|

Work-life balance na postpandemicznym rynku pracy

Czego oczekują pracodawcy, a czego poszukujący nowych wyzwań aplikujący na post-pandemicznym rynku pracy? Zdalna albo hybrydowa forma zatrudnienia stała się już standardem, a dla 70% pracujących jest to wymóg niezbędny, aby kontynuować współpracę. Czy to rozwiązanie niesie za sobą pogorszenie efektywności, czy wręcz przeciwnie? Zgodnie z raportem State of Remote Work 2021[1] – większość zatrudnionych w trybie zdalnym, pracuje dłużej niż etatowe 8 godzin.

Home office pozostanie z nami na dłużej

Spośród grupy ponad 2 000 pełnoetatowych pracowników, którzy wzięli udział w badaniu dotyczącym ich pracy w trakcie trwania pandemii oraz wizji tego, jak ta współpraca będzie wyglądać po jej ustąpieniu –większość uznała, że hybrydowa forma zatrudnienia będzie najbardziej popularna (źródło raport State of Remote Work 2021).

Przez ostatnie 2 lata 69% badanych pracowało z domu i większość z nich – bo aż 70% – stawia warunek takiej formy zatrudnienia, jeżeli mają pozostać w swojej organizacji. Dodatkowo, większość, bo 67% badanych uznało, że pracując z domu są bardziej efektywni, zaledwie 1% wskazało, że ich produktywność spadła. Ankietowani przyznali, że najwięcej czasu „marnowali” w ciągu dnia na spotkania przy kawie, czy wyjścia na lunch.

Pracując z domu, te aktywności realizujemy w towarzystwie komputera – wskazywali ankietowani.

Perspektywa pracodawcy

Pracodawcy również patrzą z innej perspektywy na aplikantów.

W prowadzonych procesach rekrutacyjnych zwracamy większą uwagę na cechy i umiejętności, które wcześniej nie były priorytetem. Oczywiście, wiedza profesjonalna jest wciąż podstawą do zatrudnienia, jednak dużo uważniej badamy, czy aplikant/aplikantka potrafi samodzielnie podejmować decyzje, czy jest rzetelna, zaangażowana i ma na tyle samodyscypliny, aby zespół projektowy wspólnie mógł skutecznie realizować swoje zadania – mówi Natalia Kozaczka HR Busieness Parner UPTIME DEVELOPMENT.

Zatrudniając dajemy pełną swobodę i możliwość pracy zdalnej czy stacjonarnie w naszych biurach zlokalizowanych w Warszawie i Lublinie. W obu lokacjach są też hot deski dla pracowników preferujących hybrydowe działanie – dodaje.

Zdrowy balans

Uptime Development, jak większość firm należących do branży IT, na długo przed pandemią posiadała odmienną formułę zatrudnienia. Developerzy doceniają indywidualność, spokój i elastyczne godziny pracy. Jednocześnie konieczne jest ich synchroniczne działanie z pozostałymi członkami zespołu, tak aby poszczególne aktywności i zadania projektowe mogły zostać zrealizowane. Nie zmienia to jednak faktu, że należy również zadbać o aspekt społeczny swoich pracowników. Tu również już podczas rekrutacji prowadzona jest analiza.

W Uptime zespoły projektowe są jak rodzina. Nasze kontrakty to długofalowe projekty, więc dobierając pracowników upewniamy się, że nowy element układanki zespołu pasuje do pozostałych. Dzięki temu tworzą się naturalne więzi i teamy. Chętnie spotykają się we własnym zakresie. Mają wspólne hobby czy pasje. Ze strony pracodawcy istotne jest jednak, aby dać również możliwość spotkań – dlatego kilka razy w roku organizujemy MEET-UP – czyli specjalne spotkanie dla pracowników zarówno polskiego oddziału Uptime jak i przedstawicieli z głównego biura w Estonii. Zapraszamy również developerów z innych firm, tak aby porozmawiać o branży, przedstawiamy case study i dzielimy się wiedzą – mówi Natalia Kozaczka.

We wciąż zmieniającej się rzeczywistości, zarówno pracodawca, jak i pracownik nastawiają się na zupełnie nową formułę działania. Najlepiej być przygotowanym na pracowników, którzy odnajdują się pracując zdalnie, bądź hybrydowo. Nie należy jednak zapominać, że są również tacy, dla których istota work-life balance to rozłączenie pracy i życia prywatnego poprzez realizację działań zawodowych z biura.


[1] owl-labs_state-of-remote-work-2021_report-final.pdf (owllabs.com)