newsletter
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Universum Global- jakich pracodawców szukają studenci?

437
[social_warfare]

Mogłoby się wydawać, że preferencje studentów wobec pracodawców ulegną w czasie pandemii diametralnej zmianie, jednak wyniki z krajów, w których badanie Universum Global było prowadzone w trakcie pandemii nie potwierdzają takiej prawidłowości.

Universum Talent Survey, przeprowadzane przez Universum Global, to największe tego rodzaju badanie na świecie, w którym biorą udział studenci z ponad 60 krajów. W tegorocznej edycji badania wzięło udział ponad 16 000 polskich studentów. Jak co roku, na podstawie głosów uczestników badania, zostały stworzone rankingi Universum Most Attractive Employers Poland w siedmiu kategoriach: biznes, inżynieria, informatyka, nauki medyczne, nauki ścisłe, nauki humanistyczne oraz prawne.

Zmiany preferencji

Pozornie może się wydawać, że w porównaniu do ubiegłego roku zmiany w preferencjach studentów nie są bardzo duże, bo TOP 5 najważniejszych atrybutów pracodawców kształtował się w 2019 r. podobnie. Warto jednak zwrócić uwagę na atrybuty, które zyskały najwięcej punktów procentowych w porównaniu do ubiegłego roku.

Studenci kierunków informatycznych znacznie większą uwagę przywiązują do standardów etycznych pracodawcy (+9 p.p.), szacunku dla pracowników (+6 p.p.), jasnej ścieżki awansu oraz bezpieczeństwa zatrudnienia (po +5 p.p.). Wśród studentów kierunków inżynierskich największe przyrosty zanotowały takie atrybuty jak: bezpieczeństwo zatrudnienia (+6 p.p.) oraz dobre perspektywy kariery (+5 p.p.). Wśród studentów kierunków biznesowych największy przyrost mają dobre perspektywy kariery (+6 p.p.).

Pracodawcy w dalszym ciągu często kuszą kandydatów w ogłoszeniach pracą w kreatywnym i dynamicznym środowisku, tymczasem jest to atrybut, który najbardziej stracił na znaczeniu (od -8 do -9 p.p., w zależności od kierunku studiów). Studenci w mniejszym stopniu patrzą również na sukces rynkowy pracodawcy (od -3 do -5 p.p.). Co ciekawe, wśród studentów IT straciło na znaczeniu wykorzystywanie przez pracodawców nowych technologii (spadek o 7 p.p.), a przyszli inżynierowie mniejszą wagę przykładają do możliwości szybkiego awansu (-7 p.p.).

Od lat w ścisłej czołówce najbardziej atrakcyjnych atrybutów marki pracodawcy w opinii polskich studentów znajdują się: atrakcyjne zarobki (1); szansa na rozwój kariery zawodowej (2) oraz profesjonalne szkolenia i rozwój (5). Studenci są zgodni w tym zakresie niezależnie od kierunku studiów. W tym regionie Europy, z Polską na czele, kwestie rozwoju zawodowego, oferty szkoleniowej pracodawcy i planowanie kariery są ważne dla kandydatów niezależnie zresztą od tego, czy mówimy o studentach z pokolenia Y i Z czy profesjonalistach mających już kilkuletnie doświadczenie zawodowe – mówi Anna Macnar, Managing Partner Universum Global w Polsce.

Branże marzeń

Wśród studentów kierunków biznesowych największą popularnością cieszą się branże: bankowość (41% wskazań), marketing, reklama i PR (39%) oraz audyt i księgowość (25%). Studenci kierunków inżynieryjnych wskazują na branżę przemysłową i mechaniczną (26%), budowlaną (21%) oraz architekturę i urbanistykę (20%). Studentów IT kuszą branże związane z oprogramowaniem i technologią komputerowa (73%) oraz grami komputerowymi (41%). Studenci medycyny stawiają najczęściej na: rozrywkę, kulturę i rekreację (38% wskazań), marketing, reklamę i PR (35%) oraz branżę edukacyjną (31%). Dla studentów nauk ścisłych najbardziej interesujące są branże: farmacja i biotechnologia (31%) oraz chemiczna (29%). Studenci kierunków medycznych chcieliby przede wszystkim pracować w szpitalach i ochronie zdrowia (66%), a dla studentów kierunków prawniczych najbardziej interesujący będą pracodawcy oferujący usługi prawnicze (65% wskazań).

Zdobywanie informacji o pracodawcach

Studenci zanim zaaplikują do danego pracodawcy, sprawdzają informacje o nich w kilku kanałach. Najbardziej popularne są oczywiście kanały komunikacji online. Wśród nich na pierwszym miejscu znalazły się media społecznościowe, następnie portale z ogłoszeniami i strony karierowe pracodawcy. Wiedzę zdobytą online chętnie weryfikują w czasie realnych spotkań, takich jak targi pracy (które cieszą się większą popularnością wśród studentów kierunków inżynieryjnych i IT niż kierunków biznesowych) oraz spotkania z pracodawcami na uczelniach.

Wymarzone zarobki

Oczekiwania płacowe studentów różnią się nie tylko ze względu na kierunek studiów, ale także ze względu na płeć. Najwyższych zarobków po zakończeniu edukacji oczekują studenci kierunków informatycznych – średnio 5.167 zł brutto (mężczyźni – 5.450 zł, kobiety – 4.586 zł). Nieco mniejsze oczekiwania mają studenci kierunków inżynieryjnych, którzy deklarują, że chcieliby zarabiać średnio 4.602 zł brutto (mężczyźni – 5.242 zł, kobiety – 4.166 zł). Najmniejszych zarobków oczekują studenci kierunków biznesowych – 4.334 zł brutto (mężczyźni – 5.143 zł, kobiety – 4.084 zł).

Najbardziej atrakcyjni pracodawcy w Polsce w rankingu Universum Global 2020

Najlepsi pracodawcy zostali wybrani w siedmiu kategoriach: Biznes, Inżynieria, IT, Nauki ścisłe, Zdrowie / Medycyna, Prawo, Nauki humanistyczne / Edukacja / Sztuka.

W TOP10 w rankingach poszczególnych kategorii znaleźli się:

Ranking Biznes/ Commerce

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Facebook
  5. NBP Narodowy Bank Polski
  6. TVN
  7. PKO Bank Polski
  8. Amazon
  9. Volkswagen Group
  10. Deloitte

Ranking Inżynieria

  1. Mercedes-Benz Manufacturing Polska
  2. Google
  3. Volkswagen Group
  4. Budimex
  5. Microsoft
  6. Polskie Linie Lotnicze LOT
  7. Volvo Group
  8. Toyota
  9. Grupa Skanska
  10. PGE (Polska Grupa Energetyczna)

Ranking IT

  1. Google
  2. Microsoft
  3. Facebook
  4. Intel
  5. Ubisoft
  6. Amazon
  7. Grupa Kapitałowa CD PROJEKT RED
  8. Samsung Electronics Polska
  9. IBM Polska
  10. Techland

Ranking Nauki Ścisłe

  1. Google
  2. Polpharma
  3. Ziaja
  4. L’Oréal Polska
  5. Dr Irena Eris
  6. Microsoft
  7. Bayer
  8. Wedel
  9. Nestlé Polska
  10. Nivea Polska

Ranking Nauki humanistyczne / Sztuka / Edukacja

  1. Google
  2. TVN
  3. Polskie Linie Lotnicze LOT
  4. Grupa Empik
  5. Facebook
  6. Microsoft
  7. Polskie Radio
  8. Telewizja Polsat
  9. IKEA
  10. Sephora

Ranking Prawo

  1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  2. Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
  3. Google
  4. Polskie Linie Lotnicze LOT
  5. Microsoft
  6. PKO Bank Polski
  7. TVN
  8. SMM LEGAL Maciak Mataczyński Adwokaci
  9. Deloitte
  10. Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Ranking Zdrowie / Medycyna

  1. Centralny Szpital Kliniczny MSWiA w Warszawie
  2. Ministerstwo Zdrowia
  3. Grupa Lux Med
  4. Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”
  5. Medicover
  6. Centrum Medycyny Sportowej
  7. Centrum Medyczne ENEL-MED
  8. Polpharma
  9. Bayer
  10. EMC Instytut Medyczny

Także w Singapurze Google króluje w badniu.

Czytaj też: Młode talenty – co z ich przyszłością na rynku pracy?