Wizerunek MŚP w Polsce – co ujawnia najnowszy raport Santander Leasing?
W najnowszym raporcie “Wizerunek małych i średnich przedsiębiorców Raport 2025” Santander Leasing wraz z ekspertami rzucają światło na to, jak przedsiębiorcy są postrzegani przez społeczeństwo i jak sami oceniają swoją rolę w polskim biznesie. Czy stereotypy sprzyjają, czy przeszkadzają im w codziennej pracy? Jakie wyzwania stoją przed sektorem MŚP i co myślą o tym sami zainteresowani? Przedstawiamy kluczowe wnioski.
Jakub Poręcki, Dyrektor Zarządzający, Rynek Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Santander Leasing we wstępie do raportu przypomniał, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią filar polskiej gospodarki: “w końcu stanowią one 99,8 proc. wszystkich polskich firm, wśród nich aż 97,2% to mikroprzedsiębiorstwa”. Podkreślił ponadto, że wyniki badania potwierdziły obserwacje, jakie organizacja poczyniła w czasie pracy z klientami.
Celem raportu Santander Leasing było m.in. zbadanie, jak przedsiębiorcy są postrzegani przez innych i samych siebie.
“Polscy przedsiębiorcy są niezwykle zaangażowani, ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność” – czytamy na łamach raportu.
Sektor MŚP oczami Polaków – jakie wnioski wypływają z badania?
W grupie osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej, połowa respondentów wyraża ogólnie pozytywne zdanie na temat polskich małych i średnich przedsiębiorców (49 proc.). Jednocześnie zaledwie 7 proc. ocenia ich negatywnie. Zdecydowana większość w tej grupie (66 proc.) zdaje sobie sprawę z tego, że polska gospodarka jest ściśle powiązana z kondycją MŚP.
Respondentów, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej zapytano także o to, dlaczego nie podjęli decyzji o założeniu właśnie firmy. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy najczęściej wskazywano: wysokie podatki i składki społeczne (32 proc.), a także brak odpowiedniego kapitału na start (27 proc.).
70 proc. badanych uważa, że prowadzenie niewielkiego biznesu w Polsce jest trudnym zadaniem. Oczekują ułatwiania takiej działalności przez państwo.
“Z perspektywy Rzecznika MŚP ważne są te fragmenty raportu, które wskazują na bariery w prowadzeniu działalności. 72% przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami” – wskazuje Agnieszka Majewska.
Analiza porównawcza – kluczowe wnioski
Zasadniczo pomiędzy osobami, które prowadzą i nie prowadzą własnej działalności można dostrzec dużą zgodność w ogólnej ocenie sytuacji MŚP. Jak sprawy prezentują się w zakresie wizerunku małych i średnich przedsiębiorców? Zasadniczo jest on pozytywny, choć na tym polu dostrzec można pewne różnice.
Właściciele firm przede wszystkim uważają się za osoby przestrzegające obowiązujących przepisów i uczciwie prowadzące biznesy. Takiej odpowiedzi udzieliło około 67 proc. badanych. W ogólnej populacji odsetek ten jednak jest niższy i wynosi 54 proc.
Przedsiębiorcy inaczej oceniają także wysiłek, jaki wkładają we wprowadzenie swojego biznesu. Częściej niż ogół Polaków opisują siebie także jako ludzi ciężko pracujących (65 proc. vs 55 proc.) oraz jako osoby sprytne i zaradne (64 proc. vs 57 proc.).
W badaniu odnotowano także różnice w zakresie opinii o tym, jakie motywacje stoją za otwieraniem własnej działalności. W obu badanych grupach główną motywacją jest niezależność. Jednak to respondenci, którzy nie prowadzą własnej działalności, znacznie częściej wskazywali na motywację finansową.
Metodologia badania
W marcu i kwietniu 2025 roku zespół badawczy Ariadna przeprowadził badanie na ogólnopolskim panelu, wykorzystując metodę CAWI (Computer-Assisted Web Interview). Próba objęła dwie grupy respondentów: 579 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w sektorze MŚP oraz 1074 osoby nieprowadzące działalności gospodarczej.
Pełny raport dostępny do pobrania tutaj — sprawdź szczegóły i poznaj pełne dane.








