|

W świecie benefitów – relacja z XII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń

 

XII Krakowskie Forum Wynagrodzeń odbyło się w dniach 29-30 maja. 250 uczestników, przez dwa dni wysłuchało 30 wystąpień specjalistów do spraw wynagrodzeń i benefitów.  Jednym z tematów, który wzbudził duże zainteresowanie słuchaczy było pozafinansowe motywowanie pracowników oraz to jakie benefity są atrakcyjne dla pracowników. Podczas wystąpień prelegenci podkreślali, że w dobie rynku pracownika samo wynagrodzenie finansowe to za mało, aby przyciągnąć, zmotywować i zatrzymać wartościowe osoby.

 

Co nas motywuje?

W czasie pierwszego dnia poruszono temat tego co motywuje pracowników. Pan Marek Skała zastanawiał się co jest największym motywatorem słowa, emocje, a może pieniądze? Jak podkreślił pieniądze motywują tylko do pewnego momentu i tylko przez określony czas. Natomiast słowa motywują dużo mocniej, ponieważ wywołują określone emocje i skłaniają do działania.

Pani Barbara Brzezińska z Grupy Żywiec zwróciła uwagę, że istotne jest budowanie motywującego środowiska pracy, którego elementami są wynagrodzenia, benefity oraz rozwój pracownika. Prelegentka porównywała organizacje przeciętne oraz wybitne. Zauważyła, że w organizacjach przeciętnych wynagrodzenia i benefity to jest jeden z procesów. Natomiast w organizacjach wybitnych wynagrodzenia i benefity to jeden z elementów, który ma wpływ na kształtowanie motywującego środowiska pracy.

 

 

Benefity przyszłości

W czasie drugiego dnia konferencji skupiono się na konkretnych rozwiązaniach, które mogą pomóc przyciągnąć, zatrzymać i zmotywować pracowników. Pani Katarzyna Kamińska opowiedziała o wdrożeniu w JTI Poland Sp. z o.o. benefitu przyszłości – Pracowniczego Programu Emerytalnego. Na początku prelegentka przedstawiła długą listę benefitów i korzyści z pracy jakie występują w firmie,
w której jest zatrudniona. Następnie opowiedziała o powodach, dla których postanowiono wdrożyć kolejny benefit dla pracowników.

Następnie Pan Piotr Cwalina podczas swojego wystąpienia zwrócił uwagę na różnorodność pokoleń na rynku pracowników. Jako znawca pokolenia Y czyli millenialsów, przedstawił jego charakterystykę oraz skupił się na tym jakie benefity „kręcą” najmłodsze pokolenie. Przedstawił on Benefitową Piramidę Maslowa. Na jej dole znajduje się pensja zasadnicza, następnie benefity podstawowe, „czyli takie które muszą być”, np. karta sportowa lub opieka medyczna. Na kolejnym poziome są benefity premium, które „fajnie jest mieć”, np. świadczenia dla członków rodziny, programy emerytalne. Na szczycie piramidy znajdują się benefity „szyte na miarę”, czyli takie które dopasowane się do tego co lubi pracownik. Według prelegenta, millenialisi lubią bycie w grupie, chcą realizować swoje pasje i dodatkowo móc dzielić się tym na portalach społecznościowych. Na koniec swojego wystąpienia Pan Piotr Cwalina zauważył, że w tym momencie na rynku pracy występuje mnóstwo benefitów, natomiast przyszłość są właśnie benefity szyte na miarę.

 

Podstawa to komunikacja

Mnogość i różnorodność benefitów powoduje, że pracownicy nie są ich świadomi oraz nie znają ich wartości. Dlatego istotne jest informowanie o korzyściach jakie pracownik otrzymuje. O wdrożeniu takiej komunikacji odpowiedział Pan Henryk Szopiński z firmy Mars. Na początku przedstawił on Całkowity Pakiet Świadczeń w firmie. Do pakietu zaliczane są takie świadczenia m.in. jak płaca i benefity, możliwości rozwoju czy budowanie zaangażowania oraz środowisko pracy. Korzyści z wdrożenia komunikacji jakie wymienił prelegent to m.in. uświadomienie pracownikowi pełnej wartości świadczeń jakie otrzymuje i zapobiegnięcie odejściom z pracy, budowanie pozytywnego obrazu pracodawcy czy podkreślenie zasad wzajemności w relacji firma-zatrudniony. Pan Henryk Szopiński omówił to co firma komunikowała pracownikom, w jaki sposób to robiła i na jakie aspekty należy zwrócić uwagę przygotowując się do takiego procesu.

Również podczas dodatkowego dnia warsztatów został poruszony temat korzyści z pracy oraz informowania o nich pracowników. Jednym z tematów były: Łączne korzyści z pracy. Polski model Total Rewards. Pracownicy firmy Sedlak & Sedlak, twórcy polskiej koncepcji Total Rewards, przedstawili założenia koncepcji oraz sposoby jej wykorzystania. Wynagrodzeniem są wszystkie narzędzia służące pracodawcy w celu przyciągnięcia, zatrzymania i motywowania pracowników do pracy. Duży nacisk położony jest właśnie na informowanie o korzyściach, bo dla pracownika wartością jest tylko to co tak postrzega. Podczas warsztatów uczestnicy mogli porównać narzędzia nagradzania jakie funkcjonują
w ich przedsiębiorstwach. Mieli również okazję zapoznać się z działaniem aplikacji stworzonej przez Sedlak & Sedlak do generowania dokumentów Total Rewards Statement.

 

Podsumowanie

Jeszcze kilka lat temu podstawową korzyścią z pracy były pieniądze. Dalej jest to ważny czynnik, który powoduje, że pracownik przychodzi do pracy, ale jest coraz więcej czynników, które pracownika motywują oraz sprawiają, że wybiera konkretna firmę. Podczas XII Krakowskiego Forum Wynagrodzeń temat motywowania pracowników i trudności pozyskania ich do pracy pojawiał się bardzo często. Prelegenci podkreślali, że w dobie rynku pracownika to pracodawca musi przygotować ofertę, która będzie wyróżniać go na tle rynku. Wskazywali  również na to, że ważnym elementem jest komunikowanie pracownikom korzyści jakie odnoszą z pracy, aby zatrudnieni doceniali to, co od firmy otrzymują.

 

Karolina Legieć, Sedlak & Sedlak
Więcej informacji: www.kfw.sedlak.pl