Ilustracja do artykułu pt. "Zwolnienia w TCS: 12 200 etatów do likwidacji. Jak zarządzać talentami w czasach cyfrowej transformacji?"
|

Zwolnienia w Tata Consultancy Services: 12 200 etatów do likwidacji. Jak zarządzać talentami w czasach cyfrowej transformacji?

Tata Consultancy Services, największy indyjski dostawca usług IT, poinformował, że w roku finansowym 2026 zamierza zmniejszyć zatrudnienie o około 2 proc., co szacunkowo oznacza likwidację 12 200 miejsc pracy. Zwolnienia mają dotyczyć przede wszystkim menedżerów średniego i wyższego szczebla.

“Kiedy pracowaliśmy metodą kaskadową (waterfall), mieliśmy wiele zespołów zarządzających. Teraz, przechodząc na model bardziej zorientowany na produkt i z większą elastycznością, gdzie klienci współpracują z nami i mają swoje zespoły zarządzające, potrzebujemy mniej czysto menedżerskich, nietechnicznych talentów. Staramy się więc przekwalifikować ich na kompetencje techniczne i techno-funkcjonalne” – przekazał K Krithivasan, CEO i dyrektor zarządzający TCS w rozmowie z Moneycontrol.

CEO podkreślił również, że proces nie będzie prowadzony pochopnie, a identyfikacja potrwa cały rok. “Najpierw będziemy rozmawiać z osobami, które mogą być dotknięte, damy im szansę” – stwierdził.

Zapewnił ponadto, że dział HR będzie realizował jasną politykę, a firma postępować z empatią. Koncern gwarantuje świadczenia, np. przedłużenie ubezpieczenia, usługi outplacementowe i doradztwo.

Firma podkreśliła w oświadczeniu, że zaplanowała ten proces z “należytą starannością”. W taki sposób, aby nie wpłynąć na jakość świadczenia usług dla klientów.

Zwolnienia w TCS nie mają związku z AI

Lider TCS został także zapytany, czy zapowiedziane zwolnienia są związane z dynamicznym rozwojem sztucznej inteligencji.

“Nie, to nie jest efekt 20 proc. wzrostu produktywności dzięki AI. Nie działamy tak. To efekt braku dopasowania umiejętności albo braku możliwości przeniesienia” – stwierdził.

Jednocześnie podkreśli, że nie oznacza to zmniejszającego się zapotrzebowania na pracowników. 

“Nie oznacza to, że potrzebujemy mniej ludzi. Nadal szukamy, pozyskujemy i szkolimy talenty. To bardziej kwestia wykonalności zatrudnienia” – zaznaczył CEO.

Działalność TCS w Polsce

We wrześniu 2024 roku przedsiębiorstwo poinformowało, że otworzyło w Warszawie nowe centrum realizacji usług. Rozszerzyło tym samym swoją działalność w naszym kraju. Wówczas TCS przekazało, że zamierza podwoić zatrudnienie do ponad 1200 osób w ciągu roku.

“Polska jest dla TCS lokalizacją strategiczną i jesteśmy dumni z naszego długoletniego zaangażowania w ten region. Od prawie dwudziestu lat TCS buduje solidne partnerstwa z czołowymi polskimi i globalnymi firmami. Nasza decyzja o inwestycji i zwiększeniu obecności jest wyrazem naszego zaufania do polskiej gospodarki oraz wyjątkowych talentów dostępnych tutaj, które wspierają naszych klientów na całym świecie” – powiedział wtedy Sapthagiri Chapalapalli, szef TCS na Europę.

Firma jest obecna na polskim rynku od 2006 roku, systematycznie zwiększając swoją obecność w regionie. TCS działa w Europie już od ponad 45 lat.

O Tata Consultancy Services (TCS) 

Firma TCS znalazła się wśród 20 najlepszych globalnych marek technologicznych w raporcie “Technology 100 2025” przygotowanym przez Brand Finance.

Gigant zaliczył awans w zestawieniu, z 25. na 20. miejsce rok do roku. Jak podkreślają przedstawiciele firmy w komunikacie prasowym, odzwierciedla to rosnącą pozycję i wpływ firmy na arenie międzynarodowej.

Ponadto na początku roku Brand Finance uznało też TCS za drugą najcenniejszą markę wśród firm świadczących usługi IT na świecie. Wyceniło jej wartość na 21,3 miliarda dolarów. Firma wskazuje, że “te wyróżnienia podkreślają ciągłe inwestycje TCS w innowacje, strategiczne pozycjonowanie marki, podejście zorientowane na klienta oraz odważne działania w zakresie transformacji opartej na sztucznej inteligencji na dużą skalę”.

Tata Consultancy Services (TCS) (BSE: 532540, NSE: TCS) zapewnia, że od momentu powstania w 1968 roku utrzymuje najwyższe standardy innowacyjności, doskonałości inżynieryjnej oraz obsługi klienta. Jak wylicza firma, z wysoko wykwalifikowanym zespołem liczącym ponad 607 979 konsultantów w 55 krajach i 180 centrach dostarczania usług na całym świecie, została uznana za jednego z najlepszych pracodawców na sześciu kontynentach.

Przeczytaj także:

guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Sprawdź wszystkie komentarze