds. Rozwoju z Emplocity.

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe – czy warto?

Dlaczego warto sięgać po narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w procesie rekrutacji? Uczestnicy badania ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” wskazali na szereg zalet tego typu rozwiązań, które mają szansę zwiększyć efektywność procesów rekrutacyjnych, eliminując część błędów, które zdarza się popełniać rekruterowi.

Chodzi głównie o odporność na stres i zmęczenie, jak i na podświadome (czasem świadome) uprzedzenia i różnego rodzaju błędy poznawcze wobec potencjalnych pracowników, wynikające z ich płci, wieku
czy też pochodzenia. W założeniu ma to umożliwiać wybór kandydatów na podstawie ich kompetencji
i umiejętności
– mówi Krzysztof Sobczak, współtwórca i prezes Emplocity.

Co będzie za 5 lat?

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji znajdują sobie coraz więcej miejsca w różnych branżach
i obszarach. 54% badanych przez Emplocity uważa, że w perspektywie najbliższych 5 lat maszyny wyręczą człowieka w zadaniach, w których są zwyczajnie efektywniejsze zwiększając w ten sposób wydajność ludzi. Temu poglądowi przeciwstawia się głos 41% ankietowanych, którzy uważają, że wykorzystanie sztucznej inteligencji w rekrutacji i selekcji nadal będzie kształtowało się na niskim poziomie. Nieliczni są zdania,
że maszyny zastąpią pracę człowieka i przyczynią się do wzrostu bezrobocia w grupie pracowników
działów HR.

Raport można za darmo pobrać ze strony: www.emplocity.pl/raport.

Badanie ,,Sztuczna inteligencja w rekrutacji pracowników” zostało przeprowadzone metodą CAWI i CATI w grupie 300 osób na przełomie maja
i czerwca 2017 roku. W badaniu udział wzięli przedstawiciele firm zatrudniających minimum 50 osób. Grupa docelowa składała się z osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie procesów rekrutacji (członkowie zarządu, właściciele firm, dyrektorzy zarządzający, przedstawiciele działów HR lub innych działów odpowiedzialnych za rekrutację).