Ilustracja do artykułu pt. "Rynek pracy w 2025 roku - jakie zawody i kompetencje będą najbardziej pożądane?"
|

Rynek pracy w 2025 roku – jakie zawody i kompetencje będą najbardziej pożądane?

W związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku pracy szczególnie istotne staje się obserwowanie najważniejszych trendów w zatrudnieniu. Ma to znaczenie tak dla osób, które dopiero zaczynają karierę, jak i tych myślących o przekwalifikowaniu się. Świadomi zmian powinni być także obecni pracownicy – potrzeba ciągłego rozwoju jest dziś bardzo wyraźną tendencją. Zebraliśmy zawody i kompetencje, które w 2025 roku będą szczególnie pożądane przez pracodawców.

Specjalista ds. sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego (AI/ML Specialist)

Rok 2024 upłynął pod hasłem inwestowania w rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i nic nie wskazuje, aby w przyszłym roku ten trend miał się odwrócić. Specjaliści w tym zakresie pozostają kluczowi w kwestii automatyzacji, wykorzystania danych, czy generalnego usprawniania procesów biznesowych.

Analiza przygotowana przez Jooble i No Fluff Jobs wykazała, że w 2024 roku nastąpił znaczny wzrost liczby ofert pracy związanych z AI. Jeszcze na początku 2023 r. średnia miesięczna liczba takich ofert wynosiła około 1300. W 2024 roku wzrosła jednak do 2500-3000 ofert miesięcznie. Z takim gwałtownym wzrostem mieliśmy do czynienia od stycznia obecnego roku. Wyniósł on 119 proc. w porównaniu z końcem 2023 roku. 

Ekspert ds. cyberbezpieczeństwa (Cybersecurity Specialist)

Cyberbezpieczeństwo pozostaje jedną z najbardziej pożądanych ścieżek kariery w IT. Wraz z rozwojem technologii rośnie bowiem liczba zagrożeń w cyberprzestrzeni. Firmy muszą być gotowe na ochronę przed atakami tego rodzaju.

Z badania KPMG wynika, że aż 66 proc. polskich firm doświadczyło w ostatnim roku co najmniej jednego cyberatatku. Testowanie baz danych i aplikacji, mające na celu identyfikację ich słabości, stanie się w nadchodzących latach jednym z głównych obszarów zainteresowania firm z różnych branż. 

Analityk danych (Data Analyst)

Współczesne organizacje gromadzą ogromne ilości danych, nic więc dziwnego, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów, którzy potrafią je analizować. Analitycy danych pomagają firmom podejmować świadome decyzje biznesowe, wykorzystując dane do wykrywania trendów, przewidywania potrzeb rynku czy optymalizacji procesów. Ich rola będzie niezbędna w każdej branży, od finansów po zdrowie. Warto podkreślić, że oprócz analityków danych, na rynku rośnie zapotrzebowanie także na specjalistów w zakresie analityki predykcyjnej oraz big data.

Inżynier ds. energii odnawialnej (Renewable Energy Engineer)

Rosnąca presja związana z redukcją emisji CO2 oraz transformacją energetyczną przyczynia się do wzrostu zapotrzebowania na specjalistów w tej dziedzinie. W zakresie energii odnawialnej potrzebni są eksperci, którzy będą projektować i wdrażać technologie związane z energią słoneczną, wiatrową czy wodną. Zrównoważony rozwój energetyczny staje się nie tylko wyzwaniem ekologicznym, ale i ekonomicznym.

Specjalista ds. rozwoju talentów (Talent Development Specialist)

Na konkurencyjnym rynku pracy organizacje kładą duży nacisk na rozwój własnych pracowników. Specjaliści ds. rozwoju talentów są odpowiedzialni za projektowanie programów szkoleniowych, mentoringowych oraz ścieżek kariery, które umożliwią pracownikom rozwój ich umiejętności wewnątrz firmy. W 2025 roku prawdopodobnie zyskają na znaczeniu także kompetencje w zakresie rozwoju liderów oraz zarządzania różnorodnością w organizacjach.

Rynek pracy 2025 – jakie umiejętności będą najbardziej pożądane?

Futurysta Bernard Marr na łamach Forbes wskazał na 5 kompetencji, które jego zdaniem okażą się kluczowe w 2025 roku. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i postępującą cyfryzacją najbardziej mają zyskać te osoby, które są zdolne do “adaptacji i wykorzystania tych przełomowych sił”. 

Jako pierwszą kompetencję autor wymienia właśnie biegłość w zakresie korzystania z AI, powołując się na popularne powiedzenie: “sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi, ale ludzie korzystający z AI zastąpią tych, którzy tego nie robią”. W zakres tych kompetencji wchodzi m.in. prompt engineering, dostosowywanie modeli AI do konkretnych zastosowań biznesowych, czy zrozumienie dylematów moralnych oraz ograniczeń tej technologii.

Potrzeba ciągłego uczenia się

Skoro technologia będzie stanowiła fundament rozwoju i innowacji, kluczowe dla organizacji będą także osoby zdolne do przewodzenia procesom cyfrowej transformacji.

Tempo rozwoju technologicznego sprawia jednocześnie, że nawet krótka przerwa w nauce może skutkować, że nasze umiejętności szybko staną się przestarzałe lub nieadekwatne. Najbardziej przyszłościowe organizacje będą więc promować model ciągłego uczenia się, który pozwoli na utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Zmienić mają się także ośrodki edukacyjne, proponując bardziej elastyczne usługi.

Nawet najbardziej zaawansowane systemy nie będą jednak wciąż w stanie zastąpić złożonego, kompleksowego ludzkiego myślenia. Dlatego na rynku pracy cenione będą osoby, które zdolne są do tworzenia strategii oraz rozwiązywania złożonych problemów. Szczególnie ze względu na niepewne, stale zmieniające się środowisko.

Ekspert wskazuje ponadto, że wzrośnie także waga unikalnych ludzkich cech, takich jak inteligencja emocjonalne. Empatia, umiejętność budowania zaufania, mentoringu czy rozwiązywania konfliktów nabiorą w przyszłym roku jeszcze większego znaczenia. 

Co dodalibyście do tej listy? Zapraszamy do komentowania.

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze