Zwolnienia u polskiego giganta. CD Projekt: „mamy zbyt dużo pracowników”
CD Projekt poinformował o przeprowadzeniu znaczącej redukcji zatrudnienia. Zwolnienia mają objąć około 9 proc. personelu studia CD Projekt RED. Dotkną m.in. pracowników zespołów wydawniczych, produkcyjnych oraz back-office. Proces ten ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2024 roku. O zwolnieniach poinformował CEO CD Projekt, Adam Kiciński.
W wystosowanym komunikacie Kiciński podkreślił, że w CD Projekt RED dzieje się obecnie wiele. „Polaris (Wiedźmin), Orion (Cyberpunk) czy Hadar (nowa franczyza) to tylko niektóre z projektów, które w przyszłości rozwiną portfolio naszego studia” – zapewnił.
Ważną częścią strategii ma być proces transformacji, który prowadzi do głębokich, wewnętrzny zmian. Kiciński wyjaśnił, że po wprowadzeniu metodyki Agile i zmianach w filozofii samego prowadzenia projektów, nadszedł czas na udoskonalenie sposobu organizacji zespołów. W przekonaniu kierownictwa zespoły te powinny cechować się większą zwinnością i efektywnością.
Jaki jest powód zwolnień w CD Projekt?
„Starannie przeanalizowaliśmy wszystkie zespoły w firmie z perspektywy roli, jaką odgrywają w realizowaniu naszej strategii. Nie ma łatwego sposobu, aby to powiedzieć, ale obecnie mamy zbyt dużo pracowników. Pracują z nami utalentowane osoby, dla których — w oparciu o aktualne i spodziewane potrzeby związane z projektami — nie będziemy mieli w przyszłym roku nowych zadań” – napisał w komunikacie Adam Kiciński, wyjaśniając powody zwolnień.
Jak przekazał, w konsekwencji tych decyzji studio rozstanie się z około 100 osobami. Stanowią one niespełna 9 proc. wszystkich zatrudnionych. Proces zwolnień ma zostać rozłożony w czasie do pierwszego kwartału 2024 roku. Jak zapewnił Kiciński, informacja została podana do publicznej informacji już teraz, by zwolnione osoby miały czas przygotować się do zmiany. Podkreślił także, że organizacja dołożyła wszelkich starań, by zapewnić wszystkim należną odprawę.
CD Projekt podsumował początek 2023 roku
Studio CD Projekt w pierwszym kwartale tego roku skupione było na Widmie Wolności, czyli nadchodzącym dodatku do gry Cyberpunk 2077. Poinformowano wtedy również, że grę Wiedźmin 3: Dziki Gon kupiło już ponad 50 milionów graczy na całym świecie.
„Dodając do tego dwie pierwsze części przygód Geralta – cała trylogia sprzedała się w ponad 75 milionach kopii. Siła tej franczyzy bardzo nas cieszy, szczególnie w kontekście przyszłych projektów w ramach wiedźmińskiego uniwersum” – przekazał Adam Kiciński końcem maja.
Przychody Grupy CD PROJEKT w I kwartale 2023 r. wyniosły 175 mln zł, a skonsolidowany zysk netto osiągnął poziom 70 mln zł – poinformowano w komunikacie prasowym.
Zwolnienia w segmencie GameDev
Studio CD Projekt nie jest odosobnione w ograniczaniu zatrudnienia. Firma Ten Square Games w kwietniu zapowiedziała grupowe zwolnienia obejmujące około 120 osób. O redukcji zatrudnienia informował także producent gier mobilnych Huuuge.
Z kolei początkiem kwietnia agencja Bloomberg poinformowała, że Ubisoft zamyka kilka swoich oddziałów w Europie. Nie tylko w Polsce, ale też w Hiszpanii, Holandii, Włoszech oraz w krajach skandynawskich. Przekazano także, że w konsekwencji reorganizacji europejskich i kanadyjskich jednostek zwolnionych zostanie około 60 osób.
Zwolnienia w branży technologicznej w liczbach
Strona Layoffs.fyi podaje, że w samym 2023 roku 891 firm technologicznych zwolniło w sumie 222 219 pracowników. Z kolei w całym 2022 roku 1 058 firm technologicznych zwolniło w 164 709 zatrudnionych. Zwolnienia dotknęły takich liderów branży jak: Microsoft, Google, czy Meta. Dziś głośno mówi się o tym, że to zarówno skutek kryzysu, jak i przeszacowania tempa rozwoju.
Autor: Sylwia Pyzik
Czytaj również:
Czy sztuczna inteligencja ma wpływ na zwolnienia w branży IT?
Zwolnienia w Netguru. Zatrudnienie straciło około 150 osób
Masowe zwolnienia wśród gigantów to dopiero początek?
Ubisoft przedstawił słabe wyniki finansowe. Zwolnienia częścią strategii