|

Well-being nowym wskaźnikiem biznesowym organizacji

W dzisiejszych czasach dużo mówi o zwrocie z inwestycji – ROI (ang. Return On Investment) i wartości z inwestycji VOI (ang. Value On Investment) programów well-beingowych. Jaki jest właściwy miernik biznesowy dobrego samopoczucia? Czy dobrostan da się w ogóle zmierzyć? 

Efektywny well-being

Uważa się, że dbałość o well-being pracowników jest jedną z najważniejszych inwestycji, jakie może wprowadzić współczesna firma, by osiągnąć sukces. Jednak czym w ogóle jest well-being?

Określenie “well-being” w dosłownym tłumaczeniu z angielskiego oznacza dobrostan. To stan, w którym człowiek czuje się na tyle komfortowo, że korzysta z pełni swojego potencjału. W sferze zawodowej przekłada się to na zaangażowanie, motywację i efektywność. A to ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie firmy i jej wyniki finansowe.

Z badaniem efektywności projektów well-beingowych wiąże się sporo problemów. W to, że przynoszą korzyści nikt nie wątpi, ale mało kto potrafi odpowiedzieć na pytanie o konkretne wskaźniki biznesowe. Tylko 28% organizacji badanych przez International Foundation of Employee Benefit Plans mierzy sukces swoich programów przy użyciu tradycyjnego wskaźnika rentowności (ROI). Co więcej, tylko 6% dyrektorów finansowych zapytanych przez Integrated Benefits Institute informuje, że ich firmy oceniają ogólny zwrot z inwestycji (ROI) w tego typu programy.

Jak liczyć szczęście?

Aby zrozumieć, czym jest zwrot i wartość inwestycji w zakresie dobrostanu, musimy wziąć pod uwagę powody, dla których firmy prowadzą programy well-beingowe dla pracowników

ROI z well-beingu

Większość firm wdraża je w celu zmniejszenia kosztów absencji, poprawy zdrowia pracowników oraz zwiększenia ich wydajności. Zyski łatwo policzyć, ponieważ firmy posiadają dane o zwolnieniach lekarskich i nieobecnościach, które można przełożyć na konkretne wskaźniki finansowe.

Na przykład, jeśli program well-beingowy ma ROI na poziomie 3,1 oznacza to, że zaoszczędził 3,1 PLN z każdej złotówki zainwestowanej w oferowany program. ROI równy 1 oznacza, że program osiągnął próg rentowności.

VOI z well-beingu

Innym powodem wprowadzania programów well-beingowych może być zwiększenie satysfakcji z pracy, poprawa morale pracowników, przyciągnięcie i zatrzymanie talentów z rynku pracy (employer branding). Trudniej tutaj o wyliczenia, ponieważ aby uzyskać „twarde” dane potrzeba czasu i wysiłku, a efekt często nadal jest niemożliwy do dokładnego zmierzenia. Dlatego w takich sytuacjach wkracza VOI, czyli wartości z inwestycji.

Analiza VOI oprócz spojrzenia na zaoszczędzone pieniądze, bierze również pod uwagę inne, „miękkie” miary, takie jak np. zadowolenie z życia. Wartość z inwestycji nie jest terminem łatwym do zrozumienia, ponieważ nie jest policzalna. Programy well-beingowe w miejscu pracy wpływają na morale pracowników, podobnie jak inne czynniki np. spójność zespołu, marka pracodawcy, ale jak dokładnie można określić ich wpływ? Ocena dobrego samopoczucia VOI nie daje takiego współczynnika liczbowego, jak robi to ROI. Wyniki badania VOI po prostu potwierdzają fakty: program poprawił satysfakcję z pracy o X.

Czy programy well-beingowe naprawdę oszczędzają pieniądze firm?

Raport International Foundation of Employee Benefit Plans z 2019 r. wykazał, że pracodawcy z Ameryki Północnej zaoszczędzili od 1 do 3 dolarów na kosztach opieki zdrowotnej za każdego dolara wydanego na firmowe programy zdrowotne. 

Z kolei, jak wskazuje Deloitte w swym raporcie 43% organizacji wprowadzających strategie well-beingowe wierzy, że wzmacnia to ich misję i wizję. 60% z nich wykazuje poprawę w zakresie retencji pracowników, a 61% notuje wzrost produktywności, a co za tym idzie i wyników biznesowych.

Czyżby szczęście można było jednak policzyć?

Wellbeing Index – szczęście w liczbach 

Instytut Gallupa opracował wskaźnik Wellbeing Index, w którym wyodrębnił pięć czynników mających wpływ na poczucie zadowolenia z pracy. Są to:

1. Sens – czerpanie satysfakcji, poczucie wpływu i znaczenia swoich działań.

2. Relacje – dobra atmosfera w pracy, życzliwe, wspierające relacje z innymi.

3. Finanse – bezpieczeństwo finansowe, wynagrodzenie adekwatne do wykonywanej pracy.

4. Wspólnota – poczucie bycia częścią większej grupy, duma z pracy w danym miejscu.

5. Zdrowie fizyczne – aktywność fizyczna, odpoczynek, zdrowe nawyki, siła i energia witalna.

Aż 30% pracowników uważa, że żaden z tych punktów nie jest u nich spełniony. Jedynie 7% twierdzi, że ma poczucie dobrostanu we wszystkich czynnikach. Co ciekawe, to właśnie te osoby o 43% chętniej pomagają swoim współpracownikom i o 50% rzadziej chorują.

Czy warto inwestować w programy well-beingowe? 

Z doświadczeń klientów Mindgram (platforma związana z well-beingiem i zdrowiem psychicznym) wynika, że po wdrożeniu strategii well-beingowej poprawia się ogólny nastrój i kultura organizacji. Często to, co zaczęło się jako strategia biznesowa mająca na celu kontrolę wydatków związanych z pracownikami (koncentracja na ROI), przekształca się na kulturalną transformację w organizacji, która zachęca pracowników do zdrowszego życia (koncentracja na VOI).

Tak więc dążenie do wysokiego zwrotu z inwestycji w dobre samopoczucie zamienia się w uświadomienie sobie, że posiadanie zdrowych, szczęśliwych pracowników ma ogromną wartość. Te grupy pracodawców stopniowo odkrywają, że zdrowy, dynamiczny i wydajny zespół ma prawdziwą wartość. 

Autor: Jakub Zieliński

Co-founder & CEO Mindgram. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w budowie i zarządzaniu największymi internetowymi markami konsumenckimi. Jest specjalistą ds. zdrowia cyfrowego oraz współzałożycielem wielu serwisów tematycznych. To częsty prelegent na konferencjach poświęconych tematyce zdrowia cyfrowego oraz ekspert i mentor w Parlamencie Europejskim