newsletter
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Salesforce- dlaczego bije rekordy popularności?

1453
[social_warfare]

Pojawia się coraz więcej ofert pracy dla programistów ze znajomością Salesforce. Czym jest Salesforce i dlaczego stał się tak popularny? Jak zdobywać kompetencje w tym obszarze? Na te pytania odpowiada Piotr Osiński z firmy Accenture.

Co skłoniło Pana do rozpoczęcia swojej „przygody” z Salesforce?

Stało się to przypadkiem, kiedy rozpocząłem pracę w zespole CRM. Po analizie i poznaniu innych produktów takich jak np. Microsoft Dynamics CRM zapadła decyzja, aby zostać specjalistą od Salesforce, z racji pozycji lidera na rynku.

Jak Salesforce zdobył swoją popularność?

Platforma stała się popularna, ponieważ był to system wyłącznie chmurowy i do tej pory ta idea jest przestrzegana. Prostota, elastyczność, skalowalność i dobry marketing – to buduje przewagę. Model licencyjny pozwala kontrolować koszty i stopniowo można budować rozwiązanie, i skalować je zaczynając od mniejszych kosztów dla kluczowej grupy użytkowników. W kolejnych fazach rozszerzamy liczbę licencji dla nowych użytkowników. Salesforce idzie z duchem czasu podejścia WEB 2.0, wystawiając swój sklep aplikacji APPEXCHANGE, gdzie dostępne są aplikacje tworzone przez niezależnych dostawców oprogramowania. System stał się podobną platformą do Apple App Store i Google Play, w której często darmowe produkty można instalować i od razu używać. Salesforce jako firma bardzo mocno rozwija swoje oprogramowanie- 3 razy do roku wprowadza nowe funkcjonalności. Z racji tak wielu zmian, wymaga się także od certyfikowanych konsultantów oraz developerów odnawiania certyfikatów po każdym unowocześnieniu. Cała wiedza i szkolenia udostępniane są w sieci, dzięki czemu dostęp do wiedzy jest kompleksowy, co wyróżnia system od innych na rynku.

Co wyróżnia Salesforce od innych platform?

Działa on wyłącznie w chmurze i jest szeroką platformą obejmującą dzisiaj wszystkie obszary systemów biznesowych. Przestał być wyłącznie CRM-em wprowadzając nazwane produkty takie jak:

  • Sales Cloud
  • Service Cloud
  • Marketing Cloud
  • Commerce Cloud
  • Integration Cloud (mulesoft)

Dodatkowo wprowadzono personalizacje branżowe (verticals)  takie jak:

  • Financial Services
  • Healthcare & Life Sciences
  • Manufacturing
  • Customer Goods
  • Government
  • Philanthropy

Daje to duże pokrycie funkcjonalne już na samym początku współpracy z systemem, nie blokując jednocześnie dalszych konfiguracji i zmian w celu dopasowania do charakterystycznych procesów danej firmy. Do tego dochodzi zaawansowany model security, czyli konfiguracji i uprawnień dostępów, który pozwala selektywnie zarządzać funkcjonalnościami i przydziałem ich do poszczególnych użytkowników.

 Jakie branże najczęściej korzystają z Salesforce i dlaczego?

Myślę, że przekrój branż jest trudny do określenia, ponieważ praktycznie wszystkie branże mogą z niego korzystać. Prym wiodą firmy z sektora retail, wiąże się to z trzymaniem danych w chmurze. W ostatnim czasie obserwuje również wejście banków do modelu Cloud Salesforce. Jest to duże przełamanie w stosunku do poprzednich lat i podejścia do trzymania danych sensytywnych w chmurze (SI – sensitive information). Charakterystyczne dla firm używających Salesforce jest rozmiar organizacji – nadaje się do wszystkich firm, od małych pod duże przedsiębiorstwa. Największe synergie i efekty widać w dużych organizacjach, gdzie wykorzystuje się wielomodułowość platformy. Integracje i przepływ danych dają pełen obraz na dane klienta i kontrole w całym procesie kontaktu z klientem. Salesforce pozwala w łatwy sposób integrować się z innymi platformami takimi jak np. SAP poprzez otwarte REST API lub rozwiązania typu middle ware np. MuleSoft.

W jakich obszarach system mógłby zostać ulepszony?

W czasie zmian, które są wprowadzane, od Salesforce classic, gdzie interfejs dla użytkownika jest prosty i statyczny do Salesforce lightning, nastąpił spadek wydajności. Widać to szczególnie w rozwiązaniach customowych opartych o Salesforce aura lightning. Obecnie dostępna jest nowa technologia LWC (Lightning Web Components), która znacznie przyspiesza wydajność rozwiązania, niestety tym samym zmuszając klientów do kolejnych migracji technologicznych.  

Zauważyliśmy bardzo duże zapotrzebowanie na specjalistów ze znajomością SAP i Salesforce – co łączy te systemy?

Przede wszystkim oba systemy to platformy do budowania systemów biznesowych, czyli w teorii są konkurencyjne do siebie. Praktyka jednak pokazuje, że współdziałają i adresują oddzielne obszary. W wielu implementacjach integrujemy SAP-a w obszarze ERP z Salesforcem, który adresuje obszar sprzedaży i obsługi klienta. Aktualnie wiele firm przechodzi migracje technologiczną SAP z wersji aplikacji DESKTOP na SAP4HANA dostępną przez przeglądarkę w wersji Cloud i on-premise. Kierunek rozwoju SAP-a przypomina trochę produkty Salesforce. 

Jak ocenia Pan zasoby polskiego rynku, jeżeli chodzi o specjalistów ze znajomością Salesforce?

Rynek bardzo się rozwija. Zaczynałem 10 lat temu, gdzie takich specjalistów było jak na lekarstwo. Przez lata wdrażałem wiele osób technicznych, analitycznych jako konfiguratorów, developerów ze znajomością JAVA jako Developerów Salesforce. Wiedza dostępna w internecie i szkolenia TREILHEAD, powodują, że wejście w ten świat jest stosunkowo łatwe. Mnogość szkoleń i certyfikacji pozwala poszerzyć wiedzę, jak również wzbogacić swoje CV i kompetencje.

Czytaj też – Kształcenie przyszłych liderów Big Data i AI