Zmiany w PPK – na co muszą być gotowi pracodawcy?
Poniższy artykuł dla Magazynu Rekruter opracowali specjaliści z kancelarii PCS Paruch Chruściel Schiffter Stępień | Littler Global.
4 czerwca weszła w życie nowelizacja ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. Ze względu na to, że nowelizacja przepisów o PPK została umieszczona w przepisach ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021 – 2027, zmiany dotyczące pracowniczych planów kapitałowych mogły umknąć uwadze części pracodawców. Przeanalizowaliśmy wprowadzone zmiany i poniżej prezentujemy najbardziej istotne z nich.
Termin do zawarcia umowy o prowadzenie PPK
Jedną z najistotniejszych zmian spośród wprowadzonych nowelizacją jest skrócenie terminu do zawarcia umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osoby zatrudnionej. Przed nowelizacją podmiot zatrudniający miał obowiązek zawrzeć umowę o prowadzenie PPK na rzecz osoby zatrudnionej nie wcześniej niż po upływie trzeciego miesiąca zatrudnienia. Obecnie działanie takie podjąć będzie można już po upływie 14 dni od dnia zatrudnienia.
Zmiana nie skraca jednak w żaden sposób terminu na zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Podobnie jak przed nowelizacją, podmiot zatrudniający będzie miał obowiązek zawarcia takiej umowy nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynęły 3 miesiące zatrudnienia.
Zmiana umożliwiająca wcześniejsze zapisanie osoby zatrudnionej do PPK z pewnością spotka się z pozytywnym odbiorem wśród osób, które zmieniają pracę i chcą zachować względną ciągłość oszczędzania w pracowniczych planach kapitałowych. Pracodawcy mogą spotkać się z pytaniami ze strony osób zatrudnionych o szybsze zawarcie umów na ich rzecz. Zmiana może również wpłynąć na popularność pracowniczych planów kapitałowych – istnieje szansa, że osoby zatrudnione, uzyskując informację o możliwości niemal natychmiastowego przystąpienia do programu, rzadziej będą składać rezygnacje z uczestnictwa w programie.
Informacja uczestnika o zawartych umowach o prowadzenie PPK
Zmianie ulegnie również termin przewidziany na złożenie podmiotowi zatrudniającemu oświadczenia o zawartych w imieniu uczestnika PPK umowach o prowadzenie PPK.
Przed nowelizacją uczestnik PPK miał obowiązek złożyć podmiotowi zatrudniającemu oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK w terminie 7 dni po upływie 10 dni miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął termin 3 miesięcy zatrudnienia.
Obecnie uczestnik PPK będzie miał obowiązek przekazania stosownej informacji w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy o prowadzenie PPK w jego imieniu i na jego rzecz. Podmiot zatrudniający niezwłocznie po otrzymaniu tej informacji (a nie – jak było dotychczas – niezwłocznie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK) będzie zobowiązany do poinformowania uczestnika PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego rachunkach PPK prowadzonych przez instytucje finansowe, z którymi umowy o prowadzenie PPK zawarły na jego rzecz i w jego imieniu inne podmioty zatrudniające na nowy rachunek PPK, utworzony w związku z zatrudnieniem u tego podmiotu zatrudniającego.
Tak jak dotychczas, uczestnik PPK w ciągu 7 dni od otrzymania od podmiotu zatrudniającego informacji o obowiązku złożenia wniosku o wypłatę transferową, będzie mógł poinformować, w formie pisemnej, o braku zgody na złożenie tego wniosku.
Obowiązek obliczania i dokonywania wpłat na PPK
Nowelizacja doprecyzowała również sposób obliczania oraz pobierania pierwszych wpłat na PPK. Do tej pory regulacje prawne w tym zakresie były stosunkowo ubogie – podmioty zatrudniające uzyskiwały wyłącznie informację o obowiązku dokonywania wpłat począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał stosunek prawny wynikający z umowy o prowadzenie PPK.
Regulacje wprowadzone nowelizacją precyzują treść obowiązku obliczania i dokonywania wpłat na PPK przez podmioty zatrudniające. Zgodnie z nowymi przepisami, podmioty zatrudniające mają obowiązek obliczyć i pobrać pierwsze wpłaty na PPK od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po powstaniu stosunku prawnego wynikającego z umowy o prowadzenie PPK. Pierwsze wpłaty powinny zostać dokonane w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
PIP skontroluje, czy pracodawca namawia do rezygnacji z programu
Nowelizacja wprowadza nowe uprawnienie dla Państwowej Inspekcji Pracy do kontroli podmiotów zatrudniających w zakresie wykonywania przez nie obowiązków wynikających z ustawy o PPK. Pracodawcy muszą mieć zatem na uwadze, że w przypadku kontroli PIP analizie mogą zostać poddane dokumenty związane z wypełnianiem przez nich obowiązków nałożonych przepisami ustawy o PPK.
Wprowadzona zmiana może być próbą rozwiązania jednego z problemów, który podnoszony jest w dyskusjach dotyczących stosunkowo niskiej popularności pracowniczych planów kapitałowych – czyli namawiania osób zatrudnionych do składania rezygnacji z uczestnictwa w PPK. Inspektorzy pracy w toku postępowania kontrolnego mogą bowiem nie tylko kontrolować dokumenty, ale są również uprawnieni do żądania od osób zatrudnionych ustnych i pisemnych informacji w sprawach objętych kontrolą. Nie jest zatem wykluczone, że będą zadawać pytania o powody rezygnacji z programu.
Należy tutaj przypomnieć, że nakłanianie przez podmiot zatrudniający lub osobę upoważnioną do działania w jego imieniu uczestnika PPK lub osoby zatrudnionej do rezygnacji z oszczędzania w PPK podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.
Pozostałe zmiany
Omawiana nowelizacja wprowadza również inne zmiany, wśród których przykładowo wskazać można chociażby na doprecyzowanie terminu obowiązywania wpłaty dodatkowej, którą deklaruje uczestnik PPK. Zgodnie z nowymi przepisami, wpłata dodatkowa będzie obowiązywała od miesiąca następującego po miesiącu, w którym uczestnik PPK złoży dotyczącą ją deklarację.
Nowelizacją powinni również zainteresować się mikroprzedsiębiorcy oraz osoby fizyczne, do których nie stosują się przepisy ustawy o PPK (z uwagi – w przypadku mikroprzedsiębiorców – na złożenie przez wszystkie osoby zatrudnione deklaracji o rezygnacji z PPK lub też – w przypadku osób fizycznych – na zatrudnianie osoby fizycznej w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby). Zgodnie z nowymi przepisami, podmioty te, na wezwanie PFR, będą zobowiązane do przekazania do PFR oświadczenia o spełnianiu wskazanych warunków, które pozwalają na niestosowanie przepisów ustawy o PPK.
Z uwagi na znaczną liczbę wprowadzonych zmian, a w szczególności na udzielenie Państwowej Inspekcji Pracy uprawnień do kontroli wykonywania przez pracodawców obowiązków wynikających z przepisów ustawy o PPK, pracodawcy powinni poddać weryfikacji, czy procesy podejmowane w ich organizacjach są zgodne z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
autorzy artykułu: