Upominki biznesowe na galach i eventach firmowych. Sprawdź, co robisz źle.
Upominki biznesowe pomagają budować relacje, wzbudzają pozytywne emocje i stanowią wizytówkę Twojej firmy. Upominki od firmy to coraz bardziej pożądany element zacieśniania więzi z interesariuszami, a tym samym wpływania na pozytywny wizerunek marki w oczach jej otoczenia. O popularności tego zjawiska świadczy rosnąca wartość rynku corporate gifting, która w minionym roku była szacowana na 258 miliardów dolarów, do 2025 roku wzrosnąć ma do 312 miliardów dolarów (Coresight). Chociaż zainteresowanie upominkami na świecie rośnie, to wciąż włączenie ich w agendę eventu bywa dla wielu nie lada wyzwaniem. O czym warto pamiętać, planując wręczanie prezentów podczas wydarzeń branżowych?
Mowa ciała podczas eventu vs. wręczanie upominku
Specjaliści od wizerunku zwracają uwagę na ten aspekt od bardzo dawna. Amerykański psycholog, Albert Mehrabian, już w latach 60. udowodnił, że to właśnie mowa ciała odpowiada za ponad połowę (55%) naszego przekazu. Chociaż jego badania wzbudziły wiele kontrowersji, naukowcy od komunikacji niewerbalnej oraz eksperci ds. wizerunku są zgodni co do faktu, że mowa ciała odgrywa bardzo ważną rolę w procesie komunikacji, wzmacniając lub osłabiając przekaz treści. Zastosowanie odpowiedniej mimiki, postawy i gestykulacji w trakcie wystąpień publicznych czy eventów jest kluczową kwestią, którą muszą wziąć pod uwagę osoby pojawiające się na scenie. Jak wygląda to w kwestii wręczania upominków?
W związku z tym, że wręczanie prezentów na scenie jest momentem, który z pewnością będzie ujęty na zdjęciach z różnych perspektyw, warto być świadomym swojej postawy i zapoznać się z kilkoma zasadami dotyczącymi scenicznej prezencji. Po pierwsze, należy pamiętać o kontakcie wzrokowym. Nasz wzrok powinien być skierowany w stronę osoby, do której bezpośrednio się zwracamy. Jeśli przedstawiamy nagrodzonego lub obdarowanego publiczności, patrzymy w stronę odbiorców. Z kolei zwracając się w stronę konkretnej osoby, wzrok kierujemy bezpośrednio na nią. Podczas wręczania upominków warto także panować nad właściwą mimiką i gestykulacją. Przebywając na scenie, zachowaj postawę otwartą i unikaj gestów zamkniętych. Specjaliści z Akademii Wystąpień Publicznych podkreślają, by unikać takich błędów jak m.in.: dotykanie twarzy i szyi, zgarbiona pozycja, odwracanie się od publiczności czy częste poprawianie swojej pozycji.
Nie tylko prezent, ale i opakowanie
Wręczając gościom prezenty lub nagrody na scenie, warto dokładnie przemyśleć nie tylko sam upominek, ale przede wszystkim jego opakowanie. Z dużym prawdopodobieństwem to ono będzie najbardziej widoczne zarówno z perspektywy uczestników, jak i fotografa. W sytuacji, gdy prezent będzie nawet bardzo wartościowy, lecz nieporęczny, możemy narazić siebie oraz obdarowanych na sceniczne faux pas. W końcu odebranie i następnie pokonanie kilku schodków ze sceny z niestabilnym lub trudnym w utrzymaniu prezentem może budzić dyskomfort – także u publiczności.
Obecnie rosnącą popularnością cieszą się ozdobne pudełka prezentowe, w które możemy zapakować upominek tak, aby prezentował się elegancko, a jednocześnie był łatwy i komfortowy w transporcie. W raporcie Future Market Insights czytamy, że popyt na tego typu rozwiązania w latach 2022-2030 ma znacząco wzrosnąć. Pudełko prezentowe to także doskonała opcja dla tych, którzy troszczą się o środowisko. Wykonane często z trwałego materiału kuferki, skrzyneczki czy pudełka mogą posłużyć obdarowanym jako przestrzeń do przechowywania drobnych przedmiotów codziennego użytku, pamiątek czy kosmetyków.
W efekcie upominek staje się nie tylko miłym, ale i praktycznym wspomnieniem minionego wydarzenia. W kontekście wydarzeń branżowych coraz częściej mówi się także o ekogiftach czy o świadomym organizowaniu eventów tak, aby nie generować materiałów jednorazowych. Prezenty, zamknięte w pudełkach stworzonych do wielokrotnego użytku, wpisują się w tę ideę less waste, coraz bliższą wielu współczesnym firmom. Wspomina o tym m.in. Łukasz Adruszkiewicz w „Przewodniku po nowoczesnych eventach” magazynu Marketer+, podkreślając rosnący trend na organizowanie eventów z myślą o przyszłości i rozwoju, nie tylko o tym, co tu i teraz.
Prezenty z alkoholem czy bez?
Na pytanie, czy warto i wypada wręczać upominki biznesowe z dodatkiem alkoholu, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wysokiej jakości trunek od dawna kojarzy nam się z prezentem dla szefa, zarządu czy ważnego kontrahenta. Z drugiej jednak strony, czasy, gdy alkohol był postrzegany jako neutralny upominek, dawno przeminęły. Dziś prezent z dodatkiem alkoholu, wręczany podczas biznesowego wydarzenia, może okazać się błędem. Kiedy warto postawić na kompozycje z alkoholem, a w jakich sytuacjach ich unikać?
„Przede wszystkim wysokiej jakości trunek to doskonały pomysł na prezent, gdy mamy pewność, że obdarowana osoba spożywa alkohol. Sprawdzi się on w sytuacji, gdy wręczamy upominek szefowi czy współpracownikowi podczas kameralnego eventu firmowego. Przy wydarzeniach o większej skali, gdy obdarowywać będziemy osoby, z którymi niejednokrotnie widzimy się po raz pierwszy, warto zrezygnować z dodatku alkoholu. Aromatyczna, wysokiej jakości kawa, herbata czy prawdziwa, aksamitna czekolada to odpowiednie alternatywy, które z pewnością uświetnią tę okazję i jednocześnie nie narażą obdarowanych na dyskomfort” – mówi Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia, specjalizującej się w upominkach biznesowych.
Co w zamian za alkohol? Dobrym rozwiązaniem będzie postawienie na sprawdzoną, a jednocześnie jakościową i bezpieczną klasykę. Nobilia, współpracując z markami cieszącymi się długą historią i uznaniem, rekomenduje m.in. kompozycje z dodatkiem kawy pochodzącej z najstarszej palarni w Polsce, słodkości inspirowane smakami przedwojennej Warszawy lub filiżanki z kultowej fabryki porcelany.
Pluton Prezentowy Kuferek Perłowy
Ćmielów Prezentowy Kuferek Bawełniany
Gift packi, które się sprawdzają
Drobne upominki rozdawane uczestnikom podczas rozpoczęcia lub zakończenia eventu to element, który na stałe wpisał się w ideę organizacji wydarzeń. Są one nie tylko częścią tzw. event experience (doświadczenia płynącego z eventu), ale także skutecznym narzędziem marketingowym. Jak wynika z raportu „Event marketing 2022/2023”, obecnie z gadżetów reklamowych korzysta 67% klientów agencji eventowych oraz twórców eventów.
Jakie gadżety najczęściej znajdujemy w gift packach? Często są to broszury, ulotki i materiały reklamowe od partnerów oraz drobne upominki brandowane logotypami organizatorów. Dziś taka forma upominków budzi coraz mniej pozytywnych emocji, a wręcz może powodować… frustrację. W końcu stos ulotek czy kolejna smycz z logo nie do końca wpisują się w ideę nowoczesnych eventów, którym przyświeca podejście less waste. Czy można przygotować atrakcyjną paczkę, która będzie jednocześnie skutecznym narzędziem marketingowym? Co warto w niej umieścić?
Gift packi to często upominki, które przygotowuje się na event w setkach, a czasem nawet tysiącach sztuk. Właśnie z tego względu to, co znajduje się w takim zestawie, nie może być przypadkowym połączeniem broszur od partnerów. Jednym z kompromisów, między narzędziem reklamowym a wyjątkowym upominkiem dla uczestników, są jakościowe słodkości reklamowe, które realnie oddziałują na zmysły odbiorców i tym samym zapadają w pamięć, tworząc pozytywne doświadczenie związane z konkretną marką. Są to też gifty, które z pewnością znajdą praktyczne zastosowanie i wyróżnią się spośród innych produktów.
Słodkości reklamowe z logo to jeden z tych gadżetów, które mogą zapaść odbiorcom w pamięć nie tylko smakiem, ale również… formą. Atrakcyjnych rodzajów słodyczy reklamowych jest dziś całe mnóstwo. Co ciekawe, można stworzyć spersonalizowaną czekoladę, batoniki, karmelki, praliny, a nawet słodkość w zupełnie indywidualnym kształcie czy smaku. W produkcji takich słodkich reklam specjalizuje się m.in. marka SLODKIE, polski producent słodkości reklamowych. Na jakie propozycje z oferty warto zwrócić uwagę, myśląc o słodkościach do gift packów w tym sezonie?
Bakalie Single Bite – rodzynki w białej czekoladzie z kawą lub migdały w mlecznej czekoladzie z cynamonem
Czekoladowy kształt Like it z możliwością kolorowej personalizacji bezpośrednio na czekoladzie
Event to przede wszystkim ludzie
Organizacja eventów potrzebuje odpowiedniego, holistycznego podejścia. Każdy element ma znaczenie, a więc i wręczanie upominków podczas gali czy konferencji branżowej powinno być odpowiednio przemyślane i zorganizowane. Podczas przygotowań do branżowego wydarzenia nie można zapominać o tym, że tego typu działania mają służyć przede wszystkim integrowaniu odbiorców oraz czerpaniu radości ze współuczestnictwa. Przyjemność, jaką dają nam spotkania na żywo, doceniliśmy na nowo w popandemicznej rzeczywistości i dziś jesteśmy spragnieni tego typu aktywności jeszcze bardziej.
Doskonale obrazują to wydarzenia dla branży HR, takie jak Wieczór Rekrutera, który od 2010 roku zrzesza najważniejszych liderów HR i rekrutacji w Polsce. Spotkanie to, poza uroczystą ceremonią wręczania nagród, jest wyjątkową okazją do networkingu dla społeczności osób związanych z branżą. W tym roku Wieczór Rekrutera odbędzie się 16 listopada w Klubie Opera na Placu Teatralnym 1 w Warszawie. Rejestracja na wydarzenie: www.wr.perlyhr.com.
Przeczytaj również: