Zdrowsi, aktywni, efektywni – dlaczego firmy powinny wspierać ruch pracowników?
Współczesne realia, takie jak dłuższy okres aktywności zawodowej i rosnąca świadomość korzyści z ruchu, stawiają przed organizacjami wyzwanie promowania zdrowego stylu życia. Aktywni fizycznie Polacy uważają, że regularne zażywanie ruchu zwiększa efektywność i zaangażowanie w pracy, pomaga także redukować stres i złe emocje[1].
Żyjemy i pracujemy dłużej. Według danych ZUS, w 2017 roku pracowało 689 tysięcy emerytów, a w 2023 – już 854 tysiące. W obliczu wydłużonej aktywności zawodowej odpowiednio ukształtowane nawyki związane z ruchem stają się kluczowe.
Dlaczego nie ćwiczymy? O sportkrastynacji słów kilka
Z raportu „MultiSport Index 2024: Sportkrastynacja” wynika, że brak czasu (28 proc.) i choroba (26 proc.) to dwie najczęściej wskazywane przez niećwiczących Polaków przyczyny braku aktywności fizycznej. 10 proc. badanych przyznało z kolei wprost, że nie ćwiczy, bo im się nie chce.
Autorzy publikacji postanowili wziąć pod lupę najczęściej wymieniany przez respondentów argument. Brak czasu to w końcu pojęcie dość ogólne. Ci, dla których stanowił on przeszkodę w aktywności fizycznej, tłumaczyli to: pracą (62 proc.!), opieką nad dziećmi (16 proc.) oraz obowiązkami domowymi (16 proc.).
Niebagatelną rolę w tej kwestii pełni motywacja. Dr Ewa Hartman trenerka i wykładowczyni MBA zaleca, by myśleć o ruchu jak o inwestycji.
„Na starcie budowy jakiegokolwiek nawyku, kluczowa jest siła motywacji i dialog wewnętrzny. Gdy wokół widzimy same przeszkody, mamy pełną listę wymówek i obniżone poczucie własnej wartości powodujące wstyd – wówczas będzie nam bardzo trudno wytrwać w postanowieniu. Mózg będzie postrzegał aktywność wyłącznie jako nieprzynoszący żadnych korzyści wysiłek. Musimy cały czas zapewniać samych siebie, że te korzyści będą, jeżeli tylko damy temu szansę” – podkreśla ekspertka.
Dobra wiadomość jest taka, że nigdy nie jest za późno, aby to zmienić. Pomóc może seria krótkich porad wideo, w których dr Hartman tłumaczy, jak walczyć ze sportkrastynacją. W przystępnej formule wyjaśnia m.in. jak samym myśleniem zmienić podejście do aktywności, zarządzać czasem, czy stosować mikronawyki, prowadzące do zmian na poziomie makro.
Z 7. edycji raportu MultiSport Index wynika, że aktywni fizycznie Polacy pytani o swoją główną motywację, wskazywali na profilaktykę zdrowotna oraz przyjemność i relaks. Co więcej, z badań zrealizowanych na potrzeby raportu wynika, że im częściej ćwiczymy, tym więcej przyjemności nam to sprawia.
Pokoleniowe spojrzenie na aktywność
Na potrzeby raportu przyjęto, że aktywność fizyczna to podejmowanie ruchu (w tym także spacerów) przynajmniej raz w miesiącu. Jej najwyższy poziom obserwuje się wśród młodych osób, zamieszkujących większe miasta, które charakteryzują się wyższym poziomem dochodów lub pozostawaniem na utrzymaniu innych.
Firma Benefit Systems – twórca benefitów pozapłacowych wspierających dobrostan zatrudnionych, w tym programu MultiSport – postanowiła przyjrzeć się temu dokładniej, analizując podejście do aktywności w ramach poszczególnych pokoleń obecnych dziś na rynku pracy.
Wśród Zetek (urodzeni w latach 1995-2012) tylko 9 proc. ankietowanych nie podejmuje żadnej aktywności. Ci aktywni fizycznie najczęściej biegają (51 proc.), jeżdżą na rowerze (41 proc.) i pływają (33 proc.). Często wybierają treningi na siłowni – 32 proc. wskazań, dodatkowo dla 17 proc. badanych jest to ich wybór nr 1. Nic więc dziwnego, że pokolenie to wykazuje duże zainteresowanie kartą MultiSport czy MultiSport Student.
„Jest to wyraźny sygnał dla pracodawców, że popularność karty przechodzi na kolejne pokolenia i warto wpisać ją na stałe do koszyka benefitów pozapłacowych” – podkreśla dr Adam Waszkowski, dyrektor Działu Analiz Benefit Systems.
Millenialsi (urodzeni w latach 1980-1994) zajmują drugie miejsce pod kątem poziomu aktywności, choć wśród nich do jej braku przyznaje się już 28 proc. ankietowanych. Uprawiają średnio 2 dyscypliny (2,14 – tyle samo, ile deklaruje ogół aktywnych Polaków). „W zażywaniu różnych form ruchu wspiera ich karta MultiSport, z której korzystają m.in. uczęszczając częściej niż średnia badanych na 'klasyczne’ zajęcia fitness czy zumby” – mówi dr Adam Waszkowski.
Do braku aktywności fizycznej przyznaje się z kolei 42 proc. przedstawicieli pokolenia X (urodzeni w latach 1965-1980). Mniejsza jest także różnorodność dyscyplin (1,66). Respondenci tej grupy najczęściej wskazywali na: jazdę na rowerze (44%), spacery (28%) oraz bieganie (27%).
Jak sprawy te mają się wśród przedstawicieli pokolenia Baby boomers (urodzeni w latach 1946-1964)? Brak aktywności dotyczy w tym przypadku 57 proc. badanych. Średnio uprawiają 1,59 dyscypliny. Co trzeci przedstawiciel tego pokolenia (31 proc.) wymienia chodzenie jako najczęściej podejmowaną aktywność.
„W dojrzałym wieku warto próbować różnego rodzaju treningów o umiarkowanej intensywności – pilatesu, jogi czy aqua fitnessu, poprawiających elastyczność, równowagę i ogólną kondycję, a mniej obciążających stawy. Z myślą o osobach powyżej 60. roku życia została stworzona karta MultiSport Senior zapewniająca łatwiejszy dostęp do tych oraz innych dyscyplin” – mówi dr Adam Waszkowski.
MultiSport – benefit, który działa
Program MultiSport to inicjatywa, która od ponad dwóch dekad ułatwia dostęp do różnorodnych form aktywności fizycznej, mając znaczący wpływ na zdrowie i jakość życia swoich użytkowników. Obecnie korzysta z niego łącznie ponad 2 miliony osób w Polsce i za granicą.
Skuteczność programu MultiSport potwierdzają dane – posiadacze kultowej karty znacznie częściej podejmują aktywność fizyczną niż przeciętne osoby. Aż 94 proc. użytkowników podejmuje aktywność fizyczną przynajmniej raz w miesiącu, podczas gdy w całej populacji ten odsetek wynosi 66 proc. To wyraźnie dowodzi, że łatwiejszy dostęp do infrastruktury sportowej zachęca do regularnego ruchu, szczególnie wśród młodszych pokoleń.
Pracodawcy, którzy wspierają aktywność fizyczną swoich pracowników, inwestują nie tylko w ich zdrowie, ale także w lepsze wyniki pracy i bardziej zgrane zespoły, co w dłuższej perspektywie wpływa na sukces całej organizacji.
[1] Raport MultiSport Index 2023
*Materiał powstał we współpracy z firmą Benefit Systems SA