|

Różnice kulturowe – jak wygrać w międzynarodowym zespole

Różnice kulturowe mogą tworzyć bariery lub stanowić o przewadze konkurencyjnej, dzięki której organizacje doskonale będą odnajdywać się w często zmieniającym się środowisku. Mogą łączyć i mogą dzielić. Sprzyjać rozwoju biznesu i go udaremniać. Wszystko zależy od tego, czy liderzy i menedżerowie będą potrafili zbudować pełne zrozumienia i poszanowania relacje między pracownikami oraz efektywnie zarządzać pomimo oczywistych różnic.

O tym, jak przechylić szalę na korzyść organizacji i wygrać siłą międzykulturowych zespołów mówiono podczas pierwszej w Polsce konferencji „Siła Międzynarodowych Zespołów”, która odbyła się w październiku we Wrocławiu.

Międzynarodowe fuzje i przejęcia, choć często rozgrywają się na poziomie globalnym, zasadnicze znaczenie mają na lokalnych rynkach. O powodzeniu przedsięwzięcia często decydują właśnie regiony, którym uda się pogodzić nie tylko zespoły z różnych organizacji, ale niekiedy z różnych krajów.

Przypomina mi się fuzja dwóch gigantów z sektora ITC. Nokia i Siemens parę lat temu stworzyli Nokia Siemens Networks. Przyczyny fuzji były oczywiste – połączenie sił na mocno konkurencyjnym rynku po to, by wspólnie pokonać biznesowych rywali. Wszystko zapowiadało się dobrze, jednak ostatecznie legło w gruzach. Dlaczego tak się stało? Podobnie jak w małżeństwie różnice wymagają szczególnej ostrożności, również w przypadku dużych organizacji różnice kulturowe w nieodpowiedni sposób zaadresowane mogą okazać się nie do pogodzenia.

W świecie biznesu taki przykład nie stanowi rzadkości. Według badań w fuzjach, które kończą się niepowodzeniem, 40% przyczyn niepowodzeń wynika bezpośrednio z różnic kulturowych oraz błędów w komunikacji, nierozerwalnie z kulturą związanej. Różnice międzykulturowe to niebagatelny aspekt zarządzania organizacjami – podkreśliła w jednym z otwierających wystąpień gospodarz konferencji Monika Chutnik Dyrektor Zarządzająca ETTA Global Leadership Consulting.

Również Grażyna Drab – menedżerka z wieloletnim stażem w międzynarodowych korporacjach – podkreślała, jak drobne różnice i nieporozumienia wpływają na codzienny biznes. Ludzie różnią się od siebie. Nieważne jak długo pracują w jednej firmie czy przez ile czasu mieszkają za granicą, kultura jest wyznacznikiem tego, jak się zachowują. Możemy wyznawać ten sam system wartości, ale jego postrzeganie i zrozumienie jest uzależnione od danej kultury. Potwierdził to Tobias Svensson – Managing Director SSAB Polska – który przedstawił uczestnikom konferencji punkt widzenia ekspata, dla którego domem stała się Polska. Podczas swojego wystąpienia “Od szoku kulturowego do nawigacji poprzez kultury. Moja osobista podróż” stwierdził Praca w międzynarodowym środowisku daje nie tylko możliwość poznania innych krajów czy kultur, ale także stwarza szanse, by lepiej poznać samego siebie.

Uczestnicy mieli także okazję wziąć udział w warsztatach poświęconych między innymi przywództwu, kooperacji konkurentów, tworzeniu efektywnej polityki ekspackiej oraz wykorzystaniu różnorodnych metodyk projektowych do jak najlepszego zarządzania międzynarodowym zespołem. Bartosz Poździk, Chief Operating Officer w Credit-Suisse CoE, skupił się na doborze stylu zarządzania, który pozwoli realizować cele w zróżnicowanym kulturowo zespole. O przywództwie, w którym za cel stawiane jest by organizacja stała się liderem dla innych organizacji i efektywnie konkuperowała (czyli kooperowała z konkurentami) mówił Grzegorz Pabian, General Manager UBS Business Solutions Center Wrocław oraz Katarzyna Romanowicz, Leadership Consultant w ETTA Global Leadership Consulting. W naszych skomplikowanych czasach, kiedy organizacje na jednym polu konkurują, a na innym mogą współpracować, ważne jest dostrzeganie wspólnych interesów i dawanie sobie i innym szansy na współpracę – tym bardziej jeśli dotyczy to lokalnego rynku, na którym razem można osiągnąć więcej – podkreślał Grzegorz Pabian.

W tej sesji konferencyjnej również Elżbieta Malicka, International Mobility & Talent Management Chief Specialist KGHM, podzieliła się swoimi doświadczeniami w zakresie wewnętrznej rekrutacji w firmie na stanowiska i do projektów wiążących się z relokacją. O swojej osobistej ścieżce poprzez różnorodne metody zarządzania – od Lean, Six Sigma aż do agile i Design Thinking – oraz o nieustannym dążeniu do wykorzystywania nadarzających się okazji  opowiadał z zaangażowaniem Edesio Santana, Service Delivery Manager IBM.

W drugiej części dnia, organizatorzy konferencji zaplanowali tematyczne bloki warsztatowe poświęcone współpracy z przedstawicielami innych kultur i narodowości. Goście biorący udział w wydarzeniu mogli wybrać warsztaty poświęcone współpracy i zatrudnianiu Ukraińców, które poprowadziły Iga Machalewska, Training Manager oraz Joanna Bagińska, Soft Skills Trainer z firmy Luxoft Poland, a także dotyczące różnic w kooperacji z Niemcami i Szwajcarami prowadzonymi przez dr Barbarę Bartczak i Dorę Pędziwiatr Cross-Cultural Trainers w ETTA Global Leadership Consulting. Dla osób szczególnie zainteresowanych współpracą z azjatyckimi partnerami organizatorzy przygotowali dwie sesje: dotyczącą współpracy z Chińczykami, którą prowadziły Joanna Tomalczyk, Purchasing Director w Top Secret Sp. z o.o. wraz z Katarzyną Romanowicz z ETTA Global Leadership Consulting oraz poświęconą kooperacji z Indusami – tj. mieszkańcami Indii, którzy często nazywani są Hindusami, choć to określenie oznacza wyznawców hinduizmu – prowadzoną przez doświadczoną w tym obszarze ekspertkę – Michalinę Konkel Cross-Cultural & Leadership Consultant w ETTA Global Leadership Consulting.

Na zakończenie konferencji organizatorzy zaprojektowali specjalne sesje 1×1 – podczas których uczestnicy mogli w bezpośredniej rozmowie z ekspertami odnieść się do omówionych zagadnień, dopytać o szczegóły bądź skonsultować konkretny problem, z którym sami muszą się zmierzyć wewnątrz organizacji.

Kolejna konferencja Siła Międzynarodowych Zespołów odbędzie się 20. października 2017.

O organizatorze konferencji:

ETTA Global Leadership Consulting to firma doradczo-szkoleniowa specjalizująca się w rozwoju kadry menedżerskiej, komunikacji międzykulturowej, zarządzaniu wirtualnym zespołem, jak i zarządzaniem różnorodnością i talentami. Firma koncentruje swoje działania na wspieraniu procesów zarządzania ludźmi w międzynarodowym kontekście biznesowym.

Więcej o organizatorze przeczytaj tutaj.

Przeczytaj też:

guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze
Foge
Foge
7 lat temu

Os custos para suportar a Máquina SIBS estão compensados nos despedimentos que a Banca foi fazendo ao longo dos anos por não precisar de continuar a ter gente aos balcões para atender o pessoal desviado para as máquinas SIBS e na sobrecarga de trabalho dos que ficaram.Para a banca há sempre sol na eira e chuva no nabal. A regulação da banca, para não haver cá teóricos de que é excessiva (vê-se, aliás), resolvia-se naidlnaoizanco a banca, sem apelo nem agravo.

Cherry
Cherry
7 lat temu

You shud also – deep fry Ikan Kembung wif taminard then top wit shallots serai n cili padi and squeeze a generous amount of limau nipis