AICPA & CIMA
|

Wielka rezygnacja, czy wielkie przetasowanie w świecie finansów? — czego oczekują dziś pracownicy i jak ich zatrzymać?

W wyniku zmian społeczno-ekonomicznych, które przyspieszyły w konsekwencji pandemii i dynamicznego rozwoju technologicznego, pracownicy stali się bardziej autonomiczni. Zmieniły się również ich priorytety — zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Wiele osób w ciągu trzech ostatnich lat zwolniło się z pracy lub przeszło na wcześniejszą emeryturę. „Finance and the Great Reshuffle” to tytuł najnowszego raportu AICPA & CIMA, stworzonego we współpracy z PwC w Europie Środkowo-Wschodniej. Celem projektu było zbadanie implikacji, jakie niosą wspomniane przemiany dla liderów w branży finansowej.

„Chcieliśmy zbadać, co się działo w wyniku tak zwanej wielkiej rezygnacji, która miała miejsce na całym świecie w trakcie pandemii” – powiedziałIan Selby, Vice President – Global Management Accounting Research and Development, AICPA & CIMA, w trakcie prezentacji wyników raportu.

Selby zauważył, że wśród specjalistów finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE) badacze zamiast wielkiej rezygnacji zidentyfikowali raczej wielkie przetasowanie. Na czym polega?

Dane pokazały m.in., że 53% respondentów planuje lub rozważa odejście z pracy. Spośród ankietowanych, 63% wskazało jako główny powód chęć rozwoju kariery. Ponadto 33% ankietowanych stwierdziło, że brakuje im poczucia celu w pracy. Warto również zauważyć, że gdy respondenci twierdzili, że ich praca ma sens, tylko 17% z nich szukało nowych stanowisk.

Czego oczekują pracownicy branży finansowej?

Raport prezentuje kilka wniosków dotyczących oczekiwań współczesnych specjalistów ds. księgowości i finansów. Pracownicy oczekują dziś oprócz możliwości rozwoju kariery, także transparentnej troski ze strony pracodawców. W pracy poszukują poczucia sensu i sprawczości. Bez tych korzyści wysokie wynagrodzenie może nie być już wystarczające dla bardziej doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników. Zwłaszcza jeśli muszą wrócić do pełnego etatu w biurze.

42% osób, które wróciły do pełnowymiarowej pracy z biura, chciało całkowicie zrezygnować z pracy, w porównaniu do zaledwie 21% osób pracujących w modelu hybrydowym. Twórcy raportu sugerują, że więcej organizacji w dziedzinie rachunkowości i finansów powinno rozważyć przyjęcie tego nowego modelu pracy.

Zobacz również: Gdzie szukać kandydatów do pracy na rynku Fintech w Polsce?

„AICPA & CIMA Money Talks: Finance and the Great Reshuffle”

17 maja na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie odbyło się wydarzenie zorganizowane przez AICPA & CIMA w ramach popularnego cyklu „Money Talks”. Spotkanie było okazją do eksperckiej dyskusji na temat wniosków płynących z omawianego raportu. Magazyn Rekruter miał przyjemność być patronem medialnym tego wydarzenia.

W panelu dyskusyjnym uczestniczyli: Piotr Malinowski, Head of Finance & Data Poland, NatWest Group, Wioletta Pietrasiak, ACMA, CGMA, EMBA, FP&A Director, Senior Finance Business Partner, AstraZeneca, Michał Grzybowski, partner PwC Polska, lider zespołu People & Organization w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej oraz Michał Kasprzyk, Head of Regional Center, członek zarządu, Alcon Global Service.

Jak zatrzymać pracowników?

Co zrobić, aby pracownicy nie byli zainteresowani zmianą pracodawcy? Michał Grzybowski w trakcie panelu podkreślił niebagatelne znaczenie umożliwienia im wyrażania opinii i prezentowania własnych pomysłów.

„Zamiast przeprowadzać coroczne badania satysfakcji pracowników, wykorzystujemy technologię opartą na danych, żeby zbierać opinie pracowników co kwartał. To podejście pomaga nam poznać ich odczucia oraz dynamikę współpracy z kolegami, przełożonymi i członkami zespołu” – podkreślił partner PwC Polska, lider zespołu People & Organization w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Wspomniał także, że PwC zachęca młodszych członków zespołów do zgłaszania własnych pomysłów na strategiczne zmiany. Dobre pomysły są później testowane, akceptowane, a następnie wdrażane, co daje pracownikom poczucie sprawczości.

Paneliści podkreślili również m.in. znaczenie kultury organizacyjnej i skutecznego delegowania zadań. Wspomniano także o poczuciu sensu. 

„Osoby, które zgadzają się z celami organizacji, mają tendencję do pozostawania w niej” – podkreślił Piotr Malinowski, Dyrektor Finansowy i Danych w Polsce w grupie NatWest. 

Partnerami wydarzenia „AICPA & CIMA Money Talks: Finance and the Great Reshuffle” były: PwC Polska, NatWest Group, AstraZeneca i JP Morgan. 

Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym GPW.

Autor: Sylwia Pyzik

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze