Rekrutacja w nowej rzeczywistości
Wielu kandydatów podejmuje teraz decyzję o zmianie pracy lub jest w trakcie rozmów z pracodawcami. Bez względu na sytuację, rekrutacja trwa, a candidate experience wciąż ma znaczenie. Dlatego przedstawiamy wskazówki od Gabrieli Machajek, Recruitment Manager w Play.
Co warto wiedzieć o rekrutacji w czasie pandemii?
1. Do odwołania rekrutujemy wyłącznie za pomocą narzędzi online (telefon, wideo-rozmowa). Jeśli po rozmowie telefonicznej zapadnie decyzja o spotkaniu, odbędzie się ono zdalnie. Dobrze, by tę informację przekazać jasno kandydatom, już na samym początku rekrutacji.
2. Rozmowa rekrutacyjna. W trakcie wideo rozmowy wydarzy się to, co zwykle dzieje się na spotkaniu osobistym – zapytamy kandydata o jego historię zawodową, opowiemy o roli i zadaniach, odpowiemy na wszystkie pytania. My zobaczymy kandydata i kandydat zobaczy nas.
3. Adaptacja do nowych okoliczności. Wiemy, że część najbliższych spotkań rekrutacyjnych odbędzie się najprawdopodobniej w domach, i że czasem w tle rozmowy wideo może pojawić się dziecko kandydata, kichający kot lub szczekający pies. Zapewniajmy kandydatów, że to nam nie przeszkadza.
4. Wyrozumiałość. Zrozumiemy, jeśli kandydat poprosi o przełożenie spotkania czy zdecyduje się zawiesić, a nawet odwołać swój udział procesie. Wystarczy, że zakomunikuje, że z powodu obecnej sytuacji woli przełożyć spotkanie na inny termin lub zrezygnować z rozmów.
5. Pytania podstawą komunikacji. Kandydat w procesie powinien pytać o wszystko, co dla niego ważne. Szczególnie, kiedy pandemia będzie trwać przez dłuższy czas. Pytania na temat tego jak będzie planowana praca, w jakim zakresie można pracować zdalnie w danym zespole i jak będą wyglądały pierwsze miesiące pracy, to kwestie, które powinny być wyjaśnione w trakcie rozmów o pracę.
6. Odwaga. Zachęcamy kandydatów do tego, aby nie bali się mówić o swoich wątpliwościach biznesowych. Każdy je teraz ma. Im będzie nas więcej, tym lepiej sobie poradzimy w nowej sytuacji.
W najbliższym czasie kandydaci powinni być przygotowani na utrudnienia w procesie rekrutacji. Może się zdarzyć, że spotkania będą przekładane lub odwoływane (nawet te zdalne), a firmy będą potrzebować więcej czasu na podejmowanie decyzji lub powrócą z kolejnymi pytaniami do kandydata.
Rekrutacja jest jeszcze większym wyzwaniem niż była do tej pory. Dlatego w tym trudnym momencie wyrozumiałość i wsparcie powinno działać obustronnie. Tylko razem możemy dostosować nasze działania do bardzo szybko zmieniającej się rzeczywistości.
Autor: Gabriela Machajek, Recruitment Manager w Play.
Jeśli interesuje Cię temat tego, jak obecnie wygląda komunikacja w branży HR i rekrutacyjnej – CZYTAJ WIĘCEJ.
SZUKASZ PRACY? ODWIEDŹ SERWIS HR-LINE!
